Annons:
Etikettraser
Läst 972 ggr
LolloåLisen
11/5/18, 6:07 PM

Vilken ponny?

Hejhej! Jag har en liten fråga till er hästkunniga där ute, vi har inga planer på att skaffa häst än men jag undrar ändå: Jag är ca 150 cm lång och väger runt 35 kilo, vilka ponnyraser finns det i Sverige som skulle kunna ridas av mig? Jag rider i nuläget på ridskola där jag rider C och D. Även vissa maxade D. Jag kan väl rida dom flesta hästraser som inte är under 120, men skulle gjärna vilja veta lm det finns någon specifik ras/raser som är lagom för mig? 💖 Tacksam för svar! :)

Annons:
tiger tok
11/5/18, 6:15 PM
#1

Finns massor av ponny raser er mindre hästraser! Fjording, islandshäst, Haflinger, Connemara osv osv.

Suns Hoppkaniner
11/5/18, 8:39 PM
#2

Welsh! Dem kan va från B-ponnys till "häst" ! ( Asså typ welsh mountain, Welsh cob, finns massor av olika welsh sorter)

Travis D
11/5/18, 10:04 PM
#3

Beror ju på vad du vill göra med den. Svårt att säga annars och hur du vill ha din ponny. Av det jag läst skulle jag endast kunna säga det mesta som inte är shetty eller falabella :)

Rafflan
11/6/18, 12:05 AM
#4

Det beror på hur gammal du är, är du ung finns ju "risken" att du växer ur ponnyn om man köper en som passar nu, då är det bättre att köpa en ponny du inte växer ur.
Ang ras beror på vad du vill göra med den :)

shia
11/6/18, 7:35 PM
#5

samtidigt som om du vill tävla och komma upp i höga klasser å ni har ekonomin är ksk det bästa å ha både b å c ponny, tävla båda å sen sälja b ponnyn samt c ponnyn å köpa en bra d ponny för å sedan köpa storhäst. ngt många glömmer bort är att ponnyåren också finns och om man är van å gå från b ponny till c ponny å c ponny till d ponny blir steget upp till storhäst inte lika stort(tror jag)

Upp till toppen
Annons: