Annons:
Etikettövrigt
Läst 1770 ggr
Ulvelin007
2018-10-10 13:07

kosta att bli medryttare

Hej!

jag bara undrar varför man ska behöva betala pengar för att du tar mandom någons häst när hen inte har td till hästen, jag tycker att det blir som ett plus för båda. Ägaren får någon som sköter om hästen när hen inte har tid och medryttaren/skötare får en häst att pyssla och sköta. vad tycker ni om priser på att vara medryttare ;)

Annons:
Gronstedt
2018-10-10 13:11
#1

Det där kommer upp titt som tätt - folk som tror att de ska ha rätt att ha gratis häst och att de gör ägaren en tjänst. Men varför ska man inte betala för nöjet?

Det finns inget rätt eller fel, varje ägare och varje medryttare kommer överens om vad som passar just dem. Men jag skulle aldrig acceptera en medryttare som har grundinställningen att hen SKA ha det gratis.

koppargaller
2018-10-10 13:22
#2

Det är ingen rättighet att äga häst, inte heller är det en rättighet att få vara medryttare.

Hästar är dyra i drift, varför skulle medryttare automatiskt slippa betala för löpande kostnader o ev slitage på utrustning, hagar, stängsling o uppstallning?

silverfiisk
2018-10-10 13:30
#3

Jag håller med dig. Tycker inte att man ska behöva betala för att hjälpa till. Visst är det kul att rida, men man får ju även göra saker som är mindre roligt, som att mocka, fylla på höpåsar osv. Argumentet att det sliter på utrustningen förstår jag inte riktigt.. det sliter väl lika mycket om ägaren skulle rida. Är det onormalt mycket slitage eller medryttaren har sönder något så betalar man ju såklart för det tycker jag. Jag kan till viss del förstå att ma tar betalt. Jag tror att man som medryttare är mer ”seriös” och verkligen dyker upp när man ska om man måste betala. Men å andra sidan så förstår jag inte riktigt varför man skaffar en häst om man inte har den tid och de pengar som krävs. Som #1 sa, man får helt enkelt komma överens med hästens ägare.

Travis D
2018-10-10 13:37
#4

Du får rida någon annans häst.

Gronstedt
2018-10-10 13:49
#5

#3: Har du inställningen att du ska slippa betala för att du måste göra de delar av hästlivet du tycker är "mindre roligt", så är du verkligen ingen medryttare att önska sig. 

Att mocka, packa höpåsar, hjälpa till med att fylla logen, motionera en sur häst när det regnar på tvären, handskritta sjukling, tvätta äcklig svans, putsa utrustning och över huvud taget släpa sig till stallet och göra sitt jobb alla sina dagar om man inte är död (hela tiden fullt beredd på att det kanske inte blir någon ridning den dagen) - det borde vara självklart innan man ens funderar på erbjuda sig som medryttare. Det är inte att "hjälpa till", det är det absolut minsta man måste vara villig att göra. Och att betala pengar för nöjet att få göra det.

Sedan kanske ägaren är villig att vara nöjd med mindre, men det kan man verkligen inte begära som utgångspunkt.

silverfiisk
2018-10-10 14:03
#6

#5 Du, jag är väl medveten om vad som ska göras, och jag gör alla dom sakerna utan att gnälla. Men du måste väl ändå hålla med om att vissa sysslor inte är roliga? Och vadå ”det är inte att hjälpa till”? Om någon inte har tid för sin häst och jag tar hand om den och gör alla sysslor, hjälper jag inte till då? Jag har varit medryttare på många olika hästar och aldrig behövt betala en krona. Ägarna har varit tacksamma för att någon bryr sig om hästen bara. Jag har även slitit arslet av mig då jag jobbade på ett stuteri utomlands (utan att få lön). Jag vet vilket arbete det är med hästar, jag vet att man ska göra mycket varje dag, och jag vet att allt inte är kul. Jag tar inte för givet att jag ska få rida gratis utan att göra något annat. Som jag sa, man får komma överens med hästens ägare.

Annons:
Travis D
2018-10-10 14:11
#7

#6 varför jobbar du utomlands utan lön? Jag tycker det är självklart att man tar lite betalt. Om du blir medryttare på en häst som du får tävla, hoppa ha som din egen minus det tråkiga så förstår du väl att det inte är gratis? Att få ha en häst minus kostnader och det tråkiga. Få hoppa, rida och sånt då är det väl självklart för mig att det inte är gratis.

silverfiisk
2018-10-10 14:18
#8

#7 Jag gjorde det för att det var en rolig upplevelse och jag lärde mig väldigt mycket. Jag tror att ni missuppfattar mig. Jag vill inte göra det roliga gratis och slippa det tråkiga. Självklart gör jag allt som ska göras, även om det inte är roligt. Jag fattar att man inte bara kan rida och sen åka hem. Vissa vill ha betalt, andra inte. Man gör som man vill. Jag svarade bara på TS undran utifrån vad jag själv tycker. Vill någon ta betalt så fine, gör det.

Gronstedt
2018-10-10 14:56
#9

#6: "Om någon inte har tid för sin häst och jag tar hand om den och gör alla sysslor, hjälper jag inte till då? " Nej, du får privilegiet att få umgås med häst utan att behöva ta ansvar för de stora kostnaderna och de svåra besluten.

Vikan
2018-10-10 16:10
#10

Jag kan se det urbåda perspektiven. Dels så får ägaren avlastning och hjälp om ägaren inte hinner, och då borde det ju vara gratis då man gör ägaren en tjänst. Men dels så tar man del av en häst som kostar och blir på sätt och vis som en delägare utan de stora utgifterna, och då kan jag förstå att det kostar

Sollar
2018-10-10 16:41
#11

Jag sökte medryttare en gång och det dök upp en tjej som tyckte att hon betalade ju sin egen bensin för att köra till stallet så…. Jag valde inte henne.

I övrigt håller jag med Grönstedt.

Rafflan
2018-10-10 17:25
#12

En häst kostar många tusen i månaden, varför ska medryttaren få göra något den älskar och vill göra, gratis? 
Sedan är det många icke-betalande medryttare som är oseriösa, och inte åker ut på sina dagar för att det är dåligt väder eller liknande.
Som ung var jag medryttare på hästar som ägdes av folk jag kände, då betalade jag inget, och om någon jag kände ville vara medryttare på min häst skulle jag låta dem vara det gratis. Men trött på alla dessa medryttare som söker häst, och tror dem gör mig en tjänst och att jag ska vara tacksam? nej tack, jag tar hand om min häst själv istället.

shia
2018-10-10 18:18
#13

Jag har aldrig haft en egen häst. Utan jag har ridit på ridskola, kört på trav skola. Vart medryttare (första betalade jag på. Var 7 då å syrran 10. Var en promenadhäst.) skötare på travskolan(betalde ej, utan hade stalljour då vi tog hand om alla hästarna osv, fanns så man kunde betala ist för det. (4 år) började sedan vara i trav stall. Främst för att lära mig och hjälpa till, och fick då börja rida en travare en gång i veckan. Sen när han bytte stsll(men fortsatte rida honom 1 år till) fortsatte jag hjälpa till i stallet. Och delade ut, mocka de, borstade å fixade. Sen började jag rida in en då treåring, men tyckte han var så svår(speciell kan man säga…) så vart tåy bara 1 gån varannan månad/månad Ibörjan XD. Sen köpte han som har stallet en till häst och började rida den en gång i veckan. Och på liven framöver mer och mer. Och rider nu honom 2-3 ggr v(varav en av gångerna är tisdagsträning på ridhuset för tränare) skolveckor, lov så rider och kör jag honom varje dag(dressyr) Sen så är han dock inte en sådär superbra travare, utan har svårt för sig i aktionen man kan springa hur länge som helst. (startade senast i april) men iochmed jag hjälper till så mkt i stallet(på tävlingar osv, samt min syrra) så får han vara kvar som träninghäst/ dressyehäst. (s tartst en tävling i dressyr, men finns inga mer klasser för oss denna säsong så blir till våren vi kan börja tävla ordentligt =) och är överlycklig över att ha honom.) Rid tränade (treåringen (5 nu) hela sommaren i galoppintervaller/skogen då han var så krånglig att köra men inte ridit han på två v nu utan han har körts nu istället då jag tyck han vart för svår och bråkig. Syrran får betalt under sommaren/när hon jobbar om han är borta. Och jag får han min passhäst =) får ibland en slant jag också. Typ tävling eller så. Av han eller ngn annan samt så betalar han alltid mat på tävlingsdagar som tack för vi hjälp till. Hade lika gärna kunnat tänka mig betala för att få vara där då jag lär mig så himla mycket och är som ha privatlektioner i häst hela tiden å i körning osv. Men tänk att vill man inte betala-får man nog hjälpa mer kring stallet osv. Men om man hjälp ex privatperson som ksk har svårt att få det gå i hop eller tyck det är dyrt kan det lilla man betalar betyda mkt

Annons:
powerade
2018-10-10 21:35
#14

Tycker det beror lite på. T.ex om du behöver sko hästen pågrund av qtt medryttaren också ska rida eller så som jag vet vissa behöver. Men för min del är jag göad att jag får hjälp å tar därför inte betalt bara den passar min häst bra!

Cezanne
2018-10-20 01:00
#15

Som hästägare tänker jag att medryttare som betalar får lite större frihet att själv bestämma vad den vill göra mot den som inte betalar. Har jag en medryttare som rider gratis ska jag bestämma vad denne ska göra, därför har jag aldrig haft en betalande medryttare.

Hade jag inte haft egen häst skulle jag gärna betalat för att få rida en välutbildad häst och få lite valfrihet. Har sett annonser där man vill ha en medryttare som typ skrittar ut på tisdag- och torsdagförmiddagar och vill ha 2000:- per månad vilket jag aldrig skulle ställa upp på.

[IdaSoren]
2018-10-20 13:36
#16

Har själv varit hästtjej i 15 år och varit både betalande och icke-betalande medryttare/skötare (förstnämnda med helt eget ansvar, sistnämnda utan ridning när jag var rätt ung). 

Nu håller jag inte på med hästar längre. Har däremot en hund, och en hundrastare som JAG betalar för att den ska rasta min hund på dagarna. Hundrastaren får "nöjet" att promenera, leka med och träna min hund, men i hundvärlden har jag aldrig hört talas om att en hundrastare/dagmatte/hundvakt ska betala för att det är roligt att ta hand om hunden? Det är väl självklart att den som hjälper till tycker att det är roligt? Tycker att det är intressant att det skiljer sig så mycket, kanske beror det på att hästar är så enormt mycket dyrare i drift, men ändå. Bara luftar mina tankar lite.

Gronstedt
2018-10-20 14:26
#17

#16: Du kan inte jämföra att rida någon annans häst med att rasta någon annans hund. Hundrastning är nödvändigt och ska jämföras med att fodra, mocka och släppa hästen ut/in. Det betalar de flesta hästägare för utan att blinka, om de inte har hästen hemma i eget stall.

[IdaSoren]
2018-10-20 14:53
#18

#17 Fast jag tycker inte att det är en riktigt rättvis jämförelse ändå. Något som vore mer jämförbart med fodra, mocka och släppa ut hästen vore väl om man bad sin hundrastare mata, borsta och klippa klorna. Att rasta hunden (dvs. inte endast en kissrunda på gräsmattan, utan att ta långa promenader som kan innefatta allt ifrån lek till lydnadsträning) är ju det roliga i hundägandet, precis som ridningen för hästägaren. Jag fattar poängen, men jag tycker ändå att det finns en skillnad. 

Menar inte heller att jag nödvändigtvis tycker att man inte ska betala för att vara medryttare, jag är lite kluven i den frågan, men många av mina vänner som inte har hållit på med hästar blir väldigt förvånade när de får höra talas om att man ska betala för att hjälpa till med någons häst, och jag tycker det är intressant att det endast är så i hästvärlden.

Gronstedt
2018-10-20 15:18
#19

#18: En hund måste inte bli borstad och få klorna klippta varje dag för att leva ett drägligt liv, och den behöver inte få mat flera många gånger eller kontinuerligt under dagen, men den behöver rastas och få mental och fysisk stimulans. En häst måste få mockat, få mat  och släppas ut /in varje dag för att leva ett drägligt liv.

EDIT: Om den inte bor i lösdrift förstås, då minskar tillsynsbehovet, men även där ska mockning, mat och  vatten till.

JoannaLi
2018-10-22 01:27
#20

Jag har upplevt att det mycket handlar om vars man bor i landet, huruvida man ska betala eller inte. Jag har haft 5 medryttarhästar, och aldrig betalat, och tycker att det i de flesta fall var berättigat (i vissa fall tycker jag absolut att jag kunnat betala om det krävts). Jag tycker att jämförelsen med betala = egenbestämmande passar väldigt bra med mitt tankesätt. 

Första motionsred jag på veckor ägaren inte hade tid. 

Andra motionsreds pga ägarens ointresse (intresse vs tid-balans som jämnades mha mig). 

Tredje förberedelsutbildade jag mot dressyr. 

Fjärde körde jag in. 

Femte underhöll jag i "riktig ridning" i väntan på att ägaren skulle "komma ikapp" hästen. 

I alla dessa fall har jag fått mycket ut av det hela, närheten till hästar, rida, mysa, umgås etc. Jag har också utfört ground work, såsom mockning, skötsel av anläggning som ingår i boxhyra, tillsyn etc (utöver tre och fyra). Men jag har också utfört en tjänst på ägarens vilja. Jag har själv valt och lagt upp, planerat och utfört på egen hand, men det övergripande målet kommer från ägaren.

Om jag hade haft häst hade jag inte tagit betalt, men jag förstår också dem som tar betalt :)

Annons:
[IdaSoren]
2018-10-22 19:33
#21

#19 Nej det stämmer ju, men min poäng var att (vilket du själv skrev i inlägget innan) de flesta hästägare betalar gärna någon annan för att mocka/fodra/etc., men så fort även ridning är med i bilden (vilket många också behöver hjälp med för att de inte hinner själva) så är det plötsligt tvärtom, då ska den som hjälper till betala - bara för att det är en rolig sak? Det är det som jag finner lite lustigt. Men som sagt, har själv gjort det och skulle säkert göra det igen om jag började hålla på med hästar igen.

Hrimthursa
2018-10-25 23:23
#22

Jag har haft runt 10 medryttarhästar, och bara betalat på en.

Jag har en enkel "regel" när det kommer till betala/inte betala. Som jag även skulle tillämpa på min egna häst om jag hade en.
Ska hästen utbilda medryttaren vidare? Får medryttaren åka på träningar och/eller tävla? Betala.
Ska medryttaren utbilda hästen vidare (pga tidsbrist och/eller okunskap hos ägaren)? Inte betala.
Oavsett om jag gör stallsysslor eller inte. Enda gången jag skulle betala utöver det är som halvfodervärd.
Dock har de flesta av mina medryttarhästar varit tävlande eller föredetta travare. Oftast har ägarna bara varit glada över att deras häst blir riden över huvud taget.

 Självklart finns det undantag från den regeln. Jag har absolut haft medryttarhästar (ridhästar) som utbildat mig vidare utan att jag betalat. Men då har jag oftast känt ägarna och i vissa fall t.ex. haft hela ansvaret då ägaren varit gravid/nybliven förälder eller skadad.
Men jag håller faktiskt med om att om jag hjälper ägaren för att hen inte har tid med sin häst så är det en form av betalning att göra stallsysslorna. vare sig jag rider eller inte på "mina" dagar.
Men det är ju så klart upp till var och en som medryttare/ägare att bestämma vad som är ok.

Travis D
2018-10-26 06:33
#23

Enda anledningen till att vi söker medryttare är för att vi har pengabrist och liite tidsbrist. Tycker det är otroligt att någon ska få leka runt på ens hästar gratis. Precis som läger hästar, ridskola hästar, verksamhets hästar m.m så är ingen ridtur gratis. Om man inte kan betalar sin medryttarhäst får man väl ta och köpa en egen tycker jag! Man (vi iallafall) vill ju inte ha okänt folk som kommer och rider våra hästar. Det är ju bara för att vi inte har något annat val. Skulle inte låta någon rida min snutte plutt gratis särskilt om det är ett oerfaret litet barn.

BokDuvan
2018-10-26 07:14
#24

#23, men säg om det skulle vara en riktigt duktig ryttare som till och med utbildar dina hästar lite? skulle din syn ändras då? Bara lite nyfiken på hur man skulle se det så. Alla medryttare är ju inte ett ”oerfaret litet barn”

Travis D
2018-10-26 08:12
#25

#24 Då skickar jag hellre hästen till en utbildad tillridare. Vill dom utveckla hästen inom någon gren får dom köpa egen. Fortfarande får dom rida min häst. Det kostar pengar. Eftersom dom bara kommer till stallet och har lite kul tjänar man inget på att ha dom där, i vårt fall är anledningen att vi behöver pengar, så kan dom inte betala är inte det vårt problem. Vi vill ha medryttare som gör det hästen tycker är kul och delar det intresset, inte någon som ska förändra hästarna till dressyr maskiner eller sån skit. Så nej, ska dom rida mina hästar får dom betala. Samma sak på verksamhet, ridskola m.m. Hästvärlden är inte gratis

Gronstedt
2018-10-26 08:55
#26

#22: Att sköta den egna medryttarhästens alla behov på sina dagar anser jag ingår i att vara medryttare, oavsett betalning. Om ägaren tycker det är tillräcklig "betalning" för att låna ut sin häst, så är ju allting frid och fröjd. Jag tycker bara inte att man som blivande medryttare kan förutsätta att det ska vara så.

"Betalning" kan ju ta sig olika former också.  Man kan "betala" genom att sköta stalltjänsten även åt ägarens andra hästar, eller genom att hjälpa till med slåtter eller liknande, eller att ersätta utslitna benskydd med mera. Det behöver ju inte vara reda pengar i handen till ägaren.

Rafflan
2018-10-26 16:00
#27

#24 folk som enligt mig är duktiga på att utbilda hästar har ofta egen häst eller jobbar med hästar, och har därför inget intresse av att vara medryttare för att utbilda någon annans häst.

Annons:
Gronstedt
2018-10-26 16:18
#28

Om man som ägare å andra sidan bara erbjuder häståkning utan möjlighet till utveckling, är det nog svårt att hitta engagerade medryttare som är villiga att betala.

BokDuvan
2018-10-26 22:41
#29

#27 menar mer någon som är riktigt duktig och som kan lära hästen något, utbilda kanske va fel ord.

shia
2018-10-26 23:12
#30

^ samtidigt, som en person som har viljan att lära sig men inte kan så mkt, kan utbilda och utvecklas tillsammans med hästen och ta den till högre nivå tillsammans. Minns för två år sen när jag började rida min passis-ridit en häst i form lite kort bit mot slutet av ngt pass. Någorlunda galoppfattningar på ridskolehäst. Fick rida de äldre mer utbildade lite halvsega hästarna på ridskolan. Började rida (den som sen blev min passhäst) och det var raka ramar, höga hälar, skakig hand typ. Å häst med ruskigt huvud å het. Som inte förstod varken skänkeln eller tygel knappt. Vi kämpade på under våra söndagsritter, fick en ridbana på travet 1/2 år efter och började kunna öva lite mer svänga osv. Kunde absolut inte trava på volt då. Under sommaren red jag typ 3 ggr/veckan på honom och han vart fin i skritten men traven svår fortfarande men börja lyssna bättre. Under hösten började huvudskakningarna minska å bra dagar ruskade han inte alls utan började gå i form i skritt bitvis. Började rida för min ridlärare början av detta år och fått veta ny av min ridlärare att hon första halvan på våren vart väldigt orolig bitvis för hur det skulle gå. De dagar han var som svårast och het. Sen började det lossna och han började gå i form hemma för sen även i ridhuset med dess trånga väggar(enligt honom) för sista gångerna pröva galopp på utebanan(tagit 3-4 galopper då hemma i skogen å på ridbanan) Nött på under sommaren, startat en dressyrtävling vid terminsstarten. Nu dansar vi under ridpasset. Nejmen alltså seriöst. Min sits har blivit sjukt mkt bättre(fått massor i läxa varje v å öva på) Han=mer avslappnad=ruskar aldrig på huvudet numera. Har han en "dålig dag" märks det knappt från marken (stark å pigg, ungefär samma känsla jag fick i våras men min ridlärare sa det att det syns inte mer än han ser pigg ut, men han är fortfarande kontrollerbar eller vad hon sa iaf att det kändes värre än det såg ut(var ngn lektion det vart bakslag) För att sen vars balanserad hela pass å går i form direkt å finare å finare för varje gång, mjuk lyssnar med iprincip bara sitsen(hinner bara tänka, å förbereda så är han framme redan där jag vill i ex övergångar) senast i ridhus fattade han klockrent 2 galopper i båda varven å kunde galoppera på lugnt på volt. Kunde hoppa någon helg sen och idag svävade vi på moln hela passet och kunde öka/minska volt i galopp å lätta ur å mjukna p han lyssna superbra. Gått från att. Tycka de äldre osv på ridskolan var slöa osv till att lära mig förstå dem bättre-få dem framme-och faktiskt få även den äldsta å stelare att börja söka sig i form. (fick då börja rida de nyare å svårare när jag hittat k apparna eller vad man ska säga) och utvecklats mer där då också, då jag fått ett helt annat tänk på av spändhet osv och kämpar hela tiden med att försöka få just den häst jag sitt på att bli så fin som möjligt och gillar de som anses som mer knepiga hästar. Att. Hitta hur man ska rida just den. Det tyck jag är roligt. Även ridit in och utbildat några st. Bland annat näst senast kallblod sto 5 år. Red in, å sjunde gången jag satt på hennes rygg lyssnade hon direkt på skänkeln, förstod ställande, kunde trava över cavaletti på typ 30 cm upphöjda. Samt sista gången(var 7 e gången då) jag red henne(innan hon såldes,) prövade jag galopp. Å hon förstod typ direkt. Så tog två korta i båda varven. Sen red jag henne aldrig mer då hon for 1 v senare. Iaf vill jag säga att den där som redan kan rida bra osv inte alltid behöver vara den man letar efter att rida sin häst. Hört många säga att de flesta som. Är bra har egna hästar/redan medryttarhäst men finns tusentals där ute som blommar ut bara de får rätt häst att. Rida. Jag skulle nästan hellre låta en som ridit kortare tid, men är villig att lära sig å kämpar och älskar gästar och är villig göra allt för att få rida, Jämfört med en som ksk är lika duktig/bättre än mig på rida men vill bara ha en häst att rida å utveckla. Inte ha den där känslan utvecklas tillsammans med hästen. För jag anser att för varje gäst man rid, oavsett hur mkt det kan, lär man sig alltid något från den. (är typ expert på skriva långt haha… Men ville bara folk ska förstå att. Man behöver inte vara riktigt duktig för att kunna lära hästen ngt. Bara man har duktigt folk omkring en som är villiga att lära ut mer än bara ord

Gronstedt
2018-10-27 09:59
#31

#30: Håller med om varje ord!

Nej, det är klart att man inte måste vara "riktigt duktig för att kunna lära hästen ngt". Det finns så  mycket för både tvåbenta och fyrbenta att lära sig och "utveckling" är ju faktiskt inte bara att träna hästen att göra skolor och galoppombyten.

Minst lika viktigt är ju vardagsutvecklingen som människa och häst gör tillsammans. Kanske att hästen lär sig lyfta hovarna utan tjat. Eller att människan lyckas hitta fram till bättre balans. Att sitta rätt i sadeln när hästen fattar galopp. Att båda är överens om vem som ska gå först genom dörrarna. Att båda lär sig att kommunicera utan höjd röst eller bakåtlagda öron. 

Små saker som är otroligt viktiga, och som man faktiskt inte kan lära sig om man inte umgås med en riktig häst. Och som du skriver, många "blommar ut bara de får rätt häst". Eller kanske det är så att om man får möjlighet att vara nära och lära känna en häst, och om man är en person av rätta slaget, så blir hästen rätt häst med tiden.

Så jag håller med, hellre än som inte har några speciella meriter men som är hästfolk i hjärtat, än en som är tekniskt skicklig men ser hästen som ett tävlingsverktyg eller träningsredskap.

shia
2018-10-27 11:25
#32

#31 eller hur! Menar att bara man är villig att lära sig så kommer man lära sig. Jag menar när jag började vara i travstallet för 3 år sen. (mer kontinuerligt, började vara i stallet där under vintern så typ 4 år sen.) 0 kunde då typ ingenting jämfört med nu då jag rider in å utbildar hästarna i stallet. Hållit lektioner några gånger för ngn praktikant samt tränarens dotters kille som ville börja lära sig rida(då de skulle rida på bröllopet) För att nu flytta ut på landet så vi kan ha hästar på gården. För 4 år sen var det gaaanska otänkbart. Jag tror det viktiga är att man hittar ett stall där man är välkommen med hästkunnigt folk som är villiga att lära ut. Menar travtränaren jag är hos är ju otrolig på att lära ut å berättar hela tiden varför han gör som han gör, vad som kan hända om man gör på annat sätt, vad som händer i flera led, osv. Sen att det inte är hela världen att göra misstag. (ha det kom från mig) Sen har jag väldigt mkt kvar att lära, lär mig varje dag ngt nytt. Men det är inte heller alltid man inser hur mkt man kan tills det kommer till kritan. Menar vet inte hur många gånger jag frågat saker jag egentligen vet för att vara säker. (haha, tex när någon vill låna ngt å tränarn säg fråga mig för jag vet vart det är. Å så ska den ha säg en nurmoslapp. (slutat fråga det nu men iaf så frågade jag då tränarn vart det var å såg ut. Första gångerna aa han, men sen sa han jag vet vad det är och vart det finns. (sen börja syrran säga samma sak så fick börja prova mig fram då-vilket var rätt. Ibland har det blivit fel men lär mig då vad det är jag ska ta fram å vart det är.)

Gronstedt
2018-10-27 12:20
#33

#32: "Jag tror det viktiga är att man hittar ett stall där man är välkommen med hästkunnigt folk som är villiga att lära ut. " Och folk som också låter en klura och prova på egen hand och skapa en egen relation med hästen och sitt eget sätt att göra saker.

Nej, fullärd blir man aldrig. Tror man det har man nog lärt sig väldigt lite 🙂.

Upp till toppen
Annons: