Låter säkert jättekonstigt men det har börjat hända allt oftare folk berömmer mig, främst inom ridning/trav/häst då(inom skolan också) men det är som att jag slår bort det typ direkt. Tänk typ "mhm... Sure" tänk jag när ngn beröm. Samtidigt som jag tänk minst 3 saker typ som motsäger det och som jag måste bli bättre på för att det ska se bra ut eller vara rätt. Oftast blir det så, men någon gång ibland när jag själv känner att det här blev faktiskt bra eller jag har lärt mig mkt, att då få beröm- då känns det typ underbart. Det är typ som jag växer 1 dm då. Och glädjen blir stor. Men så fort det finns ngt litet jag kan påpeka så spelar det typ ingen roll vad ngn annan säg eller beröm det som var bra fokuserar jag på det dåliga. Känns som jättekonstigt inlägg å fråga. Men kom att tänka på allt detta under dagens dressyrpass.
Min passhäst är ungefär som jag är där i personlighet. Typ alltså. Isf så försöker han hela tiden, försöker försöker göra allt rätt. Och blir det för svårt blir det som han bara försöker å så springer han iväg(ungefär som jag "flyr" när saker blir tuffa/svåra)
Och så blir han typ skitsur när han inte lyckas/gör fel. Men så när han själv märk han gjort rätt. Å han får beröm-då blir han jättemallig å stolt å gör om samma sak rätt om å om igen å fixar det.
Min ridlärare kan typ skratta åt honom när något blir lite för svårt å han kämpar å lämpar å benen far työ hit å dit men han ger inte upp, å så vips fixar vi det en gång å då kan han typ det.
Sen så är vi båda otåliga. Å dåligt tålamod. Men han är uthållig-jag mer en sprinter. Han är pigg-jag är trött. Han ger inte upp-det gör jag ibland. Sen så är han orädd av sig-inte rädd för ex plötsliga ljud. Men framförallt är vi båda bra på att dölja om vi mår dåligt/har ont och försök alltid låtsas som allt är bra.... (nackdel alltså...) men samtidigt får det mig tänka ibland. När han varit halt ngn gång gör han allt för att inte visa att han har ont osv eller är trött.-vilket gör det svårt för mig att veta hur jag kan göra det bättre för honom å vad som är fel. Likadant med mig(måst jag erkänna) jag ljug å försök verkligen verka att må bra- blir svårt för omgivningen att hjälpa
Iaf tycker bara det kan vara roligt ibland att jämföra ens personligheter p typ tänka vsd hästen har för personlighet om man översätt till bland oss människor typ XD