Annons:
Etikettridning
Läst 1538 ggr
Kaninlover4life
2018-10-29 18:57

Rimligt pris?

Jag har fått erbjudandet att ha en häst "som min egen" 3 dagar/v för 2000kr/mån. Får då göra i princip vad jag vill med hästen just de dagarna. Skulle typ vara som ett delfodervärdsskap. Det finns ridbana vid stallet. Men då är det de 3 dagarna som gäller.

Är det ett rimligt pris? För lite/för mycket?

Annons:
Travis D
2018-10-29 19:48
#1

Tycker väl det är lite mycket vi betalar 3000 kr/månaden för våra 2 hästar som vi får göra vad vi vill med 7 dagar i veckan 😉

Dock så får du ju rida någon annans häst 3 dagar i veckan och göra vad du vill så jag tycker det är ett rimligt pris.

shia
2018-10-29 22:28
#2

Blir 500 i veckan= typ 165 kr/gång. Svar från mig - nej det är inte rimligt över huvud taget. Du skulle lika gärna kunna ha tre ridlektioner till i veckan för ridlärare osv. Du kan hellre tyck jag istället gå runt till olika stall å höra om de behöv hjälp m fodring osv. Efterhand kan det hända ngn behöv hjälp 1 dag eller 2 med ridning, å en annan likaså osv. Har du chansen så hjälp till i travstall. Gärna yp ngn amatörtrönare då den ofta har en del häsrsr men inte direkt någon/flera anställda. Finns chans att om du är duktig(läs duktig med förståndig och vilja att lära sig osv) få börja rida ngn eller så osv. Betalar ingenting. Har min passhäst som min egen(rider de dagar jag vill, tar med på träningar tävlingar osv)(sen när vi flyttar ut på landet flyttar han hem till oss!! För att stå som sällskap till stoet syrran ska få föl Av mest troligt) blir typ 3 ggr veckan jag rider(lov iprincip varje dag) samt får vara i stallet så mkt jag vill å hålla på med han å de andra 9 hästarna. Varav jag börjat rida en del av dem. Får följa på tävlingar ibland samt sela ut osv. Lär mig mkt från både han som har hästarna(travtränare) samt hovslagaren(typ 60 år, funderar mkt och är noggrann med å försöka hitta en optimal balans för just den hästen, bak å framsidor med Brodd. Å allt sånt. Kan hålla på 1 dag med två framfötterna för att sedan se den köras å göra om å tänker att så ska det vara för å bli bättre osv. Kan säga upp till 1000 kr/månaden kan jag tycka är rimligt. Möjligtvis mer om det i det ingår lektioner för typ tränare osv, endast ridning inge stalltjänst eller fodringar

Gronstedt
2018-10-30 08:47
#3

Delfodervärdskap brukar innebära att man betalar alla kostnader för hästen för sina dagar, så du skulle betala 3/7 av kostnaderna.  Om kostnaden för hästen är 4700 per månad eller mer (och det är inte orimligt, beroende på var den står, vad som ingår i stallservice, hur dyr den är att sko etc.)  så är det alltså rimligt rent matematiskt.

Om det är värt det för dig kan ju bara du avgöra. Trivs du så bra med hästen och kan ni lära er så mycket tillsammans att det är värt det? Men det är en hel del pengar.

Kaninlover4life
2018-10-30 11:45
#4

Ja, hon BEHÖVER hjälp av folk att rida sina hästar, och har för många. Det var ägaren som hörde av sig till MIG. Har bestämt mig för att tacka nej, inte värt de pengarna som jag på andra ställen kan rida 7 dagar i veckan för istället! :) Tack för svar!

Caf_Roy
2018-11-02 00:49
#5

Det beror på var i landet du bor. Jag bor en halvtimme utanför Stockholm och betalar 2000/mån för 2 dagar i veckan, men så ligger ju bara stallhyran här på ca 6000/mån. Får du ha hästen som din egen 3 dagar i veckan bör du betala åt minståne din del av hästens kostnader, dvs 3/7. Sen har du ju också väldigt mycket mer frihet än om du skulle byta ut dom dagarna mot lektioner på ridskolan, men det tror jag att du förstår själv.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

powerade
2018-11-03 18:20
#6

Beror väl på varför du ska betala å vad dom tänkt det ska täcka? Å hur mycket hon betalar själv.

Annons:
Rafflan
2018-11-03 23:50
#7

#5 ska men betala som du räknat är det en form av fodervärd man bli då = man har rätt att bestämma saker gällande hästen.

Caf_Roy
2018-11-04 00:47
#8

#7 Det är vad jag uppfattade att hon skulle få, att ha den som sin egen sina dagar. Sen är det ju klart att man inte kan bestämma lika mycket som om man var hel fodervärd, om vad hästen ska ha för frisyr och sånt, eftersom ägaren har den de andra dagarna så man behöver vara överens, men har man hästen som sin egen sina dagar bör man även stå för hästens kostnader de dagarna.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Kaninlover4life
2019-02-10 20:35
#9

tkr 2000kr för 3 dagar är vansinnigt. Hennes förslag var 1 dag/v för 1200kr, 

2 dag/v för 1600 kr och 3 dagar för 2000kr/mån.  Så förstår ej logiken tyvärr vad gäller priset.

Travis D
2019-02-11 10:44
#10

#9 kan ju vara dyr stallhyra, att du får göra VAD du vill med den, att det är en helt fantastisk ponny m.m. Logiken ör start pris (1ggr/v) är 1200 sen läggs det till 400kr per gång per vecka.

HejsanALLA
2019-02-12 16:43
#11

Nej tycker jag inte alls. De är alldeles för högt. I en sån här situation borde det nämnas att båda tjänar på det. De är glada att du hjälper dem och du tycker det är kul. Så varför ska du betala 2000/månaden. Det är 24 000/året. Du kanske kan hjälpa till mer för hålla priset nere

Travis D
2019-02-12 17:47
#12

Fasta kostnader för Kakan på ett år, vi står i ett jätte billigt stall så det kommer höjas, men nu kostar det 35k. Kommer höjas med ca 2k i månaden så det blir ca 59k om året och det är inte det finare stallet. Så det kostat gsk mycket att ha häst.

Bjallstal
2019-02-12 17:57
#13

Här låter det som ungefär vad det kostar om man får träna och tävla med efter ägarens behov. Har flera i närheten som kör efter det konceptet och det ligger i ungefär samma prisklass. Men då är det oftast välutbildade ponnys de kör efter. Och ja, det finns dem som kör på det systemet för att tjäna pengar, men alternativet för ryttarna är antingen sämre ponnys(om man inte har galet flyt eller kan tillföra hästen något ägaren inte kan själv) eller att skaffa en egen(vilket är betydligt dyrare) Vi har betalat ryttare för att hjälp till med vår förra ponny, 17-årig tjej, hon fick betalt per gång hon hjälpte oss med honom efter att hon fått betalt för att ta hem honom på tillridning. Till den ena ponnyn vi har idag, har vi en medryttare två gånger i veckan då min syster har svårt att hinna med två alla dagar i veckan. Då rider de ut ihopa på syrrans ponnys. Hon har fått starta en pay and jump och blir ev någon till, men annars är det min syster som tävlar henne i hoppning på LB-nivå

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Annons:
Bjallstal
2019-02-12 18:01
#14

Vi har två ponnys (en egen och en på foder/tillridning där ägaren står för hovslagare och försäkring samt träningar) men de två kostar oss nästan 5500:- i månaden fast vi har billig stallhyra(2000:- med halm totalt för båda). Hästar är dyrt, så är det bara. Så ser ingen anledning att en medryttare inte ska betala för sig så länge de inte kan tillföra mer än ägaren själv. Oftast är medeyttare som inte vill betala slarviga och tar det inte seriöst nog. Vi har haft för många sådana till andra hästar i stallet.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Travis D
2019-02-12 19:35
#15

För våra två betalar vi 70k on året och det kommer öka till 94k om året. Och stallhyra på totalt 4,9k. Då är ksk 2k inte sä mycket om du får en "egen" häst 3ggr i veckan.. sen om det är en fin ponny och ett bra stall kan det för dom kosta 7k i månaden och då är en 2k ganska normalt pris enligt mig. Min kompis tar 1k i månaden på sin ponny, medryttaren har 2 dar i veckan och får endast rida ut/dressyr (ingen hoppning).

Bjallstal
2019-02-12 20:28
#16

Kan tillägga att de 5500:- i månaden är utan hö. Vi betalar för allt hö i mars/april så tillkommer hö på den summan. De äter just nu ca 13 kg om dagen tillsammans.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

[Erica. Lundstrom]
2019-02-13 08:10
#17

Tror hon som har hästarna jag hjälp till å rider(travhästar) kostar ungefär 200-220 000/år. Är ca 10 st. (plus några till i vila/fölmärrar) (utan utrustning då, endast mat å stall plats, billig stall hyra men ska eg höjas men hon har sagt upp stallet å ska t hösten/nästa år flytta hem hästarna till vår gård) Men utrustning är dyrt heh. Sålde en hoppsadel för ngn vecka sedan vi ej använder för att köpa en bra dressyr sadel ist. Beg men gick ändå på 8000😂 så blir ngn dressyrssdel av det eller om vi ksk måst lägga till 4-5 k. Men med åren har man lite mer 0 behöv inte köpa lika mkt. Men sen tillkommer ju foder tillskott osv. Betalar ingenting. Rider min sköthäst kak 5 ggr/veckan samt 1-2 andra i stallet 1-2 ggr/veckan var. Rider in och utbildar dem samt tävlar dem i dressyr. (ksk hoppning framöver men måst börja hoppa med dem då) Rid ibland in de som ska säljas så de kan säljas bååde som rid och travhästar. Ridningen hjälp vissa av dem väldigt bra och jag en för något år sedan gick bara ridning mellan starterna i typ 7 månader. Galopp intervaller, skogsturer, markarbete. Vart att jag red när jag hade tid å vart typ 2-3 ggr veckan då. Hjälper till ganska mkt i stallet, å tar hand om de andra hästarna också. Skolveckor tar jag ut en helgmorgon å fodrar/mockar/gör iordning kväll. Samt en dag i veckan(när jag slutar typ ett/två fixar jag stallet(mocka fodrar) å tar in. De andra gångerna far jag dit och rider endast(eller ja, kan ta in ibland då också osv å fixa med foder) När jag däremot har lov/lovdagar så far jag å är i stallet 8-17 och fixar in å utsläpp tsm osv. Rider och kör mer då även, brukar bli jag motionerar 2-3 hästar/dag. Men började i stallet med att fylla vatten i hagen å ta in den gamla å kloka hästen som stod där då å borsta på honom😂 sen fylldes det på med hjälpa å mocka å ta ut vissa hästar fiza foder å sen pröva rida ngn gång I veckan osv. Vart i stallet många år nu. Tror det blir 5 år till sommaren.

powerade
2019-02-13 09:51
#18

Som sagt det beror på vart man bor. Kag betalar 2000kr stallhyra och 700skoning plus skor under sommaren. Helt orimligt att min medryttare skulle betala 2000kr om hon ska vara där 3 dagar/vecka. Halvfodervärd hade vi ju delat men de blir ca 1500 per månad var då och då får vi vara där Lika mycket. Så hos mig hade priset varit orimligt

Upp till toppen
Annons: