Okej, ska försöka söka fakta osv men tänkte bara höra här hur mkt som går åt för er del på att ha en häst i månaden i snitt, tänk m hovslagare, foder, strö osv.
vi ska ju flytta till landet(haha landet å landet, är närmare stan typ 5 min bil XD(20 min nu) men med en hel del mark och stall osv (är typ när man kört ut från stan poff så är man på landet)
och kommer då ha häst på gården. först och främst min passhäst (!!!) å sen syrrans kommande föl´s mamma. kommer ha stora hagar med lösdrift, men kommer typ under kallaste vintermånaderna/slask osv stå inne på nätterna (främst när stoet börjar närma sig födsel då det beräknas i typ april å brukar vara väldigt halt då osv)
min passis äter 4 kg kraft/dag (m olja å salt) när han är i tävlingskondition å tävlas i trav. och nu när han endast rids typ så får han kring 2-3kg/dag.
dels för att veta hur mkt det kostar för en häst, så vi kan ha med det i våran budget men även om ngn hyr in sin häst(typ travtränaren om han ställer in 2-3 hästar på vår gård osv)
bor i nordmellersta sverige(tänk är ju olika priser vart man bor osv)
vet inte riktigt hur mkt hö osv kommer kosta, eller kraft/hovslagare(lite billigare får vi det iochmed vi känn en del folk osv samt så är stoet som ska fölas ägare hovslagare och travtränaren beställ kraft direkt från leveratörn och får hö billigt osv)
men alltså känns helt sjukt vi ska flytta å ha häst på gården... jag behöver inte vara orolig min passhäst ska behöva säljas pga platsbrist. (han var väldigt nära säljas för 1 år sen. var en som provred osv å gick bra, och jag var inställd på de kommer köpa honom utan tvekan, men hur tur man kan ha så gav de ett så lågt bud att tränan sa att det är bättre han står kvar här i stallet så jag kan ha honom som ridhäst osv så länge det finns plats i stallet. han kan springa in den summan på 1 start. sen skulle han vara med på bröllop vart bestämt i typ januari så var då säkert han skulle stå kvar tills slutet på sommaren, då stod det mellan han eller en annan häst att säljas pga platsbrist. jag red ju in den andra, så ngn av dem skulle säljas som ridhäst och vart då den andra(tråkigt i sig, men var överlycklig min passis skulle få stanna) menar tänk om han sålts för ett år sen.... vad mkt jag skulle missat å vad mkt mindre jag skulle lärt mig.
(sen två hus bort bor ett par som håller på m trav varav deras dotter tävlat upp till 140 hoppning osv(utbildade en häst som inte kunde så mkt dit, sålde den sen till ngn som kunde ta den längre å köpte en ny yngre osv) 5 hus bort en proffstränare m ksk 20 hästar. mitt emot honom en kompis till mig som dels har en d ponny som hon rid, men hennes föräldrar föd upp kallblodstravare å tror de skulle komma 4 föl till våren :) å hon är även kompis till min andra kompis som jag känt i evigheter så då kan alla vi tre rida ut tsm(hennes mamma föreslog hon å min kompis(hennes dotter, som bor mitt emot travtränaren) skulle rida in det klokaste stoet dem har som min andra kompis då kan rida osv!!!
förstår ni hur kul vi kmr ha!!! (på det går båda dem 2 a året på natur nu, å kmr mest troligt välja det så de kmr gå i 3 an å jag 1 an så då haha kan de hjälpa mig med typ allt XD. (sen får vi närmare till travet också. typ 10 min bil ist för 25)