Annons:
Etikettridning
Läst 1916 ggr
BokDuvan
2018-10-29 23:34

Bakbensaktivitet

Hur ser man att hästen arbetar korrekt helt generellt. Nacken är en indikator men inte felfri, utan det är ju att den använder kroppen på rätt sätt, men vet inte riktigt hur man kan se det, speciellt bakbenen. Vet inte hur et ser ut när hästen jobbar med bakbenen, skulle uppskatta om någon har en bild eller dylikt som visar skillnaden på när den arbetar korrekt och inte gör det!

Annons:
Gronstedt
2018-10-30 09:28
#1

Korrekt bakbensaktivitet ser man på ryggfiléerna och på de sneda bukmusklerna.

BokDuvan
2018-10-30 11:37
#2

#1 vad innebär det?

Gronstedt
2018-10-30 12:37
#3

Titta på hästens länga ryggmuskler och sneda bukmuskler - rör de sig så använder den bakbenen och ryggen.

Maleficum
2018-10-30 13:38
#4

Denna snutt tycker jag visar rätt bra skillnad på när hästen bara släpar sig fram och sen har mer bakbensaktivitet.

Förstår du engelska skulle jag rekommendera att kika på hela videon.

Märkte den inte börjar där jag markerat när man kikar direkt här på iFokus men det är vid ungefär 2:39 jag mena :)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

BokDuvan
2018-10-30 14:31
#5

#4 ser ju skillnaden men tycker det här är så svårt att veta exakt vad det är som är annorlunda. Är det att hästen har lyft ryggen lite så den blir lite rundare, och att stegen blir längre och han lyfter på hovarna mer?

Gronstedt
2018-10-30 16:44
#6

#5: Titta på bilden till höger i #5: Precis framför och ovanför bakknät ser du som ett mörkt streck på magen, som går från mitt på magen snett bakåt-uppåt. Det är ett "veck" som syns när hästen spänner bukmusklerna .

Uppe på ryggen rakt ovanför "strecket ser ryggen rak, nästan bullig ut - det beror på att hästen spänner de långa ryggmusklerna.

Det är dessa båda muskelgrupper som används för att åstadkomma "form" eller "samling", alltså  för att "lyfta" framdelen och lägga bak vikt på bakbenen. 

För att kunna göra detta måste hästen böja bakknäna mer och ha bakbenen mer under sig. Och när den gör det blir frambenens rörelser lättare och luftigare, eftersom de bär mindre tyngd.

Annons:
BokDuvan
2018-10-30 17:41
#7

#6 tror jag börjar fatta nu tack!

Gronstedt
2018-10-31 08:14
#8

#7: Man kan titta på benens rörelser också på en häst man känner väl till, så att man vet hur den rör sig i olika sammanhang. Men musklerna i rygg och mage rör sig alltid när hästen bär sig - antingen det är Totilas eller en liten rund B-ponny 🙂.

BokDuvan
2018-10-31 11:13
#9

#8 så om man inte ser bukmusklerna på det sättet så är inte bakbenen engagerade?

Gronstedt
2018-10-31 11:29
#10

#9: När man ser så mycket muskelspel som syns på hästen i bilden ovan är den ganska mycket "samlad". Så mycket syns kanske inte på en hobbyhäst, i alla fall inte när man börjar träna upp styrkan. Att rygg- och bukmuskler rör sig alls visar att bakbenen och ryggen är engagerade på rätt sätt, sedan kan det bli mer när hästen blir starkare.

 Jag tycker små rörelser är lättare att se på ryggmusklerna.

Lona
2018-11-01 20:25
#11

Man får även ha i åtanke att en på en häst som inte är i toppform så syns inte musklerna lika tydligt. En lite rund ponny i vinterpäls är det givetvis svårare att se muskelarbetet på även om den arbetar i bra form.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

BokDuvan
2018-11-28 08:08
#12

Update: har insett att de flesta av ridskolans ponnysar jobbar bra med bakbenen då jag för det mesta kan se bukmusklerna jobba även om de inte kröker på nacken!

Upp till toppen
Annons: