Annons:
Etikettridning
Läst 969 ggr
Travis D
2018-10-08 07:54

Medryttare..

Vi har nu kommit till detta att vi tyvärr måste söka medryttare till hästarna då tiden inte räcker till.. Läs gärna allt: Läs hela annonsen innan ni hör av er Vi har 2 hästar en nordsvensk och en sport häst korsning. Nysve: Nysve är en Nordsvensk (f.d kallblods travare). Han är 15 år och 158 i mkh. Han är super snäll och älskar att rida ut. På somrarna badar han gärna och året om är skogen alltid lika kul. Han går fram överallt. Han kan trampa ner ett träd om det behövs. Han är trafik säker och bryr sig inte om bilar. Han behöver musklas och sättas igång. Han passar någon som gärna rider i skogen och ute. Han rids av min mamma som klarar honom utan problem och jag själv som är 13 har ridit honom utan något större problem. Karin: Karin eller Kakan som hon kallas är en varmblods korsning. Hon är ca 150-155 cm i mkh. Hon är världens snällaste häst och gör allt för sin ryttare. Hon kan ridas i alla gångarter men behöver träna sin kondition och lite sånt. Hon älskar små barn och hundar är hon intresserad av men skäller dom så är dom läskiga. Hon föredrar banan och att rida ut. Obs! För att kunna rida och ha kul med henne måste man vinna hennes förtroende och då krävs mycket arbete från ryggen men framförallt från marken. På gården finns även kor, grisar, höns och kaniner. Som man gärna får klappa och hälsa på Vi söker medryttare som kan rida m.m 1-3 ggr i veckan. Ca 15- 30 min. Inget krav på att rida varje dag! Man får pyssla och leka på ridbanan m.m Man får gärna provrida båda och sedan se vem man gillar/passar med bäst. Vi ser gärna att ni under 18 har med er föräldrarna ut i början innan ni lärt känna hästarna. Stallet ligger i (här står adressen). Man kan ta Roslagsbanan dit och sedan gå 10-15 min. Gärna ryttare runt 13-14 år. Så får jag en ridkompis. Sms:a (telefon nummer) (mig) eller (telefon nummer) (mamma) *Inga nybörjar hästar!* Innan ni hör av er väntar vi oss att ni har kollat upp att stallet inte ligger för långt bort. Tycker ni denna annons visar tydligt vad vi söker för medryttare? Vi har fått 23 svar och många frågar vart ligger stallet, och sånt (ganska dumma frågor jag menar läs annonsen) och många hör av sig och vill tävla sin Medryttarhäst. Fattar inte var jag otydlig om att dom i princip ör skogsmullar och inga tävlings hästar? Vad tycker ni om denna annons? 😊

Annons:
Nea00
2018-10-08 10:12
#1

Ser bra ut! Lägg in bilder också :).

Travis D
2018-10-08 10:15
#2

#1 det är bilder i självaste annonsen men jag orkade inte lägga in dom här på iFokus 😊

BokDuvan
2018-10-08 10:43
#3

Folk kanske ställer dumma frågor för att annonsen är lång? Bara en tanke, men en kortare annons som är mer rak på sak och kortfattad kanske gör att de faktiskt är mer uppmärksamma? Tycker det låter jättebra ändå!

Travis D
2018-10-08 11:28
#4

#3 Tack, jo den blev ganska lång men då slipper vi svara på massa frågor, för annars skulle 23 pers fråga samma frågor liksom 🙈

[134643]
2018-10-08 15:36
#5

Nu känner ju inte jag hästarna, men efter de trådar du gjort här på iFokus funderar jag över om ni kanske beskriver dem som lite väl enkla? Nysve var väl den som bockade av dig så att du nästan bröt benet, och Karin blev så stressad att hon stegrade? Visst är det bra att ni skrivit att de inte är nybörjarhästar, men läser man beskrivningarna av dem så låter de som väldigt enkla och trevliga hästar som vem som helst kan rida. Eller hur tänker ni?

Travis D
2018-10-08 16:36
#6

#5 Alla hästar hade bockat i Nysves situation. Det är en olycka som lika gärna skulle kunna hända en handikapp häst. Karin stegrade 1 gång i paddocken i gamla stallet för att hon var stressad. Hennes bästa vän sprang runt och skrek i hagen bredvid han hoppade runt hon brunstade och hon var ny, det hände mycket på gården alla ston hade gjort likadant Dom stegrar inte, bockar inte och slår inte bakut till skillnad från många andra hästar Som dom är ju lika snälla som dom beskrivs.

Annons:
Gronstedt
2018-10-08 16:59
#7

#6: Nedan några av de om negativa saker du publicerat om bara den ena hästen - inte konstigt om folk undrar om han har blivit helt igenom "snäll" och okomplicerad … Bättre att vara tydlig med de problem som har förekommit och hur ni löst dem, om ni nu gjort det.

"Han har utvecklat ett bus som innebär att varje gång han kommer till en punkt hoppar han rakt ut o gör en jätte snabb volt tillbaka så jag nästan flyger av"

"Jag rider honom endast i paddock i trav och skritt och oavsett vilken gångart så slänger han sig iväg"

"Han är jobbig att sköta för han backar in i väggen m.m. Han är snäll att sko, lasta, ta ut från hagen men lite jobbig att leda. Han är stark men lätt lärd o fattar fort övningar. Han kan typ bara trampa över mig. "

"Han har börjat bocka i galoppen och håller på med en massa ren skit-inge rolig häst att rida. Jag har pratat med tränare och mamma och pappa efter att han helt enkelt börjat bli elak. "

"hur ska jag kunna vara med en häst som jag nästan är rädd för att rida och helt enkelt avskyr att umgås med?"

" ha har vart bråkig sedan köp eller då var han mest krånglig nu när han rids regelbundet så har han bråkat i ca 3 månader"

" han bråkar hela tin inte bara i galopp. han bits bara jag leder honom. Kan inte äns spänna nosremmen utan att mista ett finger. "

"Han kör över mig, för honom är jag bara en spade som håller i grimskaften han kan inte ridas ensam "

"Han är alltid likadan och har alltid varit. "

"Inte en 165 nordsvensk som bockas och håller på med skit"

Travis D
2018-10-08 17:03
#8

#7 Vi är ärliga men vi sitter inte och skriver allt negativt som hänt för då skulle ingen höra av sig. Dom problem vi har tar vi med dom. Men om du läst annonsen jag skrev så vet du att det står att han söker en ryttare som vill rida i skogen inte galopp på banan så det spelar ingen roll hur han är i gångarterna.

Vrilen
2018-10-08 18:22
#9

Ändå i hanteringen beskrivs han ju inte direkt som en ängel. Hade jag varit sökande efter en medryttar häst och fick reda på i efterhand hur hästen var skulle jag inte lita på personerna mer, för har man ljugit om basic saker som rent av kan vara farliga vad mer kan det ljugas om?

Travis D
2018-10-08 18:26
#10

#9 tur att du inte söker våra medryttar hästar då :). Vi ljuger inte. Du snackar om en häst du ALDRIG träffat. Du har inte den minsta aning om vad du snackar om.

[134643]
2018-10-08 19:02
#11

#7 Tack för att du orkade leta upp trådarna! Precis det jag menade. Ts, det handlar inte om att skriva alla problem och olater. Men att skriva att hästen är världens snällaste när den faktiskt har en hel del grejer för sig är inte schysst tycker jag. Som medryttare slösar man ju sin tid när man sitter och svarar på din annons när man letar efter en trygg och rolig häst att rida ut på, vilket det låter som att båda hästarna är enligt din annons. Lika bra att skriva det direkt. Får man inga svar spelar det ju ändå ingen roll, de som svarar nu backar ju ur när de inser att ni beskrivit hästarna fel och det inte alls var detta de förväntat sig. Och då har ni ju även slösat er egen tid när ni istället bara kunde vara ärliga från början. Angående att medryttaren ”bara” ska rida i skogen - läs det du skrivit angående att han springer över dig, biter dig och inte går att rida ut ensam. Det kommer även en medryttare att göra med honom så att han bara bråkar i paddocken stämmer ju inte överens med det du skrivit tidigare.

Travis D
2018-10-08 19:55
#12

#11

förlåt men skiter i vad ni skriver, att ta upp trådar jag skrivit för 4 månader sen är ju bara helt korkat?! Ni vet inte vad dom är för hästar. Man kan rida och göra iordning Nysve helt utan problem. Jag har själv ridit ut med en kompis barbacka i skogen i 3 h utan problem när vi bara haft honom i typ 3 månader men somsagt så bryr jag mig inte om vad du skriver för ni fattar ju ingenting :)

Vrilen
2018-10-08 19:56
#13

#10 Nej jag har inte träffat någon av dina hästar men en medryttare kommer göra det, bra första intryck om hästen försöker bita en eller inte visar respekt genom att till exempel dra iväg. Skriv då hellre lite smått om dom problemen så dom som kommer och provrider är förbereda och inte blir förvånade när dom träffar en annan häst en den som har beskrivits i er annons.

Annons:
Travis D
2018-10-08 19:58
#14

#13 snälla du har ingen aning om vad du skriver. Han BITS INTE. Bara stick från tråden. Bad inte om eran skit så stick tack

silverfiisk
2018-10-08 20:49
#15

#14 men vad otrevlig du är! Dom försöker ju bara hjälpa dig? Var tacksam för att folk bryr sig och vill hjälpa till. Även om du inte håller med så kan du skriva på ett trevligare sätt. Förvänta dig inte att någon ska svara på dina frågor i framtiden om du är sådär elak tillbaka.. Du har ju uppenbarligen skrivit allt det som står i #7, så varför säger du att folk inte vet något? Du har skrivit mycket om hästarna här, så visst vet vi en del.

Travis D
2018-10-08 20:54
#16

#15 som sagt vill jag inte ha deras svar :) frågade inte om dom hade något att gnälla över. Jag frågade om det var en bra text. Dom skriver massa skit om hästar dom ALDRIG träffat. Och ja jag är väldigt otrevlig när folk inte fattar. Dom har ALDRIG träffat Nysve så dom kan inte döma honom för något som skrivits 4-5 månader sedan. Nysve Har aldrig bitit mig, han bockade när han blev rädd. Karin har ALDRIG gjort något elakt. Hon stegrade av stress. Exakt alla levande hästar skulle gjort likadant om dom inte går på lugnande eller är fysiskt handikappade så klaga inte.

Ibland är tiga guld och tala silver. Tänk på det.

 Och kanske vill jag inte ha deras dumma svar? Jag får hellre inga svar än deras.

Och ditt svar är dumt och onödigt för du skriver ingenting som hör med frågan att göra.

silverfiisk
2018-10-08 21:03
#17

#16 Du har varit otrevlig i andra trådar också.. Personerna i denna tråd har ju skrivit saker som faktiskt har med din annons att göra. Om du är sådär otrevlig när folk ”inte fattar” eller inte har samma åsikt som dig så kanske du ska tänka om angående medryttare. Tror inte att någon vill hjälpa till att rida om du inte kan diskutera och vara snäll. Sen är det ingen som skriver skit om dina hästar, dom har citerat det DU har skrivit. Lägg ner den där attityden och var tacksam att någon bryr sig och vill hjälpa dig. Som du sa, att tiga är guld, speciellt om man inte kan vara trevlig.

[134643]
2018-10-08 21:55
#18

#16 Tyvärr kan man inte bestämma vem man vill ha svar ifrån när man postar i ett diskussionsforum så det spelar ingen roll ifall du vill ha svar från mig eller inte. Ordet är liksom fritt, även från människor som inte håller med dig. Allt du skriver här finns kvar. Att du tidigare skrivit saker som inte är sant är ju lite dumt, eftersom det du skriver här är allt vi har att gå på. Vi har ju precis som du säger aldrig träffat hästarna, därför måste vi ju lita på dig när du skriver att nysve bits och att du inte kan spänna nosgrimman utan att bli av med ett finger. Det blir ju jättekonstigt när du nu skriver att det aldrig hänt. Blir liksom svårt för oss att veta när du talar sanning eller inte. Jag tycker att du har en tendens att bli defensiv rätt så ofta i dina trådar. Om du tar ett steg bakåt kanske du kan förstå varför vi blir lite fundersama när du ena dagen skriver en sak och sen ändrar dig nästa. Och det hjälper faktiskt inte att bli otrevlig och kalla människors svar för dumma eller skriva att de inte fattar någonting bara för att du inte fick det svar du ville ha. Det blir mycket trevligare om du kan hålla en god ton! :)

Travis D
2018-10-08 22:02
#19

#18 svårt att hålla god ton när dom man skriver till inte fattar det man skriver. Men men skit i det nu. Jag blir inte defensiv när kag inte får dom svar jag vill ha. Jag blir ”defensiv” när någon inte svarar på självaste frågan. Hade jag velat veta om ett halvårsgamla trådar hade jag frågat om det men det gjorde jag inte eller hur?

Vrilen
2018-10-08 22:39
#20

Passar inte våra svar dig så så är det lätt att inte skriva trådar där du ber om våran åsikter😉 Synd att du ofta blir så otrevlig när du inte får dom svaren du vill

Annons:
Rafflan
2018-10-09 03:13
#21

En bättre beskrivning av nordsvensken hade ju vart tex
"Super snäll, pigg, kan ha ganska mycket egen vilja och kräver en lugn, erfaren och orädd ryttare"

Och av Karin
"Snäll häst som gör allt för sin ryttare, lite nerver, kräver en lugn, erfaren och orädd ryttare"

Bara för att det finns problem behöver man inte skriva det på ett negativt sätt, bara vara ärlig i sin annons :)

Travis D
2018-10-09 07:03
#22

#21 mm #19 Vill be om ursäkt för mitt humör 😕 tränar på att hålla humöret när jag tröttnar men det är fortfarande något jag har svårt för 😔 Förlåt för mina fruktansvärt otrevlig tidigare svar 😕

silverfiisk
2018-10-09 07:26
#23

#22 Bra att du kan be om ursäkt och förstå att det inte var trevligt. Till nästa gång, ta några djupa andetag innan du svarar. Är du fortfarande irriterad efter det så vänta med att svara istället. Alla tycker inte lika och det är helt okej, men man kan diskutera och framföra sina åsikter utan att vara otrevlig. Jag ber om ursäkt till dig om du tog illa upp av mina kommentarer.

shia
2018-10-09 10:04
#24

Om jag ska vara ärlig tycker jag att själva annonsen känns lite flummig. Från rent perspektiv från den som är intresserad känns det som flummigt då man inte vet hur mkt dem är utbildade, vad de kan. På det sätt det är skrivet får jag som inget seriöst intryck om man säg så. Försök gärna skriva kortfattat, att han gillar att bada å vara i skogen osv ksk inte är sådär super aktuellt? Om det finns annat man hellre kan skriva. Exempelvis(nu vet jag inte exakt allt eller så, men tänk såhär skulle jag skrivit) . Vi har två hästar och behöver medryttare 1-3 dagar. Nysve är en Nordsvensk (f.d kallblods travare). Och är 15 år och 158 i mkh. Supersnäll och älskar uteritter men kräver en ryttare som är (mjuk, bestämd, försiktig. Det ni söker) är utbildad (LC/LB/LA/ inriden /kan grunderna/ grön/) men söker någon som vill rida ut i skog (och hur ni vill personen ska rida honom.) obrydd, trafiksäker,går fram överallt. I dagsläget ej full kondition utan behöver sättas igång och musklas. . Han rids av min mamma som klarar honom utan problem(och har ridit såhär länge) och jag själv som är 13 (och rider på den här nivån) har ridit honom utan något större problem. Karin: Karin eller Kakan som hon kallas är en varmblods korsning. Hon är ca 150-155 cm i mkh. Väldigt snäll och gör allt för sin ryttare. Utbildad (nivå) och kan ridas i alla gångarter. Men är ej i full kondition och behöver tränas och musklas upp. Tycker om barn och har inga problem med hundar men tycker det är läskigt när de skäller/lever om. Söker någon som vill rida henne på banan/ute i skogen. Detta är då från det jag läste i din inläggs örjan. Har de några olater, skriv det. Ex om någon av dem hade olater i galoppen på ridbanan-skriv det, att på ridbanan så kan han göra si eller så och därför vill vi att ryttaren ska vara säker och rida i skog i skritt och trav till att börja med. Kan bocka i fattningarna, exempelvis, osv. Vad som förväntas göra. Mocka, motionera, persedelvård(?) hjälpa till med jourer, betala?

Travis D
2018-10-09 10:11
#25

#24 eftersom han inte är utbildad inom hoppning eller dressyae och det inte är något medryttaren kommer göra med honom så är det ju onödigt att skriva. Nysves medryttare får rids ut, i skogen och lite på banan. Karin ska inte ridas i skogen av medryttaren utan ut och på banan för det är det vi vill ha hjälp med. Men annonsen kommer inte ändras någonting.

Travis D
2018-10-09 10:16
#26

Ingen av dom bockar, stegrar bits eller sån skit. Detta är snälla hästar. Allas hästar är inte jobbiga bara för att era är det. Vi skrev ju att dom ska rida och träna motion och muskler och det är väl självklart att en medryttare sköter om hästen?????? Annat tas privat.

Gronstedt
2018-10-09 10:37
#27

#16, #19 : Det jag skrev ÄR svar på "självaste frågan": Nej, det finns grejor i texten som kan göra att eventuella intresserade medryttare drar öronen åt sig eller rentav blir upprörda. Därför är texten inte enbart bra.

Någon som funderar på att bli er medryttare lär googla hästarnas namn och får då upp de iFokus-trådar jag citerade ovan plus betydligt fler om båda hästarna. Om de inte redan är medlemmar här, förstås, och har läst alltihop löpande. Då verkar det inte trovärdigt eller hederligt att beskriva hästarna enbart positivt i annonsen. I synnerhet inte om man söker ett barn som medryttare.

Det  du kallar "skit" är ordagrant vad du själv har skrivit om hästar som du träffar varje dag, det är inget som någon annan har hittat på. Med hästar kommer gamla problem kommer ofta i dagen igen i stressande situationer. till exempel med en ny ryttare. Därför är det viktigt att vara ärlig med sådant som varit. Lika viktigt som att vara ärlig med hur man gjort för att arbeta bort problemen.

Annons:
Travis D
2018-10-09 11:02
#28

#27 du vet att grand prix hästar inte föds utbildade? Vad spelar det för roll om dom hittar 6-7 gamla trådar. Dom föddes inte utbildade alla hästar har något problem så vad gör det att jag bett om hjälp för 6-7 månader sedan? Att vi kyckats träna bort det visar bara hur lättlärda/tränade dom är.

shia
2018-10-09 14:01
#29

Själv skulle jag rekommendera att du ksk försöker hitta ngn äldre och väldigt erfaren/duktig som kanske även kan hjälpa dig med den å utbilda. Tänkte bara så får du lite hjälp på traven med att utbilda

Travis D
2018-10-09 14:24
#30

#29 vi önskar inte vidarutbilda Nysve. Ja har lärt honom galoppera och trava i lugnt tempo, även tävlat honom.

shia
2018-10-09 14:34
#31

#30 okej =) pratar ju bara själv utifrån hur jag själv tänk å tyck osv, och mitt mål med alla hästar jag rider är att utbilda och försöka ta oss så långt det går =) Tror nog ni hittar någon som är duktig och lämplig som medryttare, haha minns min/syrrans första var ett större x ponny sto(som var huuur stor som helst om man frågar 7 åriga mig, syrran var 10. Som hade haft en skada och fick bara skritta och trava lugnt. Vi kunde inte mycket(kämpade med att rida lätt, höll på dö i skratt när jag såg video från då) och syrran ledde mig de bitar jag red.) men var perfekt ändå, vi fick rida och hon fick röra på sig lagomt mycket.

JoannaLi
2018-10-10 14:14
#32

#28 Fast att något varit borta i 6-7 månader betyder inte att det behöver vara borta permanent tyvärr. Sådant kan tänkas komma tillbaka, och det här var väldigt nyligt. Tyckte att #21 gav supertips om vad som hade varit en intressant annons för mig som letar medryttarhäst, till exempel!

Upp till toppen
Annons: