Annons:
Etikettridning
Läst 2021 ggr
Nea00
10/9/18, 8:05 PM

Hur tar hästen stöd på tygeln?

Hej! När man rider vill man ju såklart rida en häst fint, och jag tucker att hästen går väldigt fint när den tar stöd på tygeln och kröker på nacken. Så hur gör man så att hästen ska ta stöd på tygeln och kröka på nacken? Det kan ju vara olika från häst till häst men hjälper det att röra på fingrarna och ställa mycket i hörnen och på volten? Sedan undrar jag också om man alltid ska ställa så att man ser halva ögat på hästen? Tacksam för svar!

Annons:
Winstona
10/9/18, 8:38 PM
#1

Hej! Jag är ingen expert och har jag fattat fel någonstans så får någon gärna påpeka det! Själva grejen med att rida bra och ”fint” är att det ska vara hållbart och utvecklande för hästen. Att den ska kröka nacken förknippas ofta med att hästen går i form men det stämmer inte helt. Basic är att när hästen går i form ska den höja ryggen och börja trampa under sig mer med bakbenen. När hästen går i form så ”kröker” den ofta nacken men hästen kan gå i form utan att göra det tydligt också. Likaså kan hästen böja på nacken utan att gå i form också. Hur man får hästen avslappnad och lösgjord så att den går i form varierar lite från häst till häst. Med vissa funkar tex skänkelvikningar och liknade sidvärtsrörelser bäst medan andra behöver ridas på volt och ställas igenom mycket. Det kan bäst din ridlärare hjälpa dig med, vad du behöver göra och vad som funkar bäst på hästen du rider. Grundläggande på de flesta hästarna är dock att du ska vara mjuk i handen men ha kontakt på båda tyglarna. Att använda yttertygeln mycket, speciellt på volt. Du ska lixom ha en bra och tydlig kontakt och ge hästen stöd med yttertygeln. Innertygeln ska lirka, leda och ställa igenom. Många hästar behöver också hållas om med benen samtidigt. Att lirka med fingrarna i sig kommer inte få hästen avslappnad utan det är timingen och hur du gör det som spelar roll. Att ställa igenom ordentligt i hörnena och på volt kan hjälpa dig, ja. Att ställa så att man ser halva ögat på hästen är en bra grundregel men det beror på hur stor tex volt du rider på. En 20 m volt tex så behöver hästen inte vara ställd så mycket men på en 10 m volt kan du nog behöva ställa mer. Hoppas jag inte är helt ute och cyklar och att du fick någorlunda bra svar iaf!

ThatPie
10/9/18, 9:31 PM
#2

Har du inte redan fått svar på denna fråga i ditt tidigare inlägg angående samma fråga? Känns lite onödigt att skapa ett nytt inlägg när de dels fått svar men även så nära inpå det andra?

Vrilen
10/9/18, 9:47 PM
#3

Du har redan fått svar på dessa frågor i andra trådar. Lite synd om inläggslistan här skulle se om som Naglar iFokus's gjorde för ett tag sedan.

Nea00
10/9/18, 10:45 PM
#4

#3, jag vet att det blev lite rörigt där inne! Men jag känner att jag inte har fått svar fullt och det är inte helt lika saker ;)

ThatPie
10/10/18, 6:05 AM
#5

#4 det är typ exakt samma fråga. Bara lite ändring på det ”extra” frågorna, vilka du lika väl kunde ha fråga i den gamla tråden. Du lär inte få speciellt annorlunda svar på denna tråd jämfört med din gamla, då de är ställda så nära inpå varandra och kommer då svaras av samma personer! Bättre att hålla dig till en tråd.

Vrilen
10/10/18, 9:34 AM
#6

Skapa en tråd där du kan ställa alla dina frågor istället 😉

Annons:
Gronstedt
10/10/18, 10:11 AM
#7

Stöd på tygeln vill man bara ha om hästen inte är tillräckligt stark för att bära sig själv. När hästen är starkare vill man bara ha kontakt med munnen (eller med huvudet snarare, man kan ju rida bettlöst också).  Men målet är att hästen ska vara trygg med och lyhörd för tygelhjälperna utan att vara tung eller gå i framvikt.

Krökt nacke vill man inte ha förrän hästen är så stark att den kan bära huvudet väl rest och ändå använda ryggen korrekt - att dra den dit med tygeln är ingenting att sträva efter.

Det viktigaste för att lära hästen att komma fram till handen är att vara jämn, mjuk och stadig i handen, så det inte glappar, flaxar och knycker. Tygeln ska vara en mjuk och tillförlitlig ram framtill, som hästen är trygg med. Rid hästen till balans och lösgjordhet, så kommer formen på köpet.

Du vet att hästen är villig att ta stöd/kontakt om den följer med fram när du ger efter i handen, så att kontakten med munnen är jämn trots att tyglarna blir längre. Du vet att hästen har en ärlig kontakt och inte hänger i tyglarna när du kan ta tillbaka handen och hela hästen följer med lika lätt och mjukt, hela vägen bak till bakfötterna. 

Det kan vara svårt att själv känna om hästen söker kontakt/tar stöd eller kör huvudet framåt-nedåt och hänger i framvikt. Därför är det viktigt att rida för tränare som kan se det och hjälpa en att hitta rätt.

Nea00
10/10/18, 11:11 AM
#8

Tack för svaren! Undrar en sak till (Inte gällande hästens form), och det är hur man får hästen att lyssna för skänkeln bättre :)

Gronstedt
10/10/18, 11:38 AM
#9

#8: Som med alla andra hjälper: Genom att ge så starka hjälper som behövs för att få reaktion och omedelbart ge eftergift. Får man ingen reaktion upprepar man hjälpen starkare, får man reaktion ger man en lättare hjälp nästa gång. Och sitt aldrig och skav och sparka utan att få reaktion, det gör hästen skänkeldöv.

Nea00
10/10/18, 11:47 AM
#10

#9, om inte hästen lyssnar för skänkeln så brukar jag ta ta till spöet istället för att sitta och driva och driva så att hästen tillslut inte känner av skänkeln och i te lyssnar på skänkeln. Gör jag rätt?

Gronstedt
10/10/18, 11:53 AM
#11

#10: Det beror på hur du använder spöet och på hur hästen reagerar. Spöet ska användas för att peta lätt precis bakom skänkelläget, för att förstärka skänkeln. Går hästen fram provar du utan spöet nästa gång.

Nea00
10/10/18, 11:55 AM
#12

Kan ALLA hästar gå på tygeln? (Dem som inte har något fel med kroppen osv)

Gronstedt
10/10/18, 11:57 AM
#13

#12: INGA hästar kan gå "på tygeln", men alla hästar kan gå i form. Vad som är rätt "form" beror på hästens kroppsbyggnad, kondition, muskelstyrka och utbildning. Och förstås på ryttaren.

Annons:
Nea00
10/10/18, 8:45 PM
#14

#13, suck, jag vet att du påpekar det för att själva meningen inte stämmer in men man kallar det för att hästen ”går på tygeln”. Men det som egentligen menas och vad jag menar är ju när hästen tar stöd på tygeln och kröker på nacken.

Winstona
10/10/18, 9:07 PM
#15

#14 det kallas att hästen går i form😊

Nea00
10/11/18, 8:53 AM
#16

#15, nej. Om hästen bara kröker på nacken och tar stödpå tygeln så betuyder det inte att hästen går i form. Det krävs mycket mer än att hästen bara ska kröka på nacken om den ska gå i form :).

Gronstedt
10/11/18, 9:25 AM
#17

#14: Nej, det , det viktiga är INTE att hästen "kröker på nacken" och tar stöd på tygeln. Det är INTE eftersträvansvärt med krökt nacke utan korrekt form, det  är direkt skadligt, eftersom det hindrar hästen från att arbeta med rygg och bakben. 

"På tygeln" är ett dumt och förlegat uttryck som beskriver något som man inte vill ha. Visst kan man dra ihop hästen till att kröka på nacken, men ingen vettig människa kommer att ge dig råd om hur du ska göra det.

Vrilen
10/11/18, 9:28 AM
#18

Kunde inte sagt det bättre själv Gronstedt!

Nea00
10/11/18, 11:24 AM
#19

#17, jag skrev inte att det viktiga är att hästen bara "kröker på nacken". Och jag vet att det är ett dumt uttryck men jag använder det uttrycket och det är väldigt många som använder det uttrycket

Vrilen
10/11/18, 11:34 AM
#20

Varför använda ett uttrycksom du vet är fel då?

Annons:
Nea00
10/11/18, 4:46 PM
#21

#20, det tänker ju inte jag på!! Om man säger/skriver: Hir får man en häst att gå på tygeln? Och om man söker på ”hur får man en häst att gå på tygeln”? Så kommer det upp med hästar i fin form osv. Det är bara ett uttryck! Och även fast jag skriver det uttrycket så menar jag inte bara själva uttrycket att ”gå på tygeln”, för uttrycket är egentligen inte rätt. Men nu är det så att många använder det även fast dem vet att själva uttrycket är fel. Men ni förstår vad jag menar

Nea00
10/11/18, 4:54 PM
#22

Tror*

Vrilen
10/11/18, 4:57 PM
#23

Det är missvisande och fel så varför inte använda den korrekta benämningen ist?😎 Är lite som och fråga Hur gör man en skänkelvikning, när man sen menar att det är en bakdelsvänding man syftar på. För det kommer ju upp när man söker på det, som sagt lite missvisande bara.

Gronstedt
10/11/18, 4:59 PM
#24

#21: Börja tänka på det då. Efter vad du skriver vet du ju tydligen inte var "fin form" är och hur det ser ut eller känns, så lär dig från början vad du strävar efter och vad det heter. Hur vet du ens om de går i "fin form"? Prova att söka på "korrekt form", "arbete i form", "bära sig" och så vidare, så ska du se att du får upp information.

Det finns många som använder dumma och/eller felaktiga begrepp - se bara på diskussionerna om det så kallade n-ordet! Det är ingen anledning att använda dem och vägra lära sig bättre. Förr användes begreppet "på tygeln" och förr tittade man mer på nackens position och inte på resten av hästens kropp. 

Numera vet de flesta (inte alla!) bättre. Men vill du inte lära dig, så slipper du förstås.

Nea00
10/12/18, 8:20 AM
#25

Jo jag vet vad fin form är. Men alla ser ju olika på vad dem anser är fint osv.

Winstona
10/12/18, 12:57 PM
#26

#25 Fast det handlar ju inte om vad som är fint för ögat!

Nea00
10/12/18, 10:12 PM
#27

#26, nej nej det menar jag inte!

Annons:
Gronstedt
10/13/18, 12:24 PM
#28

#24: Om du visste vad fin form är skulle du knappast skriva att du "tucker att hästen går väldigt fint när den tar stöd på tygeln och kröker på nacken". Då skulle du veta att nackens position är oväsentlig för "fin form" i allt utom de allra högsta klasserna, och att nacken kan vara "fint" krökt utan att formen är det minsta "fin". 

Form handlar inte om tyckande, utan om rörelser i väl definierade muskelgrupper. Fin form syns mer på hästens mage än på dess nacke.

Maleficum
10/13/18, 7:32 PM
#29

#28 Precis som Gronstedt säger så syns det mer på magen än något annat (eftersom de spänner magen och på så sätt lyfter upp ryggen när de arbetar "rätt")

Något som syns väldigt tydligt på denna häst när han samlar sig (stillastående).

vid 2:35 i samma video kan man även se skillnad på när hästen "släpar" bakbenen bakom sig och när den istället "engagerar" sin mage och trampar under sig mer. Där ser man också tydligt att hästen har mer schwung och mjukhet (och ser betydligt mer avslappnad och bekväm ut).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Nea00
10/13/18, 7:42 PM
#30

#28, jag menade inte bara att det är fint att hästen kröker på nacken, det kan ju vara skadligt för hästen och en korrekt form är den inte är framför eller bakom lod och när den trampar under sig (inte allt för en fin form)

Upp till toppen
Annons: