Annons:
Etikettdressyr
Läst 877 ggr
Kaninlover4life
10/30/18, 12:54 PM

Från hopp till dressyrponny

Hej!

Vill ha tips på övningar för att få hästen mer lösgjord och våga söka sig neråt. 

Har en hopponny som jag tror har kapacitet inom dressyren med, när vi ridit med snodd har han sökt sig neråt jättefint men han har svårt att slappna av i nacken och halsen.

Annons:
BokDuvan
10/30/18, 2:16 PM
#1

Det är samma med den ponny jag brukar rida, har ridit henne med gumminodd en gång och jösses vilken skillnad det blev. Så mjuk att ställa och lyssnade superbra! På henne måste jag verkligen få igenom ställningarna på henne så att hon böjer kroppen, så fort jag gör det några gånger och fortsätter att göra det så slappnar hon av och börjar sänka nacke och hals. Skänkelvikningar är väldigt hjälpfulla för att få hästen lösgjord, men mycket volter i varierande storlek, typ åttvolter så du rider som en åtta med fokus på att få med dig hästen ordentligt. Serpentiner kan också vara bra att göra. Personligen vill jag hålla mig i skritt till en början för att komma åt henne ordentligt, när det funkar börjar jag trava, mycket fokus på övergångar fram och tillbaka och skritt-trav samtidigt som du utför övningarna.

Kaninlover4life
10/30/18, 2:58 PM
#2

Tack för bra tips!

Ja i skritten kan jag ändå få ihop han väldigt avslappnad och han går i form, men direkt när man ska övergå till trav åker huvudet upp, men ska testa att att göra mer övergångar med skritt-trav samtidigt som jag gör övningarna! ;)

Rafflan
10/31/18, 12:22 AM
#3

Skippa snodden och börja bygga upp muskler för att få ponnyn att bära sig i korrekt form :)

Kaninlover4life
10/31/18, 11:24 AM
#4

Använder inte snodd till vardags, utan har testat några gånger så att han själv ska börja VÅGA söka sig neråt också. Rider aldrig med det annars. Och ja vi håller på att bygga upp muskler ;)

Caf_Roy
11/2/18, 12:39 AM
#5

Öva på att få din hand att bli mer som snodden, det vill säga mjuk och följsam. Alla hästar jag har ridit har sökt sig ner på tygeln om de blivit erbjudna en mjuk och följsam kontakt i tygeln. Tänk dig lite som när du håller någon i handen när ni är ute och går och du låter den andra bestämma pendlingen av era armar. Kontakten finns kvar där hela tiden och du kan kommunicera genom att ändra trycket i handen men låter hela tiden den andra styra hur ni pendlar med armarna. Likadant är det med hästen. Din hand behöver följa hästens rörelser med huvudet för att kunna erbjuda en trygg kontakt som hästen kan lita på. Sen kan du kommunicera med kramningar i tygeln för att förmedla vad du vill. I början kan det nästan vara enklast att blunda lite för att verkligen känna den där mjuka följsamheten. Det får varken bli stumt, ryckigt eller glapp i tygeln utan kontakten ska vara lika stor oavsett var hästen har huvudet. Det kan ta flera veckor av att öva varje dag att hitta, men ge inte upp! Sen när ni har den kontakten kan du börja ställa och böja hästen för att få den lösgjord. När du har fått till kontakten så att hästen litar på och är bekväm med den kommer den också att följa din hand för att behålla det mysiga stödet, så när hästen söker sig lite neråt behöver du bara ge en mjuk eftergift så följer den efter neråt för att inte förlora kontakten. Lycka till!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Upp till toppen
Annons: