Annons:
Etikettraser
Läst 3065 ggr
Vrilen
10/10/18, 8:41 PM

DNA Test till häst?

Undrar om det finns DNA tester till hästar så som det finns till bla hundar där man ser vilka raser som finns i hunden, fast till häst? Har nämligen en korsnings ponny jag gärna skulle veta vad det är i😉 Någon som sett något eller vet om det ens finns?

Annons:
vallhund
10/10/18, 8:52 PM
#1

Dom till hund är mestadels bluff, samma med "My heritage DNA" för människor.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

powerade
10/10/18, 9:32 PM
#2

Det finns till häst om man vill ta reda på föräldrarna. Ägaren till min häst ville kolla om fadern och hade ett namn. Men skulle kosta typ 50 000 å se om han skulle matcha den hingsten. Men just helt random att ta reda på ras har jag faktiskt ingen aning om:o

Lona
10/10/18, 10:00 PM
#3

Instämmer med #1, det finns idag inget tillförlitligt test för att kunna fastställa ras/er på vare sig hund eller häst. Vi har helt enkelt inte kartlagt genomen tillräckligt för att kunna se specifika DNA-sekvenser för en viss ras (ännu mindre hos häst än hos hund, skulle jag tippa).


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

thistletoe
10/10/18, 10:22 PM
#4

#2 märkligt att det skulle kosta så mycket. DNA analys för att bekräfta härstamningen utförs numera som rutin vid registrering av föl. Känns konstigt att det skulle kosta så oerhört mycket mer att kolla en vuxen häst.

Stallmima
10/10/18, 10:23 PM
#5

#1 Nu vart jag nyfiken på ditt påstående om "My heritage DNA" kan du utveckla mer?  🙂

vallhund
10/11/18, 1:41 PM
#6

#4 Förr gjordes det på amstaff inför registrering av valpar för att säkerställa att angiven pappahund var korrekt (man ville inte få in APBT i linjerna) o det kostade inga sådana fantasipriser).

#5 Så långt har forskningen inte kommit att man kan erbjuda sådana tester som är tillförlitliga till så låga priser som det kostar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Lona
10/11/18, 3:34 PM
#7

#6, Inte för högre priser heller, för den delen. 😉 (Angående tillförlitliga tester.)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

vallhund
10/11/18, 8:44 PM
#8

#7 Vet inte riktigt hur jag lyckades formulera en så obegriplig mening. På människor kan man få fram vart människor kommer ifrån o en massa andra saker men labben tillhör universiteten o arbetet kostar multum, inget som gemene man har råd att betala.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

powerade
10/11/18, 11:14 PM
#9

#4 hästen har ej funnits innan jag skaffade passet nu när han var typ 8år. Oseriös "uppfödare" så ingen vet om pappan stämmer men varför ljuga om det utan papper? Du får ju inte mer betalt för det. Fast varför inte betala för betäckningen om det är sant? Förmodligen dyrt så man ljög isåfall. Ingen aning.. Ingen vet sanning förutom hon som gjorde betäckningen, men min är galet lik den 'såkallade pappan' Och pappan är stor i travvärlden så därför skulle det väl kosta så mycket.

vallhund
10/13/18, 12:43 PM
#10

På människor o hund används DNA tester för att spåra anlag för sjukdomar o ärftliga defekter, ni kan läsa om det här:

https://www.bukefalos.se/threads/oserios-avel-hosten-2018.1471522/page-7#post-18714983 se Starcastles inlägg #138  o framåt.

DNA har använts o ff för att spåra ataxi anlag hos t ex amstaff o staffordshire bullterrier. Numera är det nästan utrotat hos raserna ifråga.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

vallhund
10/13/18, 1:04 PM
#11

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Maleficum
10/13/18, 7:58 PM
#12

#11 Inget förvånande då man tex på höns vet att en koppling finns till mildare och lugnare temperament på vita höns.

Samma med ryska rävprojektet där ju mer snälla och orädda rävarna blev desto mer vitt fick de i sin färg (samt fick även mer "hundliknande" egenskaper som vikta öron, kortare ben mm).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Cezanne
10/20/18, 12:44 AM
#14

#9 travhingstar kan ju vara väldigt dyra och har man inte betalat alla avgifter kan man inte heller registrera avkomman med rätt stam. Så för att kunna få in stammen i passet räcker det inte med ett dna-test som visar vem som är fadern man måste också betala de avgifter som inte är betalda.

Cezanne
10/20/18, 12:45 AM
#15

#0 Jag har hört från de som jobbar med husdjursgenitik att olika hästraser inte är så olika genetiskt sett att man med ett dna-test kan se vilka raser som finns i en häst.

Cezanne
10/20/18, 12:47 AM
#16

Jag har hört att det finns de som tror att man kan lägga in sin hästs dna i en databas och få svar på vem som är pappan. Det stämmer inte utan man måste ha en uppgiven pappa att testa emot.

Upp till toppen
Annons: