Annons:
Etikettridning
Läst 1287 ggr
shia
2018-10-14 19:07

Utbilda hopphäst

Okej, nu är det såhär att då jag vill söka in till beridar utbildningen efter gymnasiet(tänk gå unghäst delen först) så måste jag kunna rida typ msv a dressyr å 120 hoppning. Typ 4 år framåt, men då vi inte har möjlighet att köpa ngn bra ridhäst eller så får jag helt enkelt utbilda de som jag har tillgång till 🙂 Tycker verkligen det är så kul och lärorikt att rida in och utbilda. Iallafall, tro det eller ej, men jag hoppade med min passis för första gången idag!!! Travade först över bommar samt höjde upp ena sidan 0 han börjar faktiskt kliva över bommarna nuXD Så la en bom mellan två stora röda koner( som jag lagt ned ) och galopperade över när den låg på backen, syrran tog då en bom till och gjorde ett litet kryss(ksk vart typ 40 hög i mitten? Fattade iaf galopp på volt, galoppera ett varv på volten. Sen styrde jag mot hindret å försökte reglera så vi kom mitt på, stod upp och han hoppade typ som om det vore värsta vattenhindret XD. Hoppade av bra tid innan, högt över, å långt efter XD gjorde om samma sak igen, men glömde styra lite grann så kom lite taskigt så han snuddade lite. Kom en sista gång då syrran även filmade och vart typ mkt bättre! Han hoppade av lagomt. Lagomt högt. Å låååångt efter. (sen tar han typ galoppsprång som är milslånga) var typ som han tog galoppsprång på 5 m över XD). Iaf tyckte han det var skitkul-för nu fick han ju galoppera!! (blir ju överlycklig så fort jag ber honom fatta galopp) Iaf. Så är mitt mål nu lära han hoppa så vi kan börja tävla i hoppning framöver. (okej, vet inte vad som hände med mig riktigt, var typ skraj för å hoppa i våras men tyck nu det är roligt XD) Frågan är, hur går jag vidare nu? Någon som har bra tips? Rider dressyrträning en gång i veckan, och tänkte till våren ist GP dressyrträning varannan v å hoppträning varannan v. Jag rider honom två ggr/ v skolveckor. (dressyrträningen plus en gång "hemma") sen körs han 3 ggr/v bakom pullert en ca 1-1.5 mil. Ksk går ngt banjobb eller så beroende på om ngn behöv sällskap(han är rid p träningshästen.startat en gång iår, haha i april var det XD) Om vi flyttar ut på landet så kmr vi bo typ 3 hus ifrån en som är jätteduktig å utbildat/tävlat tom 140(då sålde hon hästen å köpte en ny yngre med mer kapacitet) som jag tänkte höra med då(men är nog 1 år bort) om hjälp osv. Tänkte även prata med min ridlärare/tränare(båda delarna) och tänk hon kan hjälpa lite och så om hon kom ut å ska kolla när jag rid han på travet(haha. Hon har typ sagt flera gånger jag måst säga till när jag vill hon ska komma ut och titta) På lov/lediga dagar så rid jag honom iprincip varje dag. Ska jag typ göra som jag gjorde nu idag dressyr först. Lite markarbete. Ta ngt skutt osv? Ingen aning om hur man utbildar inom hoppning(hade iocjforsig inte heller det inom dressyr) Haha men ni skulle sett mitt skratt å leende efter vi hoppat! V s r överlycklig! Och inte det minsta rädd heller

Annons:
Tyst
2018-10-15 09:01
#1

Jag hade låtit hästen löshoppa, då kan den liksom lära sig själv lite hur mycket den skall hoppa, distansbedömning osv. Jag kan iofs inget alls om att hoppträna häst men tycker det låter logiskt att de får liksom testa lite för sig själva utöver att de har en ryttare som hjälper. Bra att du får hjälp sedan i alla fall!

Tror det kommer bli svårt men lärorikt och kul för dig 🙂 Bra med positiv häst och glad ryttare, man kommer långt på det!

Lona
2018-10-18 22:52
#2

Jag är inte heller hoppryttare men håller med om att löshoppning är bra. Inte bara för att träna höjd utan variera även avstånd, ha studshinder och så vidare.
Sen, en grej som är jätteviktig - galoppen!
I synnerhet som han är ridtravare så kanske han inte har så bra grundgalopp utan behöver stärkas och tränas när det gäller den biten.
Gör galoppfattningar, galoppera några språng och försök att snabbt hitta en bra trav igen. Gör ny galoppfattning och så vidare.
I galoppen, träna på tempoväxlingar och även att länga och korta sprången. Galoppera i serpentiner, om han/ni inte kan galoppombyte så ta ner till trav (eller skritt) och byt galopp - försök att få "travsträckan" så kort som möjligt. Det kan hjälpa med en bom att byta över.
Träna gärna även lite "banor" fast med bommar eller cavalettis istället för hinder.
Markarbete är så otroligt viktigt, funkar inte det bra så kommer hoppningen ingen vart heller.
När det gäller ren hoppning; höj inte hindren för fort utan låt hästen hitta självförtroende redan i grunden.
Inbjudande kryss, gärna med en avsprångsbom innan som hjälper hästen att komma rätt.
Träna även där på att ha hinder med olika avstånd där du länger och kortar galoppsprången.
Studshinder är jättenyttiga för både dig och hästen, dels som "styrketräning", dels för att hitta balans och "flyt".

Galopparbete och byten är absolut något ni kan jobba på med tränaren, det har ni ju dessutom nytta av i dressyren också.

Sen kan jag inte riktigt "travspråk".😊Går han alltså på travet fortfarande? Jag fattar det som att han används som någon form av "träningshäst" till de andra?
Det och hopp/dressyrträning är väl inte den bästa kombon men jag förstår ju att du inte kan bestämma över det.
Sen vet jag inte, om han tävlar så är alla ridövningar kanske inte så bra? Att de bygger fel muskler och så vidare.
 Fast där har du förmodligen betydligt bättre koll än jag!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

shia
2018-10-19 10:13
#3

Tack för tipsen! Well, alltså hans galopp börjar vara väldigt bra nu (har faktiskt typ ridhäst galopp/hopphäst galopp typ) tränat mkt galoppfattningar osv för att bygga upp mer muskler osv. (tränat ungefär 1/2 år) börjat söka sig i form även i galoppen. (enda svåra är när man brytt av vill han som fatta galopp heeela tiden 15 min efter typ. Så måst jobba mkt övergångar skritt trav efteråt(bästa han vet=galopp) Jobbat mkt med hjälp av bommar(sen förra vintern då vi fick en del bommar roll travet. Och efterhand höjt ena sidan på bommarna, för att sedan höja båda å trava å skritta över. Klättrar en del i backar å stigar och nerförsbacke. Haha du skulle se honom…. Som ett stort muskelpaket tack vare all träning…. Nejmen för travhästar är de muskler de får för ridning väldigt bra :) då de ej får så mkt ryggmuskler iochmed när de körs.. När han kom hade han inga ryggmuskler typ(fick bekräftat av sadelprovaren när vj i somras vart tvungna göra om sadeln då han byggt upp muskler,) Samt så var han spänd, sprang med huvudet rätt upp, hoppa i galopp varje gång man vände ngn intervall pga han var rädd för å få spö på sig osv. Nu arbetar han rätt när han körs, trampar under sig på heeelt annat sätt. Och förbättras jättemycket. Å fungerar mkt bättre i travet, men då är det nästa problem som är att han inte kan springa fort. Utan hur länge som helst å samma tempo men inte snabbt vilket gör det svårt, så han går i pullerten(stor 4 hjulig äldre vagn där man kan ha häst bakom) ca 1/ 1.5 mil tre ggr veckan. Snabbjobb med treåringar när det behövs och jag kör han med dem andra när jag har lov å kör ist för rid. (varierade i somras med att rida ibland i montésadel å ibland köra) samy kör intervaller ibland för att öva å bli bättre på köra. Han startar om det finns långlopp. Haha. Berättade för min ridlärare i tisdags på träningen när hon frågade vad vi tränat på under helgen. "hoppa" Hon skratta typ å frågade hur det gått osv å tyckte det lät bra å gav lite tips (mest inom dressyren, å att hoppning var bra för min blick haha.) Sen får vi snart till stallet ett hopphinder. (när tröjan hade butik sponsra han ett hinder till ngn större tävling å vi får tbx det nu) Nejmen ridning har funkat bra för många av travhästarna i stallet( kan nämna en jag red förut i stallet, han bytte stall å slutarida han efter ett tag men han rids å hoppas å körs, börjat starta igen nu(inte tävlat sen han stod på travet pga skada) och vann senaste starten! Rid en i stallet, (reds bara maj/september red galopp intervaller å dressyr osv då han är väldigt speciell å köra. 0 gått bäst när han bara körs i lopp) men då han börja bråka ännu mer så kördes han endast nu under en månad(ville inte rida han så…) men börjat rida han igen nu efter lite hjälp från syrran osv. Även börjat rida in en annan för mer ryggmuskler osv. (helsyskon till en väldigt bra lördagshäst som startat under elitloppshelgen) samt red in en annan av travhästarna till försäljning. Tänk ta några små skutt ibland å sen lägga in ngt till hinder å försöka korta sprången emellan osv. Tänk lär han hoppa osv i höst lite smått å sen till våren börja på hoppträning varannan v till våren. Haha… Tror nog han lättare får självförtroende på hinder snabbare än mig 😂 men han blir så stolt nu i dressyren när han gör rätt i galoppfattningen XD

Upp till toppen
Annons: