Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2129 ggr
Winstona
11/4/18, 8:07 PM

Desinficera hjälm och väst

Hej! Jag har nu blivit halvfodervärd på en westernhäst tre gånger i veckan, skitkul😁. Jag kommer dock fortsätta rida kvar i mitt nuvarande stall tre gånger i veckan också. Stallet jag rider på nu är en ridskola med massa hästar och stallägaren är väldigt noga med att alla kläder ska bytas eller desinficeras med Virkon. Eftersom det är en westernhäst kommer jag dock rida i jeans och ridskor så det är inga problem eftersom jag kommer ha ridbyxor och ridstövlar på mitt nuvarande stall. Även jackor och tröjor har jag flera så jag kommer dela upp det mellan stallen. Problemet är att jag kommer behöva använda samma väst och hjälm. Min fråga är nu hur jag bäst desinficerar dom? Jag kommer på både lördagar och måndagar behöva åka från det ena stallet till det andra stallet direkt och behöver då desinficera sakerna. På virkonet står det massor om hur miljöfarligt det är och det står att man ska använda ögonskydd, ansiktsskydd och massa andra skydd, finns det något mildare som ändå fungerar? Kommer min hjälm och väst bli fläckiga efter ”behandling”? (Jag har oneK hjälm och racesafeväst om det spelar någon roll)

Annons:
Maleficum
11/4/18, 8:21 PM
#1

Du har ingen möjlighet att köpa en extrahjälm och väst? (Väst kan ju gå att hitta begagnad om ni inte har möjlighet att låna väst på ridskolan förstås för då kan ju det vara en lösning).

Virkon kan ge fläckar om man har otur!

Sen att tänka på, om du ska åka direkt mellan stallen, är att de skor du åker med kan vara bra att desinficera också om man ska vara riktigt petig.

När jag arbetsträna i ett annat stall än där jag red hade jag dubbel uppsättning av ridutrustning och de dagar jag var i båda stallen samtidigt så åkte jag hem emellan för byte av kläder och skor (och ordentlig hand och arm tvätt och andra delar av mig som kan tänkas ha kontakt med hästarna).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Winstona
11/4/18, 8:25 PM
#2

Jag kommer byta skor mellan stallen:). Dock tror jag inte vi har möjlighet att köpa ny hjälm då jag har väldigt konstigt huvud och få hjälmar passar. Min nuvarande hjälm var rätt dyr😬

Caf_Roy
11/5/18, 2:45 AM
#3

Virkon behöver torka i flera timmar, speciellt om det används på en porös yta som ska vara direkt mot huden som insidan av hjälmen. Men det är vad som är mest effektiv mot smittor. Kolla på ridskolan om det inte finns en hjälm och väst du kan låna. Annars finns det väldigt många billiga och bra ställbara hjälmar som anpassar sig efter huvudets form.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

eeriksson65
11/5/18, 6:49 AM
#4

Så som jag har förstått det så måste du desinfektera  iallafall 1 gång varje vecka eller? Det sliter ju väldigt mycket på din utrustning och jag skulle helt enkelt rekommendera att du skaffar två par, de behöver ju inte vara de finaste märket, men bara så att du inte förstör dina saker som du redan har.

❤️

Winstona
11/5/18, 7:20 AM
#5

Jag skulle behöva desinficera hjälm och väst typ 5 gånger i veckan så det funkar ju kanske inte riktigt då… Väst finns inte att låna på ridskolan och eftersom jag rider privat där oxå känns det fel att låna hjälm. Men får kolla med mamma om vi kan köpa en uppsättning till annars får jag kolla med stallägaren hur hon tycker jag ska göra.

eeriksson65
11/5/18, 8:37 AM
#6

Ja, att desinfektera 5 gånger i veckan är nog alldeles för mycket. Det är nog inget alternativ alls i mina ögon. Hör med din mamma och se!

❤️

Annons:
Caf_Roy
11/5/18, 8:59 AM
#7

Jag ser inget fel i att låna hjälm om du inte kan använda din egen.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

ChristianHolmen
11/8/18, 1:48 PM
#8

Kolla in  www.ekodes.se. Miljövänligt och fritt från kemikalier😉

Maleficum
11/10/18, 2:40 PM
#9

#8 Och innehåller samma aktiv substans som Virkon men utan (vad jag vet) samma "säkerhets indikator" som gör att man garanterat vet att den är aktiv fortfarande.

https://www.fishersci.co.uk/webfiles/uk/web-docs/SLSGD05.PDF

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: