Ridning

Rimligt pris?

2018-10-29 18:57 #0 av: Kaninlover4life

Jag har fått erbjudandet att ha en häst "som min egen" 3 dagar/v för 2000kr/mån. Får då göra i princip vad jag vill med hästen just de dagarna. Skulle typ vara som ett delfodervärdsskap. Det finns ridbana vid stallet. Men då är det de 3 dagarna som gäller.

Är det ett rimligt pris? För lite/för mycket?

Anmäl
2018-10-29 19:48 #1 av: Travis D

Tycker väl det är lite mycket vi betalar 3000 kr/månaden för våra 2 hästar som vi får göra vad vi vill med 7 dagar i veckan Skämtar

Dock så får du ju rida någon annans häst 3 dagar i veckan och göra vad du vill så jag tycker det är ett rimligt pris.

Anmäl
2018-10-29 22:28 #2 av: shia

Blir 500 i veckan= typ 165 kr/gång. Svar från mig - nej det är inte rimligt över huvud taget. Du skulle lika gärna kunna ha tre ridlektioner till i veckan för ridlärare osv.
Du kan hellre tyck jag istället gå runt till olika stall å höra om de behöv hjälp m fodring osv. Efterhand kan det hända ngn behöv hjälp 1 dag eller 2 med ridning, å en annan likaså osv. Har du chansen så hjälp till i travstall. Gärna yp ngn amatörtrönare då den ofta har en del häsrsr men inte direkt någon/flera anställda. Finns chans att om du är duktig(läs duktig med förståndig och vilja att lära sig osv) få börja rida ngn eller så osv.
Betalar ingenting. Har min passhäst som min egen(rider de dagar jag vill, tar med på träningar tävlingar osv)(sen när vi flyttar ut på landet flyttar han hem till oss!! För att stå som sällskap till stoet syrran ska få föl Av mest troligt) blir typ 3 ggr veckan jag rider(lov iprincip varje dag) samt får vara i stallet så mkt jag vill å hålla på med han å de andra 9 hästarna. Varav jag börjat rida en del av dem. Får följa på tävlingar ibland samt sela ut osv. Lär mig mkt från både han som har hästarna(travtränare) samt hovslagaren(typ 60 år, funderar mkt och är noggrann med å försöka hitta en optimal balans för just den hästen, bak å framsidor med Brodd. Å allt sånt. Kan hålla på 1 dag med två framfötterna för att sedan se den köras å göra om å tänker att så ska det vara för å bli bättre osv.
Kan säga upp till 1000 kr/månaden kan jag tycka är rimligt. Möjligtvis mer om det i det ingår lektioner för typ tränare osv, endast ridning inge stalltjänst eller fodringar

kom ihåg att du är värd minst lika mycket som personen du ser upp till:) vill du ngt tillräckligt mkt kommer du klara det 

Anmäl
2018-10-30 08:47 #3 av: Gronstedt

Delfodervärdskap brukar innebära att man betalar alla kostnader för hästen för sina dagar, så du skulle betala 3/7 av kostnaderna.  Om kostnaden för hästen är 4700 per månad eller mer (och det är inte orimligt, beroende på var den står, vad som ingår i stallservice, hur dyr den är att sko etc.)  så är det alltså rimligt rent matematiskt.

Om det är värt det för dig kan ju bara du avgöra. Trivs du så bra med hästen och kan ni lära er så mycket tillsammans att det är värt det? Men det är en hel del pengar.

Anmäl
2018-10-30 11:45 #4 av: Kaninlover4life

Ja, hon BEHÖVER hjälp av folk att rida sina hästar, och har för många. Det var ägaren som hörde av sig till MIG. Har bestämt mig för att tacka nej, inte värt de pengarna som jag på andra ställen kan rida 7 dagar i veckan för istället! :) Tack för svar!

Anmäl
2018-11-02 00:49 #5 av: Caf_Roy

Det beror på var i landet du bor. Jag bor en halvtimme utanför Stockholm och betalar 2000/mån för 2 dagar i veckan, men så ligger ju bara stallhyran här på ca 6000/mån.
Får du ha hästen som din egen 3 dagar i veckan bör du betala åt minståne din del av hästens kostnader, dvs 3/7. Sen har du ju också väldigt mycket mer frihet än om du skulle byta ut dom dagarna mot lektioner på ridskolan, men det tror jag att du förstår själv.

Anmäl
2018-11-03 18:20 #6 av: powerade

Beror väl på varför du ska betala å vad dom tänkt det ska täcka? Å hur mycket hon betalar själv.

Anmäl
2018-11-03 23:50 #7 av: Rafflan

#5 ska men betala som du räknat är det en form av fodervärd man bli då = man har rätt att bestämma saker gällande hästen.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.