Annons:
Etiketttävlingar
Läst 510 ggr
shia
2018-11-07 20:36

satsa på dressyr eller trav

jag är ju som sagt på prao denna vecka på ett naturbruks gymnasium. Idag var vi i stallet och då de har sålt ridhästarna till ridklubben(så de har ridningen där istället och kör på skolan) så har de endast 3 russ som körs samt så kom det för gn v sedan en nordsvensk som är tänkt som körhäst.

iallafall så tyckte hon som är typ chef i stallet eller vad man ska kalla det att jag borde pröva rida den, att de andra två som praoade kunde stå på backen och hjälpa om det behövdes medans hon tömkörde en annan ponny. att nordsvensken var grön inom utbildningen och inte kunde någonting utan mest bråkat och varit tjurig och hoppar till för skänklarna å sparkar bakut osv. 

så jag tänkte ju han skulle vara mkt svårare än de svåraste jag rider på travet.

satt upp och han testade lite gran direkt, hoppade åt sidorna. tog in han innanför fyrkantspåret(typ 1 m ) å fokuserade på halter å rakriktining å han skulle lyssna. efter ett tag började han mjukna, jobbade m serpentiner, berömma mkt å prata . tog trav efter ett tag, och (kallar henne C) C skratta till och sa att han brukar börja krångla där men att han skötte sig super. travade å övade mkt övergångar, serpentinbågar. han var så pass fin jag även prövade galopp (första galoppen uppsuttet för honom) och gick super, fick till några och specielt sista vart jättebra. 

han bjöd på 1 bocksprång i galoppen men skötte sig superbra å var typ chockad då jag förväntade mig alltså typ å flyga

iaf fick jag en hel del beröm från C och medsns vi skrittade av(jag på nordsvensken, hon med den hon tömkörde) berättade jag lite om stallet jag red i osv å red in å utbildade travhästar osv. hon sa det syntes jag ridit svårare hästar å hade bra balans osv. Hon har läst på strömsholm utbildad ridlärare(ganska bra) samt gått hippolog å föd upp å utbildar dressyrhästar. iaf sa hon att hon tyckte jag borde satsa på ridningen, att rida in och utbilda dressyrhästar. att jag hade bra balans osv för det. å var tydlig och mjuk(träffat å pratat med henne 15 min innan jag satt upp och red)

jag är 15, sen jag var 7 å såg prix d amerique för första gången har jag vetat att jag ville bli kusk å montéryttare å vinna de största loppen å bli världsbäst. 

men den senaste tiden, främst senaste halvåret-då jag ridit in fler utvecklat och sett resultat(från att aldrig vunnti ngn ridtävling har jag de senaste 2 åren börjat vinna, och senaste året vunnit ipricnip varenda tävling på klubben oavsett häst jag rider. 

jag har startat "riktiga" tävlingar och älskade det verkligen. Jag har fått självförtroende när jag rider, kan prata med vem som helst då å vara tuff(are) och mer frammåt å vågat mer. 

fått mkt kommentarer från bland annat travtränaren å min syrra jag utvecklats mkt senaste året och borde satsa på dressyr och rida in och utbilda hästar. men även från ridlärare, ridtränare, dressyrdommare(de som döm riktiga tävlingar, ej tävlat för dem men träffat på i olika kurser osv) och även från random främmade människro(bland annat i lördags efter dressyrtävling på klubben där jag red ridskolehäst. en random vuxen som, jag tyck rid jättebra kom fram och sa att jag red den hästen väldigt mjukt och fint, att den är klurig men att jag verkligen fick den mjuk och fin. 

och jag funderar på att satsa på ridningen… känns som att går det åt pipan, kan jag gå till travet å jobba som hästskötare å efterhand tränare osv…

tror även att travet kan bli för stressigt för mig psykiskt. framförallt monté då man måste träna otroligt mkt och är väldigt ansträngande(ridning också men på annat sätt där) och iochmed mina problem med mat å träning osv så känns det som det kan bli en rejäl utmaning att träna mkt å samtidigt äta bra samtidigt som man ska väga sig inför varje lopp osv. 

jag vet att man måste vara vältränad för att rida dressyr också, men det är inte på samma sätt som om man rid monte(jämför ex att rida 8 dressyrhästar m att rida 8 galopphästar)

Jag funderar på att leta ngt dressyrstall jag kan jobba(eller jobba å jobba, vara å lära mig mot en summa och boende) 

några v nästa sommar. 

det känns som svårt å veta vilken väg jag ska gå för jag kan inte bli bäst på båda då båda kräver man iprincip lägger ned 30 h/dygn för å bli bäst. ett dygn har 24 h och skulle då behövas 60 h..

Annons:
BokDuvan
2018-11-07 20:53
#1

Vad tycker du är roligast? Vad brinner du för? Du är ”bara” 15 år, så det är inte direkt livsavgörande vad du gör nu direkt, så lita på din magkänsla och gör det du mår bra av. Finns det möjlighet att göra båda? Att su kanske väljer dressyren men även får chansen att köra någon häst eller så, är inte så insatt i travet direkt, men du fattar. Du behöver inte ge upp det ena eller det andra om du verkligen vill syssla med båda

shia
2018-11-07 21:04
#2

alltså travhästar kommer alltid finnas omkring mig, även om jag flyttar och sen kommer tbx och hälsar på kommer jag utan tveka få köra om jag vill det.  grejen är att finns väl möjlighet att göra båda, kanske kommer kunna ta licens till våren inom trav. Men när jag gör saker vill jag gå all in för det. 

och rida travhästar kommer jag nog göra hela livet.  det är just det här med att jag måste träna för montén som jag känner jag inte kommer klara. funkar ibland att springa för mig men jag får ofta panikattacker under gympan samt när jag springer i ex skogen. för känslorna när jag springer, blir anfådd, trött-har jag inte ätit känns det först å främst som jag ska svimma. när jag blir anfådd påminn det om panikattacker och när jag springer känns det som jag flyr från något. sen har jag inte lyckats både träna å äta rätt. antingen svält jag å tränar, eller käkar mkt å inte tränar…

BokDuvan
2018-11-07 22:40
#3

Verkar mer logiskt att välja dressyren om du inte har förutsättningar för montén, för som du säger, travet kommer alltid att vara en del av dig. Gå all in på dressyren om du vill, och om suget blir för stort så fråga om du får köra lite :)

shia
2018-11-08 07:38
#4

Sovit på saken och tror jag kommit fram till att det är ridningen jag vill satsa på. Det känns som att det är med jag och mitt sätt att tänka. Just eftersom jag verkligen kan andas ut på hästryggen och fokusera fullt ut på just den individen. Sen så är väl min längd bättre för dressyren jämför m monté haha

Upp till toppen
Annons: