Annons:
Etikettövrigt
Läst 857 ggr
[Kotten123]
10/24/18, 7:53 AM

Vår första ponny

Vi ska åka på veterinärbesiktning av en häst nu inom några dagar. Superkul, men även riktigt nervöst då det är första hästen. Man vill ju inte göra någonting fel, utan låta hästen få de bästa möjliga förutsättningar. Hästen, eller ja, ponnyn, är i god form och rids varje dag. Han verkar vara ganska lugn av sig gällande nya platser. Han rids ej bara på hobbynivå, utan mer för träning/tävling (inom dressyr). Han är van med att stå själv i grushage. (Vi har stora gräshagar med hagkompis.) Att tillägga så är han barfota, har aldrig haft skor på sig och har riktigt fina hovar. Mina frågor rör mest hästens första tid. När den kommer fram-är det bästa då att ställa den i en hage, ut och gå eller låta den stå i box? Bör man vara med den väldigt mycket, eller gör det kanske att det blir värre när man väl inte är där? När borde man börja rida den? Hur höga krav kan man sätta på den i början? Hur mycket kan man ändra-ridschemat, ridsätt, utrustning, dagsrytm, hagar m.m? +nu när det börjar bli vintertid (=snö, halka och blött) så undrar jag lite över barfota. Ska man ta på barfotaboots med broddar? Hovslagare har sagt att han nog skulle få komplikationer av att skos för första gången nu, blir det det samma med barfotaboots? Om jag börjar hoppa mer, borde man då överväga att ändå sko i fram? (Möjligtvis inte vanliga skor, men t.ex. sådana man ”limmar” på?)

Annons:
shia
10/24/18, 7:57 AM
#1

Vad roligt! Det här med skor kan jag inte så bra. Men ang ridningen å det. När ni hämtat hem hästen-behandla den som vanligt, till en början ge liknande foder som den hade. Hör gärna med ägarna nu hur de rid eller tyck du ska rida den första månaden-problemet jag vet många gjort är låta vila å då när de börjar rida igen så är hästen helt annan då den tidigare var van att bli riden varje dag. Ställ inte så mkt krav på den. Men den ska göra som du vill och inte bråka. (tänk typ när du rid en kompis häst du aldrig ridit, din kompis ksk kräv högre form å hoppa högre osv. Men du ksk inte har dem kraven utan mer att den ska gå dit du vill, lyssna på det du vill. Öva gärna mkt grundarbete osv så du känner vart du har honom. Låt gärna stå ute i hagar och gör inte så stor grej av det när dem släpps ihop. Ha liknande utrustning till att börja med. Prova ut sadel å allt sådant också(även om du får med sadeln rekommenderar jag du tar ut en sadelprovare)

Upp till toppen
Annons: