Annons:
Etikettridning
Läst 1840 ggr
Nea00
10/10/18, 8:52 PM

Mina frågor!

Hej! Jag har endel frågor gällande ridning så ta gärna tid och svara så skulle jag bli jätteglad! För det första så undrar jag hur man kan tänka så att man sitter helt rak (lodräta sitsen), när jag rider så sitter jag alltid lite bakåtlutad. Sedan undrar jag också det här: Jag rider på en ponny som är känslig i munnen oh som gapar mycket så fort man tar i tygeln, och hon är alltid pigg och stark. Hur får jag henne att gå lugnt?! I traven så springer hon mycket och i galoppen så drar hon iväg och jag där ibland ingen kontroll över henne. Sedan undrar jag även hur man aka tänka för att få armbågarna intill midjan och att armbågarna INTE ska peka utåt( det händer mig rätt så ofta..). Så jag vill gärna ha tips gällande sitsen då jag har haft det enkelt för att sitta bra men jag vet inte varför det blir sämre nu..En till sak ehe, hur får man ställningen i nacken och inte så att hästen böjer på hela halsen? Svara jättegärna på alla mina frågor :).

Annons:
Winstona
10/10/18, 9:09 PM
#1

Du har redan skrivit en tråd med samma frågor, fick du inte svaren du ville ha då får du det nog inte nu heller.

Rafflan
10/10/18, 9:31 PM
#2

_För det första så undrar jag hur man kan tänka så att man sitter helt rak 
_Rid för tränar eller försök tänka på det själv.

Sedan undrar jag också det här: Jag rider på en ponny som är känslig i munnen oh som gapar mycket så fort man tar i tygeln, och hon är alltid pigg och stark. Hur får jag henne att gå lugnt?! 
Är hästen kollar i munnen? passar bettet? har ni provat andra bett? en häst ska inte gapa när man tar i tygeln, då är det något den inte gillar.
Ang att få hästen lugn beror på varför den är pigg, är den omusklad och du kräver mer än hästen klarar av? då behöver du bygga mer muskler vilket man gör bäst genom att skritta i skog och mark.
Är hästen olydig och busig? markarbete och träna, både genom att du rider men även genom att du står på marken, bygg upp en relation ihop med hästen så den tycker det är kul att träna ihop med dig.

Sedan undrar jag även hur man aka tänka för att få armbågarna intill midjan och att armbågarna INTE ska peka utåt( det händer mig rätt så ofta..). 
Rid för tränar eller försök tänka på det själv.

hur får man ställningen i nacken och inte så att hästen böjer på hela halsen? 
Rid för tränare

Det finns liksom inga Quick-fix metoder, det enklaste är att ta hjälp av en tränare som ser er på plats och hjälper er på plats :)

Nea00
10/10/18, 10:00 PM
#3

#2, ja hon gillar ju inte att man tar tag i tygeln

Lona
10/10/18, 10:05 PM
#4

TS, det är jättebra att du frågar om sånt som du undrar över och ibland krånglar man till det onödigt mycket i skallen på sig själv. 😉 Samtidigt blir jag lite fundersam över din ridlärare eftersom hon(?) uppenbarligen inte lyckats förklara en hel del grundläggande saker om ridning. Det är INTE ditt fel men nånstans brister hennes kunskap eller pedagogik.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Nea00
10/11/18, 8:52 AM
#5

#4,jo hon är en jätteduktig ridlärare och har lärt mig MYCKET under dem 6 åren jag har tränat inför henne. Men jag är ganska blygsam av mig hehe

Travis D
10/11/18, 9:51 AM
#6

Hej Nea00 Rtt tips är att fråga henne efter någon lektion och fråga hur man gör. Sen är ett tips att inte skapa 5 trådar om nästan samma frågor, gör hällre en tråd med typ namnet dressyr frågor så kan du lägga till frågor när du behöver 😊

Annons:
Nea00
10/11/18, 11:25 AM
#7

#6, jag vet. Jag ska göra det i fortsättningen :)

Tyst
10/15/18, 11:17 AM
#8

#1 Jag ser ett mönster i dina trådstarter. Du verkar inte ha fått kläm på sits och timing på hjälperna, och rider på det en pigg och känslig häst. Då blir det inte rätt eller lätt att rida.

Du behöver jobba på dig själv i första hand och du måste få kläm på allt med sits, timing med hjälper, känsla, och de rent grundläggande delarna i vad till exempel ställning vs böjning är med mycket mera. Först när du lärt dig det kan du komma någonstans med hästen. En häst som du beskriver att du rider kommer aldrig gå i form, "på tygeln" eller fint om du rider bakåtlutad med flaxiga armbågar och dålig balans och på det inte riktigt vet vad det du vill åstadkomma innebär, vägen dit och inte heller har rätt timing med dina hjälper.

Jag säger inte detta för att vara elak utan för att jag ser att du inte kan få så mycket hjälp här. Du behöver antingen om du är blyg övervinna din rädsla och faktiskt fråga din ridlärare, alternativt får du lära dig själv (den långa svåra vägen där du förmodligen inte kommer komma fram alls), alternativt mäste du faktiskt byta ridlärare. Jag tycker det verkar som att din ridlärare inte är så bra faktiskt.

Nea00
10/15/18, 11:29 AM
#9

#8, jag har förklarat så att det låter som att jag är en ren ”nybörjare”. Jag har alltså överdrivit lite nu ehe. Jag är faktiskt bättre än vad jag förklarar ;). Min ridlärare är JÄTTEBRA och hon är även noggrann och sträng

Tyst
10/15/18, 12:07 PM
#10

#9 Vad säger din ridlärare?

Travis D
10/15/18, 1:10 PM
#11

#9 om du är jätte bra, och din tränare är jättebra. Varför förstår du inte vad du ska göra?

Nea00
10/15/18, 3:32 PM
#12

#11, har jag skrivit att jag är jättebra?

Travis D
10/15/18, 6:25 PM
#13

#12 Menade bara att du kanske var bra

Annons:
Nea00
10/15/18, 10:50 PM
#14

#13, det har jag iaf inte skrivit ;P

Travis D
10/16/18, 6:53 AM
#15

#14 okej då antar jag att du suger då. För du har ju inte skrivit att du är bra :P

Gronstedt
10/16/18, 7:01 AM
#16

#15: Det finns ett väldigt stort spann mellan dessa ytterligheter och de flesta av oss är någonstans mellan "jättebra" och "suger".

Travis D
10/16/18, 9:38 AM
#17

#16 hon säger att hon inte är bra, inte jätte bra, antar att hon inte är bäst. Vad finns kvar?

silverfiisk
10/16/18, 9:50 AM
#18

#17 Men snälla du, nu håller du på tjafsar om onödiga saker i den här tråden också.. var snäll och sluta med det. Du vill inte att folk skriver onödiga saker i dina trådar, så varför gör du det i andras? Hur snällt är det att säga att någon ”suger”? Håll en trevlig ton så blir det en mycket trevligare miljö för alla. Tack.

Gronstedt
10/16/18, 9:54 AM
#19

#17: Praktiskt taget allt.

Travis D
10/16/18, 10:20 AM
#20

#18det är inte onödigt. Hon säger att hon är bra och hennes lärare är jätte bra. Så dåmfrågar jag varför hon inte förstår och vad det är. Då säger hon att hon inte skrivit att hon är jätte bra så sa jag att jag bara menade att hon kanske var bra och så har hon inte skrivit att hon är det heller. Med en lite ;P emoji så då antar jag att hon inte är det heller. Att tjaffsa till baka istället för att bara svara på självaste frågan gör att det blir onödoga kommentarer. Men till frågan: vad fattar du inte om din lärare är så bra på att förklara?

Annons:
Nea00
10/17/18, 8:08 AM
#21

#20, hon är jättebra. Jag är väll ganska bra iaf, men du måste inte skriva att jag ”suger”. Låter ganska otrevligt faktiskt. Hon är som sagt jättebra men problemet är bara att jag är blyg och inte vill fråga. Men jag ska bita ihop och göra det

Tyst
10/17/18, 8:25 AM
#22

#21 Gör det! 🙂 Det är nyttigt att kunna putta bort det blyga och fråga. Det kommer bli lättare ju mer du gör det, och jag lovar att ingen kommer tycka du är dum eller "suger" när du frågar!
Tycker de på allvar att du suger eller är dum när du frågar är det snarare de som tycker så som är lite knäppa, och dem behöver du inte någonsin  bry dig om. Det är deras problem.

Jag är också en väldigt blyg människa, så jag vet hur det är, så jag vill peppa dig att våga fråga din ridlärare!

Lona
10/17/18, 12:53 PM
#23

Instämmer med #22, dessutom är det frågor som är grundläggande och viktiga att ta upp. Det är förmodligen inte bara du som har de här funderingarna. Har ni teorilektioner någon gång? Hästens form mm vore ju ypperligt att ta upp då. Ett brett ämne som det är bra att få en god baskunskap i, det går att fördjupa sig hur mycket som helst.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

BokDuvan
10/17/18, 10:45 PM
#24

Heja dig! Övervinn din blyghet och våga fråga, är själv blyg så relaterar enormt till din situation

shia
10/18/18, 7:49 AM
#25

Har man väl börjat våga fråga går allt mycket lättare sen XD, (kan bara tala ur mitt prrspektiv) sen jag började rida dressyr träningar 1 gång /v med min passhäst för min ridlärare har jag utvecklats sjukt mkt-kanske främst för jag frågar osv. Och hon är bra på förklara. Ibörjan var jag jättetyst å sa typ mm aa typ. Nu kan jag typ föra diskussioner och ifrågasätta haha…. Tex i tisdags, då skulle jag komma till henne så skulle hon förklara hur jag skulle förbättra min sits. Jag har(tack vare alla hennes påminnelser) vinklat upp handen å ha kantställda händer osv(från att ha vart typ liggande) å har dem just ovanför manken. Och trampa ner hälarna. Iaf skulle jag böja armbågarna å få handen högre upp osv. Sen ut med benen typ XD nejmen slappna av och lossa i knäna å tänka jag har styva och tunga ridstövlar som dem i världscupen i dressyr som gör de är stilla osv. När hon visade var jag tvungen skratta till och fråga om jag verkligen skulle ha händerna såhär?!?? Att det kändes jättekonstigt! Hon skratta å sa att ja, jag skulle ha händerna spdär(å förklarade varför osv) sen red vi på en liten fyrkant m framdelsvändningar. Och jag försökte så gått det gick(alltså måst emedge det vart typ enklare å komma åt honom/ osv) men kändes typ konstigt först så hon skratta 0 frågade om det kändes konstigt XD jag bara eeh. Ja, väldigt konstigt. Kan säga att vi bara på 3 v gått från att efter några försök kunna fatta höger galopp på volt i ridhus(i våras sista gången tog vi galopp, hade då hela ridhuset å fatta i hörnet) till att (första fattningen blir jämt ngt konstigt även hemma, ahan måste skutta till å hitta benen 0 lugna sig lite) men iaf sen så pröva jag, ökade lite lättade inner å fattade galopp(för 3-4 v sedan tvästanna han ist för han tyckte det var trångt) och rullade på några varv i fin mjuk å lugn galopp, bröt av, fattade igen, å sen likadant i vänster(det som bruka vara det svåra varvet) och gick lika bra där!! Sen på ridlektionerna när jag rid ridskole häst har jag vågat fråga mer och när jag har henne så påminner hon även om hur jag rid min passhäst osv. Å säg även på träningarna jag ska tänka såhär när jag rider ridskolan hästar också. Våga fråga å prata så blir det enklare. Haha… Minns i början på året när vi var 3 som ville byta häst m varann. Vi höll på typ 20 min om vem som skulle fråga å kom till sist fram vi skulle gå till ridlärarna kontor å då måste ju nån börja prata XD. När vi kom dit såg de ut som de skrattat mkt å så fråga vi om vi kunde swish lite hästar. (var ridskole chefen å en annan ridlärare där) hon sa "ja, det är inte första gången någon fråga direkt" haha vi såg sen dörren var öppen å att de troligtvis hört vår argumentation XD.

Upp till toppen
Annons: