Övrigt om hästar

kosta att bli medryttare

2018-10-10 13:07 #0 av: Ulvelin007

Hej!

jag bara undrar varför man ska behöva betala pengar för att du tar mandom någons häst när hen inte har td till hästen, jag tycker att det blir som ett plus för båda. Ägaren får någon som sköter om hästen när hen inte har tid och medryttaren/skötare får en häst att pyssla och sköta. vad tycker ni om priser på att vara medryttare ;)

Anmäl
2018-10-10 13:11 #1 av: Gronstedt

Det där kommer upp titt som tätt - folk som tror att de ska ha rätt att ha gratis häst och att de gör ägaren en tjänst. Men varför ska man inte betala för nöjet?

Det finns inget rätt eller fel, varje ägare och varje medryttare kommer överens om vad som passar just dem. Men jag skulle aldrig acceptera en medryttare som har grundinställningen att hen SKA ha det gratis.

Anmäl
2018-10-10 13:22 #2 av: koppargaller

Det är ingen rättighet att äga häst, inte heller är det en rättighet att få vara medryttare.

Hästar är dyra i drift, varför skulle medryttare automatiskt slippa betala för löpande kostnader o ev slitage på utrustning, hagar, stängsling o uppstallning?

Anmäl
2018-10-10 13:30 #3 av: silverfiisk

Jag håller med dig. Tycker inte att man ska behöva betala för att hjälpa till. Visst är det kul att rida, men man får ju även göra saker som är mindre roligt, som att mocka, fylla på höpåsar osv. Argumentet att det sliter på utrustningen förstår jag inte riktigt.. det sliter väl lika mycket om ägaren skulle rida. Är det onormalt mycket slitage eller medryttaren har sönder något så betalar man ju såklart för det tycker jag.

Jag kan till viss del förstå att ma tar betalt. Jag tror att man som medryttare är mer ”seriös” och verkligen dyker upp när man ska om man måste betala. Men å andra sidan så förstår jag inte riktigt varför man skaffar en häst om man inte har den tid och de pengar som krävs.

Som #1 sa, man får helt enkelt komma överens med hästens ägare.

Anmäl
2018-10-10 13:37 #4 av: Travis D

Du får rida någon annans häst.

Anmäl
2018-10-10 13:49 #5 av: Gronstedt

#3: Har du inställningen att du ska slippa betala för att du måste göra de delar av hästlivet du tycker är "mindre roligt", så är du verkligen ingen medryttare att önska sig. 

Att mocka, packa höpåsar, hjälpa till med att fylla logen, motionera en sur häst när det regnar på tvären, handskritta sjukling, tvätta äcklig svans, putsa utrustning och över huvud taget släpa sig till stallet och göra sitt jobb alla sina dagar om man inte är död (hela tiden fullt beredd på att det kanske inte blir någon ridning den dagen) - det borde vara självklart innan man ens funderar på erbjuda sig som medryttare. Det är inte att "hjälpa till", det är det absolut minsta man måste vara villig att göra. Och att betala pengar för nöjet att få göra det.

Sedan kanske ägaren är villig att vara nöjd med mindre, men det kan man verkligen inte begära som utgångspunkt.

Anmäl
2018-10-10 14:03 #6 av: silverfiisk

#5 Du, jag är väl medveten om vad som ska göras, och jag gör alla dom sakerna utan att gnälla. Men du måste väl ändå hålla med om att vissa sysslor inte är roliga?
Och vadå ”det är inte att hjälpa till”? Om någon inte har tid för sin häst och jag tar hand om den och gör alla sysslor, hjälper jag inte till då?
Jag har varit medryttare på många olika hästar och aldrig behövt betala en krona. Ägarna har varit tacksamma för att någon bryr sig om hästen bara. Jag har även slitit arslet av mig då jag jobbade på ett stuteri utomlands (utan att få lön). Jag vet vilket arbete det är med hästar, jag vet att man ska göra mycket varje dag, och jag vet att allt inte är kul. Jag tar inte för givet att jag ska få rida gratis utan att göra något annat. Som jag sa, man får komma överens med hästens ägare.

Anmäl
2018-10-10 14:11 #7 av: Travis D

#6 varför jobbar du utomlands utan lön?
Jag tycker det är självklart att man tar lite betalt. Om du blir medryttare på en häst som du får tävla, hoppa ha som din egen minus det tråkiga så förstår du väl att det inte är gratis?
Att få ha en häst minus kostnader och det tråkiga. Få hoppa, rida och sånt då är det väl självklart för mig att det inte är gratis.

Anmäl
2018-10-10 14:18 #8 av: silverfiisk

#7 Jag gjorde det för att det var en rolig upplevelse och jag lärde mig väldigt mycket.

Jag tror att ni missuppfattar mig. Jag vill inte göra det roliga gratis och slippa det tråkiga. Självklart gör jag allt som ska göras, även om det inte är roligt. Jag fattar att man inte bara kan rida och sen åka hem.

Vissa vill ha betalt, andra inte. Man gör som man vill. Jag svarade bara på TS undran utifrån vad jag själv tycker. Vill någon ta betalt så fine, gör det.

Anmäl
2018-10-10 14:56 #9 av: Gronstedt

#6: "Om någon inte har tid för sin häst och jag tar hand om den och gör alla sysslor, hjälper jag inte till då? " Nej, du får privilegiet att få umgås med häst utan att behöva ta ansvar för de stora kostnaderna och de svåra besluten. 

Anmäl
2018-10-10 16:10 #10 av: Vikan

Jag kan se det urbåda perspektiven. Dels så får ägaren avlastning och hjälp om ägaren inte hinner, och då borde det ju vara gratis då man gör ägaren en tjänst. Men dels så tar man del av en häst som kostar och blir på sätt och vis som en delägare utan de stora utgifterna, och då kan jag förstå att det kostar

Anmäl
2018-10-10 16:41 #11 av: Sollar

Jag sökte medryttare en gång och det dök upp en tjej som tyckte att hon betalade ju sin egen bensin för att köra till stallet så.... Jag valde inte henne.

I övrigt håller jag med Grönstedt.

Anmäl
2018-10-10 17:25 #12 av: Rafflan

En häst kostar många tusen i månaden, varför ska medryttaren få göra något den älskar och vill göra, gratis? 
Sedan är det många icke-betalande medryttare som är oseriösa, och inte åker ut på sina dagar för att det är dåligt väder eller liknande.
Som ung var jag medryttare på hästar som ägdes av folk jag kände, då betalade jag inget, och om någon jag kände ville vara medryttare på min häst skulle jag låta dem vara det gratis. Men trött på alla dessa medryttare som söker häst, och tror dem gör mig en tjänst och att jag ska vara tacksam? nej tack, jag tar hand om min häst själv istället.

Anmäl
2018-10-10 18:18 #13 av: shia

Jag har aldrig haft en egen häst. Utan jag har ridit på ridskola, kört på trav skola. Vart medryttare (första betalade jag på. Var 7 då å syrran 10. Var en promenadhäst.) skötare på travskolan(betalde ej, utan hade stalljour då vi tog hand om alla hästarna osv, fanns så man kunde betala ist för det. (4 år) började sedan vara i trav stall. Främst för att lära mig och hjälpa till, och fick då börja rida en travare en gång i veckan. Sen när han bytte stsll(men fortsatte rida honom 1 år till) fortsatte jag hjälpa till i stallet. Och delade ut, mocka de, borstade å fixade. Sen började jag rida in en då treåring, men tyckte han var så svår(speciell kan man säga...) så vart tåy bara 1 gån varannan månad/månad Ibörjan XD.
Sen köpte han som har stallet en till häst och började rida den en gång i veckan. Och på liven framöver mer och mer. Och rider nu honom 2-3 ggr v(varav en av gångerna är tisdagsträning på ridhuset för tränare) skolveckor, lov så rider och kör jag honom varje dag(dressyr)
Sen så är han dock inte en sådär superbra travare, utan har svårt för sig i aktionen man kan springa hur länge som helst. (startade senast i april) men iochmed jag hjälper till så mkt i stallet(på tävlingar osv, samt min syrra) så får han vara kvar som träninghäst/ dressyehäst. (s tartst en tävling i dressyr, men finns inga mer klasser för oss denna säsong så blir till våren vi kan börja tävla ordentligt =) och är överlycklig över att ha honom.)
Rid tränade (treåringen (5 nu) hela sommaren i galoppintervaller/skogen då han var så krånglig att köra men inte ridit han på två v nu utan han har körts nu istället då jag tyck han vart för svår och bråkig.
Syrran får betalt under sommaren/när hon jobbar om han är borta. Och jag får han min passhäst =) får ibland en slant jag också. Typ tävling eller så. Av han eller ngn annan samt så betalar han alltid mat på tävlingsdagar som tack för vi hjälp till.

Hade lika gärna kunnat tänka mig betala för att få vara där då jag lär mig så himla mycket och är som ha privatlektioner i häst hela tiden å i körning osv.
Men tänk att vill man inte betala-får man nog hjälpa mer kring stallet osv. Men om man hjälp ex privatperson som ksk har svårt att få det gå i hop eller tyck det är dyrt kan det lilla man betalar betyda mkt

kom ihåg att du är värd minst lika mycket som personen du ser upp till:) vill du ngt tillräckligt mkt kommer du klara det 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.