Annons:
Etikettstallet
Läst 1105 ggr
shia
11/1/18, 6:49 PM

kostnad en häst/månad

Okej, ska försöka söka fakta osv men tänkte bara höra här hur mkt som går åt för er del på att ha en häst i månaden i snitt, tänk m hovslagare, foder, strö osv. 

vi ska ju flytta till landet(haha landet å landet, är närmare stan typ 5 min bil XD(20 min nu) men med en hel del mark och stall osv (är typ när man kört ut från stan poff så är man på landet)

och kommer då ha häst på gården. först och främst min passhäst (!!!) å sen syrrans kommande föl´s mamma. kommer ha stora hagar med lösdrift, men kommer typ under kallaste vintermånaderna/slask osv stå inne på nätterna (främst när stoet börjar närma sig födsel då det beräknas i typ april å brukar vara väldigt halt då osv) 

min passis äter 4 kg kraft/dag (m olja å salt) när han är i tävlingskondition å tävlas i trav. och nu  när han endast rids typ så får han kring 2-3kg/dag. 

dels för att veta hur mkt det kostar för en häst, så vi kan ha med det i våran budget men även om ngn hyr in sin häst(typ travtränaren om han ställer in 2-3 hästar på vår gård osv) 

bor i nordmellersta sverige(tänk är ju olika priser vart man bor osv) 

vet inte riktigt hur mkt hö osv kommer kosta, eller kraft/hovslagare(lite billigare får vi det iochmed vi känn en del folk osv samt så är stoet som ska fölas ägare hovslagare och travtränaren beställ kraft direkt från leveratörn och får hö billigt osv)

men alltså känns helt sjukt vi ska flytta å ha häst på gården… jag behöver inte vara orolig min passhäst ska behöva säljas pga platsbrist. (han var väldigt nära säljas för 1 år sen. var en som provred osv å gick bra, och jag var inställd på de kommer köpa honom utan tvekan, men hur tur man kan ha så gav de ett så lågt bud att tränan sa att det är bättre han står kvar här i stallet så jag kan ha honom som ridhäst osv så länge det finns plats i stallet. han kan springa in den summan på 1 start.  sen skulle han vara med på bröllop vart bestämt i typ januari så var då säkert han skulle stå kvar tills slutet på sommaren, då stod det mellan han eller en annan häst att säljas pga platsbrist. jag red ju in den andra, så ngn av dem skulle säljas som ridhäst och vart då den andra(tråkigt i sig, men var överlycklig min passis skulle få stanna) menar tänk om han sålts för ett år sen…. vad mkt jag skulle missat å vad mkt mindre jag skulle lärt mig. 

(sen två hus bort bor ett par som håller på m trav varav deras dotter tävlat upp till 140 hoppning osv(utbildade en häst som inte kunde så mkt dit, sålde den sen till ngn som kunde ta den längre å köpte en ny yngre osv) 5 hus bort en proffstränare m ksk 20 hästar. mitt emot honom en kompis till mig som dels har en d ponny som hon rid, men hennes föräldrar föd upp kallblodstravare å tror de skulle komma 4 föl till våren :) å hon är även kompis till min andra kompis som jag känt i evigheter så då kan alla vi tre rida ut tsm(hennes mamma föreslog hon å min kompis(hennes dotter, som bor mitt emot travtränaren) skulle rida in det klokaste stoet dem har som min andra kompis då kan rida osv!!!

förstår ni hur kul vi kmr ha!!! (på det går båda dem 2 a året på natur nu, å kmr mest troligt välja det så de kmr gå i 3 an å jag 1 an så då haha kan de hjälpa mig med typ allt XD. (sen får vi närmare till travet också. typ 10 min bil ist för 25)

Annons:
shia
11/1/18, 10:16 PM
#1

räknat ut det ksk kommer kosta kring 1500-2000 till en början(när vi måst köpa hö) men sen (massa åkermark så vi kmr slå eget hö, är en nu som personerna på gården låtit slå deras mark(de har ej bott i huset ett tag å ej använt marken) samt känner en del folk där som skulle kunna slå å allt det så ksk blir 1200/månaden när man kan ha eget samt ksk tom 1000 kr då vi kmr sälja de hö som vi inte kmr använda(typ 20 hektar åkermark å vi kmr ksk ha 3 egna eller så)

Travis D
11/1/18, 10:19 PM
#2

för våra två hästar betalar vi ca 10,000kr i månaden inkl. stallhyra, försäkring, och lite sånt. 

Tror det kommer kosta mer än 1500kr för er i månaden.

Bjallstal
11/1/18, 10:34 PM
#3

1500-2000 låter oerhört billigt. Framförallt med så pass mycket kraftfoder. Skriv ner alla fasta kostnader i spalter och kolla priser på foder, hovis, tränare etc. det springer fort iväg Sen får man lägga en buffert man lägger undan till till allt det rörliga (vet, vaccinationer, värme/el, vatten, förbrukning(trasiga staket tex) etc)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Bjallstal
11/1/18, 10:36 PM
#4

Tänk också på att det kostar att ta hand om marken ni vill slå hö på. Den måste hållas efter, gödslas(varierar lite), samt att det kanske blir som i år när det kanske inte ens räcker till de egna hästarna

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Travis D
11/1/18, 10:42 PM
#5

vart är det ni flyttar förrästen? (vallentuna hållet eller mot centrala stockholm eller :) ) ?

shia
11/1/18, 10:49 PM
#6

Det är klart, Men kraften får vi mest troligt till samma pris som butiker osv handlar från leverantörer. (vi måst såklart höra å få veta exakta siffror) Höet tänk vi 600/månaden. 1 bal=räcker till 4 hästar på en vecka, å då går det 1 bal för två v med två hästar så 2 balar för två hästar på en månad. Ej tagit med gödsling osv då vi inte har bra koll på det(ska höra med de som bodde typ 2 hus bort då han slår hö p liknande mark osv) (har ej där jag skrev ned framför mig nu, men kmr ej gå mkt spån då vi var ute på lösdrift) Hovslagare 500 ungefär, (sen skor på det) så tänk typ 350/månaden.) Vet ej försäkring, men tänk 300-500 ksk? Slog ut tandkoll å vacc å vart typ 200/må. Ej lagt på utrustning å sådant på detta då det endast är själva kostnaden för att ha hästen på gården. Kan lika gärna bli 2500, men tycker det låter rimligt då travtränare i snitt betalar 200 000 för 10-12 hästar/år. (stall hyradär å mat osv på räknat) så blir det typ 1700/månad.(men kmr höjas där stall hyrorna med typ 800/må/häst så…..(ingår inte hö endast spån)

Annons:
Travis D
11/1/18, 10:51 PM
#7

flyttar ni mot vallentuna eller neråt central stockholm? :) (om du vill säga) tänker att priserna är lite olika på olika platser i sverige  :)

shia
11/1/18, 10:54 PM
#8

Hört runt med lite kompisar m hästar på egen gård å de betalar kring 2000. Sen kostar såklart hagar å skjul osv också. (tänker sätta upp två stora järnhagar till lösdrift å 3 mindre å sedan om de behövs mer då ha el

Travis D
11/1/18, 11:08 PM
#9

Om man räknar bort stallavgiften så kostar våra hästar ca 6000kr i månaden.

Känns som om du måste missa att räkna in något om du får det till 2000kr 🤔

shia
11/2/18, 7:41 AM
#10

Ja asså känns typ som jag missat ngt enligt vad ni måste betala, men som sagt inte tagit med så mkt spån eller gödselhämtning eller försäkring(då jag inte vet vad den kostar) men hö, (köpes hö, blir ju billigare när vi har vårt egna även fast det kostar å göra så) foder, hovslagare varannan månad, hade listan hemma så vet int om de var ngt mer men hörde med typ 5 kompisar m egna gästar på gården där deras dyraste gäst gick på typ 2500/3000 medans de billigare 1500-2000/månaden.flyttar inom norra Västerbotten =

trolldalen
11/2/18, 10:53 AM
#11

Tänk på att hö priserna är inte som vanligt i år, har du tur och har bra kontakter så kan man köpa hö till "normal"pris (det gör jag)  men tyvärr så ser inte verkligheten ut för alla.

Räkna på grovfoder, kraftfoder,mineraler, strö,försäkring,elförbrukning som månadskostnad. Sedan vaccinering, hovslagare, ev andra veterinär kostnader, slitage och förbrukning av material typ stolpar, bitskador mm som en årlig kostnad.

Har 4 kallblodstravare och 4 russ hemma på gården,  kostnad ca 8000-10000:-/månad. Då kostar grovfodret 5000:-/mån vintertid

Mari / Finns på facebook: Trolldalens Sadelmakeri & Stuteri

Rafflan
11/2/18, 11:52 AM
#12

Mitt varmblod på lösdrift äter ca 8 kg hö/dag när det är sånt här höst väder, när det blir som kallast på vintern (-25) äter han ca 20-25 kg hö/dygn. 
Så för att dem ska klara att hålla värmen på lösdriften behöver dem mer hö än när dem står på box, dock tror jag definitivt du kan minska ner mängden kraft foder till typ 1 kg/dag till ridhästen.

Bjallstal
11/2/18, 7:56 PM
#13

Vi har stallhyra på 1200:- för en häst eller 2000:- för två. Då är det med upplyst ridbana, hinderbod, spolsspilta(varmvatten), uppvärmd sadelkammare med loungedel och tvättmaskin. Vi hjälps åt med in/utsläpp Betalar till för hö(10 kg a 1,5:-/kg just nu för två ponnys), kraft(ca 500:- för båda med deras tillskott) och hovslagare för 875:- till ena ponnyn. Den andra står tränaren för då vi har ponnyn hemma för tillridning/uppmusklingn efter skada

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Annons:
Bjallstal
11/2/18, 7:59 PM
#14

Fri tillgång till halm ingår i hyran. Glömde skriva med det 🙈

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

powerade
11/3/18, 6:18 PM
#15

2000 lösdrift där allt ingår. 700 för hovslagare var 6e vecka. 2700 försäkring per år. 170 kr för skor var 6e vecka under sommaren. Under dom senaste månaderna har vi varit hos vet. Väl kostsr runt 2000 kr per månad i snitt under 4månader med medicin. Han stod på vila å åt ca 12kg hö per dygn. Han var lagom i kroppen då. Med motion skulle han väl äta mellan 15-20kg. På vintern äter dom oftast mer. Bra grovfoder gör att du oftast inte behöver ge annat.

shia
11/4/18, 1:01 AM
#16

Vi får helt enkelt se hur mkt det kostar =) men asså tänk å ha typ 6 hästar på gården helt plötsligt….

Nora Jonsson
11/4/18, 1:09 PM
#17

Där jag har min ponny kostar stallhyran 3500 i månaden för hö, kraft och spån. 

Sen kostar hovslagare 600 kr per gång och han är hos oss var 6:e vecka. har en försäkring hos Agria och den kostar 454 kr i månaden.

Så det kostar ca 3954-4554 kr i månaden. det är ju dock bara grunden sen kostar det ju mer då jag åker och tränar minst 1 gång i veckan. köper även saker till min ponny varje månad så det blir ca 1000-2000 kr till.

sen får man ju räkna med lite mer i början då man behöver köpa in saker så som täcken, grimmor, träns, sadel om man inte fick det vid köpet.

Upp till toppen
Annons: