Annons:
Etikettislandshästar
Läst 1300 ggr
Sasha W
2018-10-18 23:19

Fördelar och Nackdelar Med Islandsstar

Titeln talar: fördelar och nackdelar med att äga islandshäst? Bomba med svar!

Annons:
Travis D
2018-10-18 23:24
#1

Fördelar: upp till 5 gångarter, anses vara snälla, viktbärande. Nackdelar: ofta problem med vanlig trav och galopp ( tar ofta hellre tölt), inte så bra på att hoppa (vad jag hört, min kompis hoppade sin 1 gång ich den blev halt), små, lätt att bli tjocka, ofta fång (om jag minns rätt kan blanda ihop den), ofta dragiiga/snabba/starka/heta, Det är det jag kommer på nu ❤️

Rafflan
2018-10-19 02:08
#2

Fördel: starka, små, kan tölta med rätt träning

Nackdel: har svårt att häva sig i hopptävling, dressyr, fälttävlan, distans, mm. Vill man bara träna och tävla för kul funkar ju alla hästar i alla grenar, men vill man satsa och vinna kan det bli svårt med en islandshäst.

#1 att din kompis häst blev halt beror inte på rasen, alla hästar kan hoppa. Antingen landade den fel eller så har den någon skada eller liknande i benet sen innan som blev tydligare när dem hoppade.

Sasha W
2018-10-19 07:32
#3

Jag är ingen hopp människa, inte heller en tävlingsmänniska, jag är mer en "skogsmulleridning och lite dressyr" människa, Tänker att en fördel kan ju va att av vad jag läst behöver dom inte täcke på vintern vilket jag antar är en stor fördel? Vissa behöver ju dock Eksem Täcke….

Travis D
2018-10-19 08:11
#4

#2 många brukar säga att islandshästar är dåliga hoppare vilket jag har mycket erfarenhet om. Säger inte att alla islandshästar är dåliga hoppare utan bara att många säger det och att många jag ridit av den rasen varit det.

#3 Du kan köpa i princip vilket kallblod som helst. Inget av dom behöver täcke på vinter och ett orakat varmblod ska klara -20 om jag minns rätt utan täcke.

Ja, dom har lätt för exem.

Sasha W
2018-10-19 09:20
#5

#3 :) tänker att man kommer ju undan m några lax m fluffhästar som inte behöver tretusen olika täcken för olika väder och inte väder

Travis D
2018-10-19 09:37
#6

#5 du kan köpa vilket kallblod som helst om du inte vill köpa täcken, men du kan inte välja en häst efter täcken 🤷🏽‍♀️

Annons:
shia
2018-10-19 10:15
#7

Angående täcken, min passis(varmblodstravare) äavskyr täcken å tyck ingen behöv det. Frys aldrig typ(endast täcke då de regnar å blås) han drog av dig sitt å sin kompis massa gånger… Stackarn, han hagkompis frys typ vid minsta lilla.

Sasha W
2018-10-19 14:49
#8

:)

LinneaWik
2018-10-19 20:33
#9

Åh jag ÄLSKAR islandshästar, är medryttare på en just nu och söker faktiskt en islandshäst som fodervärd alt köpa om ca ett halvår. Fördelar: viktbärande, 5 gångarter, vissa som kommer nu är ju individuellt men dom 5 olika islandshästar som jag vart medryttare på har vart såhär: Snälla både i ridning och hantering, lugna när man hanterar men endå pigga när man rider, arbetsvilliga, mycket päls så man måste Inte ha täcke, kan stå på lösdrift, tåliga och MYCKET mer! Nackdelar: inte världens bästa hopp och dressyrhästar, (dock så var min tredje medryttarhäst Zingo en riktig stjärna i både dressyr och hoppning och han va islänning så det beror ju på individ men dom andra 4:a har mer vart skogsmullar) jobbiga att borsta helt rena, speciellt på vintern med deras päls och sen kommer jag inte på så mycket mer nackdelar! Jag tycker helt klart att fördelarna överväger nackdelarna, islänningar är helt magiska 😍

Sasha W
2018-10-20 14:48
#10

:) dom är ju dyra också, jämförd med tex ridtravare

Upp till toppen
Annons: