Annons:
Etikettövrigt
Läst 1272 ggr
shia
2018-10-11 20:36

välja mellan gymnasium eller häst som betyd allt?

hur ska jag veta vad som är rätt… 

Börjat inse nu att jag tror jag vill satsa på dressyr och bli beridare. främst unghästberidare och rida in och utbilda då det är typ det bästa jag vet. tidigare alltid velat bli monteryttare och kusk, men känns som att dressyrvärlden är mer lockande. 

går i nian nu och ska då alltså till vintern välja gymnasium… Jag kommer in dit jag vil mest troligt( kring 320/330 i meritpoäng nu och tror jag kmr ha mellan 330-340 till våren)

Natur låter väl kanske som det mest självklara valet för mig.. har superlätt för mig i alla no ämnerna, matte, (även språk, och historia/estet men främst no ämnerna å matte förstår jag ganska direkt) men att sitta i ett klassrum hela dagarna och med inrikting på naturämnerna, jag tror verkligen inte det är ngt för mig. avskyr nemligen matte å no å det. 

funderat runt på olika ridgymnasium, men för min del tror jag att strömsholm skulle passa bäst.  bor 60 mil från det så bor isf där. och kommer hem på typ långa loven. 

grejen är den… att jag då skulle behöva lämna min passhäst här… Jag förstår ju att man måste gå vidare flera gånger… (skötte första shettisen ett halvår, hon såldes så bytte till en annan som jag skötte totalt 3 år och tävlade i ponnytrav med och red barbackagalopper i skogen i full fart. red sedan en travhäst, (vart totalt 2 1/2 år(tom förra hösten) 

sedan kom min passhäst hösten 2016 och ridit honom sen dess. Från att han inte förstod något, skänkel, ställande, var spänd, sprallig, het, svår, ruskig med huvudet.  livrädd för bommar typ haha. 

jag hade stela raka armar, ryckig i munnen typ å stel som en pinne(som jag tyck nu då det såg ut då)  hade aldrig ridit en häst i form. 

kämpade på med honom. vi fick ridbana på travet vilket var mkt till hjälp.  började köra honom ibland också, och under sommaren 2017 körde och red jag honom varje dag. prövade även rida i montésadel på honom på banan. och han bar mig altldi så försiktigt. gnäggade åt mig när jag kom, puffade på mig när jag var ledsen. 

och förra hösten när allt var tufft, fanns han där. han var tänkt skulle säljas som ridhäst och mitt hjärta gick i kras. en person provred. men sen fick han stanna. till en början ett tag, för att sedan bli stanna stanna. så jag kunde ha honom som ridhäst. 

efter det att jag försökt ta mitt liv var allt kaos och rörigt, men han var där för mig. jag har alltid haft stallet som trygghet. 

vi for på en pay and ride, och i våras började vi rida på dressyrträning en gång i veckan för min ridlärare(som jag  haft periodsvis sen jag var 6 år) och vi utvecklades enormt, både jag och han. började våga pröva fatta galopp, (behövde samla mkt mod till första försöket haha XD)

till att i sommar ridit å kört honom, samt lite monté. sen i våras går han i form direkt jag typ sitt upp. är supermjuk, lyssnar på minska vinkel och tanke. i sommar tränade vi på för fullt och startade i samband med skolan började vår första dressyrtävling! kan nämna resten var välutbildade 14+ dressyrhästar med 30+ personer som red. här kom jag 15 år på 6 årig travare. var bokstavligt talat livrädd av nervositet. och han betedde sig som en 20 årig rutinerad XD spänd vart han pga mig, men han ruskade inget på huvudet under hela programmet(heeeh, var första gången på 1 1/2 år vi red utan martingal XD)

och vi satte ena galoppen, om än vi tog sista platsen tror jag ingen kunnat vara gladare än vi var just då. han kändes så stolt inne på banan. och fick mkt positivt från domaren som nog förstod det var våran första tävling. även min ridlärare gav bra kommentarer när hon fick se. haha och en lista med saker att förbättra XD

(kan nämna banan var superliten!!! tänkte hur sjutton ska vi hinna svänga) 

och nu, nu tar han galoppfattning på volt i ridhus och kan bryta av efter 1/2 varv å bli lugn någorlunda snabbt. i båda varven!!!(först i slutet på sommaren vi började fixa vänster) 

iochmed jag utbildade han, började jag kunna rida fler i form och vips så är även ridskolehästarna fina när jag rider dem. vinner ridskoledressyrer och hoppningar på löpande band från att ha varit sist i varenda en sen jag började. 

iallafall… måste jag välja mellan gå det gymnasium, utbildning jag vill och behöva skiljas från honom. eller stanna hemma och läsa ett gymnasium jag är totalt ointressrad av- och vad ska jag göra sen?

jag känner mig så kluven… travtränaren har kvar honom främst för att jag hjälper till och har honom som min passis å rid osv. och han är en trygghet och träningskompis till de andra unga och drar en pullert så en som är svår kan tränas. 

sen så kanske vi ska flytta ut på landet och kommer då kunna ha häst på gården- så den dag travtränaren ej har kvar honom, kan jag ha honom hos mig. syrran får ett föl till våren osv. 

samtidigt kan han lika gärna säljas nästa månad eller bli skadad eller vad som helst….

jag tror inte heller jag skulle klara pressen på natur… jag tror jag skulle bli utbränd och gå in i väggen igen… 

Vad fasiken ska jag göra…… jag avskyr att välja… jag valde bort shettisen jag varit skötare på i 3 år för att börja rida traveren som stod i tränarens stall då. (som sen fltytade men jag fortsatte rida honom) red han tills förra hösten då jag inte hade tid för både honom och min passhäst hos travtränaren så då valde jag bort honom…. oc det är bland de tuffaste val jag gjort… fast om man frågar mig så har jag hittils tyckt jag gjort rätt val.

Annons:
Maleficum
2018-10-11 20:57
#1

Antar du inte har någon möjlighet att själv kanske köpa passisen? Eller bli fodervärd och på så sätt kan ta med dig hästen till skolan? (Många naturbruksgymnasium och liknande har ju viss möjlighet att elever har med sina hästar eller om det finns uppstallningsmöjligheter i närheten).

Att välja ett gymnasium man trivs med tycker jag har extremt stort värde! Speciellt om man sen tidigare redan har haft diverse "problem" (hade nog aldrig kommit så långt i mina studier som jag gjorde innan jag gick in i väggen om jag inte valt utbildningar jag verkligen brunnit för).

Men förstår verkligen att det kan vara extremt svårt att skiljas från ens fyrfota "bebisar" också!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

shia
2018-10-11 22:02
#2

Alltså… Om jag haft möjlighet att ha gäst hade jag fått köpa honom/fått honom väldigt billigt. Men vi har inte råd att ha häst…. Om vi bor på landet å kan ha på gården så funkar det att ha honom, men om jag bor på strömsholm kostar det så mkt och kommer ej då ha råd att ha honom där….

shia
2018-10-11 22:04
#3

Men jag tror jag gör så att jag söker dit i första hand, rider antagningsprov er och bestämmer mig därefter. Då är det april typ å då ksk saker är på annat sätt.

BokDuvan
2018-10-12 07:09
#4

#3 tycker det låter bra. Om du inte kommer in, fine, då behöver du inte ta det här beslutet. Kommer du in, ja då får du bestämma dig för vad du vill göra. Kanske har du andra tankar då än vad du har nu

shia
2018-10-12 23:08
#5

Pratade med mamma imorse om gymnasiet osv… Med största sannolikhet flyttar vi ut på landet. Då kommer vi kunna ha häst på gården osv. Om jag går typ natur här i staden. Så bor tre hus bort en duktig hopptryttare(utbildat å tävlat tom 140.(då sålde hon den hästen p köpte en annan. Yngre men typ mer kapacitet) Fem hus bort en annan travtränare (varav kom på man skulle kunna höra om jag får rida in några av hans hästar å utbilda osv, ex om de int funka som travhäst rida in så de kan säljas som ridhäst osv) Sen kan jag fara ner ngn vecka eller så till pappas kusin(eller om hon kommer upp osv) varav hon har mkt kontakter inom dressyrvärlden(pensionär nu, 70 år typ men håller fortfarande lektioner å träningar osv. Då hon är väldigt eftertraktad tydligen(tränade när hon var yngre ngn ryttare i svenska landslaget berättade pappa) samt kan vara kvar i trav stallet jag är nu. Men kommer nog som sagt ansöka till strömsholm, rida provet och bestämma därefter.

Maleficum
2018-10-13 10:09
#6

Låter som en bra plan du har :) Sök (till båda gymnasierna om det nu blir att du hellre vill stanna hemma) och bestäm dig när du vet om du kommit in (och då vet hur allt ser ut då för dig!)

Det är just Natur du vill gå om du blir hemma och pluggar? Inget annat program som kan kännas intressant men också känns mindre jobbigt om du nu kände dig orolig för att orka med natur programmet? (Om det nu inte blir att du pluggar i Strömsholm).

Själv hade jag verkligen ingen aning om vad jag skulle läsa förrän mamma och pappa var på öppet hus på ena gymnasiet där jag bor (var själv sjuk och kunde inte följa med) och de skulle börja med nytt program Naturvetenskap med djurinriktning, helt perfekt för mig och kom in (då det inte var tillräckligt många som sökte för att bli full klass heller :P).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
shia
2018-10-13 19:10
#7

Nja, är väl natur jag tänkte på att gå isf. Iochmed jag har lättare för no ämnena å matte osv.

Upp till toppen
Annons: