Annons:
Etikettbeteende
Läst 1459 ggr
shia
2018-10-09 23:24

Jämför hästens personlighet med ens egna.

Låter säkert jättekonstigt men det har börjat hända allt oftare folk berömmer mig, främst inom ridning/trav/häst då(inom skolan också) men det är som att jag slår bort det typ direkt. Tänk typ "mhm… Sure" tänk jag när ngn beröm. Samtidigt som jag tänk minst 3 saker typ som motsäger det och som jag måste bli bättre på för att det ska se bra ut eller vara rätt. Oftast blir det så, men någon gång ibland när jag själv känner att det här blev faktiskt bra eller jag har lärt mig mkt, att då få beröm- då känns det typ underbart. Det är typ som jag växer 1 dm då. Och glädjen blir stor. Men så fort det finns ngt litet jag kan påpeka så spelar det typ ingen roll vad ngn annan säg eller beröm det som var bra fokuserar jag på det dåliga. Känns som jättekonstigt inlägg å fråga. Men kom att tänka på allt detta under dagens dressyrpass. Min passhäst är ungefär som jag är där i personlighet. Typ alltså. Isf så försöker han hela tiden, försöker försöker göra allt rätt. Och blir det för svårt blir det som han bara försöker å så springer han iväg(ungefär som jag "flyr" när saker blir tuffa/svåra) Och så blir han typ skitsur när han inte lyckas/gör fel. Men så när han själv märk han gjort rätt. Å han får beröm-då blir han jättemallig å stolt å gör om samma sak rätt om å om igen å fixar det. Min ridlärare kan typ skratta åt honom när något blir lite för svårt å han kämpar å lämpar å benen far työ hit å dit men han ger inte upp, å så vips fixar vi det en gång å då kan han typ det. Sen så är vi båda otåliga. Å dåligt tålamod. Men han är uthållig-jag mer en sprinter. Han är pigg-jag är trött. Han ger inte upp-det gör jag ibland. Sen så är han orädd av sig-inte rädd för ex plötsliga ljud. Men framförallt är vi båda bra på att dölja om vi mår dåligt/har ont och försök alltid låtsas som allt är bra…. (nackdel alltså…) men samtidigt får det mig tänka ibland. När han varit halt ngn gång gör han allt för att inte visa att han har ont osv eller är trött.-vilket gör det svårt för mig att veta hur jag kan göra det bättre för honom å vad som är fel. Likadant med mig(måst jag erkänna) jag ljug å försök verkligen verka att må bra- blir svårt för omgivningen att hjälpa Iaf tycker bara det kan vara roligt ibland att jämföra ens personligheter p typ tänka vsd hästen har för personlighet om man översätt till bland oss människor typ XD

Annons:
Travis D
2018-10-10 09:42
#1

Jag har ju fått inse att jag köpte en häst som är exakt som mig 🤷🏽‍♀️🤗 Karin blir sur om jag blir sur, blir någon ledsen vill hon trösta. När hon blir stressad blir hon värdelös (precis som jag) hon har egna åsikter och när hon äter hon, punkt slut hahah sätter lätt i halsen (jag gör det hela tiden) vi är ganska lika men vet inte om det är bra eller dåligt, när jag blir sur kan jag bli riktigt otrevlig och hon blev sur på mamma en gång och kickade henne på benet så hon fick en lårkaka som nästan blev svart hahah.. känns som om vinär så lika en häst och människa kan bara men det är inte alltid så kul. 🙈🤣😂

shia
2018-10-10 14:17
#2

Men att det är typ komiskt ändå? Man kan vara lik sin häst och gilla den för det typ, men även den häst man är olik med. Ungefär som med vänner. Vissa är msv typ identiska med medans andra är Man typ motsattsen till, medans vissa personer är så olika man inte ens har dem i tanke. Sen kan även utsidan bedra en, en som verkar cool och tuff å våghalsig kan ha en försiktig och mjuk insida och vara känslig. Likadant med hästar, man måste lära känna dem på insidan

Travis D
2018-10-10 14:21
#3

#2 ja jag älskar ju hennes personlighet(eller ska jag säga att jag älskar vår persnolighet 😂🙈)

shia
2018-10-10 16:18
#4

Ja alltså, tänker att då man tycker om hästens personlighet när den har liknande som en- kanske man borde börja tycka om sina personligheter lite mer då också? Tänk man kan ju lätt klaga på sig själv. Typ om man tyck man är för bly, försiktig, pratar rätt ut osv. Men såsom vi gillar våran gäst för den är så. Borde ju någon då kunna gilla en själv för hur vi är

Travis D
2018-10-10 17:13
#5

#4 ja det borde man, avskyr att jag är blyg men tycker det är så gulligt och charmigt att hon är det 🤔 varför är allt hon gör så mycket gulligare än mig 🤷🏽‍♀️😂

Upp till toppen
Annons: