Annons:
Etikettövrigt
Läst 599 ggr
shia
10/7/18, 2:46 PM

rädsla eller?

jag har försökt ett tag nu att lista ut hur mkt mina tankar spelar roll när jag rider. alltså tankar på vad man ska göra(ex sakta av vid b, fatta galopp där borta) med min passhäst då jag iprincip bara behöver tänka så blir det så/han förbereder sig å väntar på minsta signal att göra som jag täntke. men tänkte det att hur vet han det bara jag tänker saker, det måste ju vara saker jag gör omedvetet typ samtidigt. 

har ju varit fördel i avsaktningar skritt-trav övergångar osv. men galoppen. min passhäst blir då väldigt pigg efter galoppen(men lugnare än tidigare nu! även i galoppen börjar han kunna ta det lugnt)

iaf när han frstår att han ska få galoppera studsar han typ genom hela kroppen å gör typ början på fattningar varenda steg det skulle funka. 

positivt är ju att han är med på noterna, men negativt så tappar vi ju takten och mjukheten typ.

det funkade  bra på ridningen för tränare när jag skulle trava å öka/minska traven å kändes det bra rulla över i galopp. för då han jag ju inte tänka på det. 

men som idag, när jag skulle öva galopp-vips blir han studsig i hela kroppen och vill så mkt göra rätt. tänk typ att lyckohjulet rullar på typ choklad å man kommer närmare å närmare ens spelbricka typ. 

alltså vart det ungefär som vanligt. men vad jag la märke till mer tydligt, är att jag typ spänn mig och fick samma känsla/andning som inför tävling eller när jag ska typ via upp ngt när jag rid.  nu är detta supersmådetaljer vi pratar om, men ädnå. det är typ mina nerver. 

något tips på hur jag ska träna bort detta?

sen har vi hoppning på tisdag på ridskolelektion gruppen. jag gillar att tävla i hoppning(endast tävlat ridskolehoppning dock) men på träning blir jag typ nervös å liknande känsla som om jag vore rädd och spänn mig. men detta pga mina känslor då påminner som om jag har en panikattack(är för övrigt rädd för att vara andfådd på gympan på skolan, eller typ när man sprungit fort, saktar ned å då flåsar. för det känns exakt likadant i kroppen för mig som i en panikattack osv. 

nämnas kan göra att jag sällan är nervös/rädd på svårare/mer spralliga hästar. utan rider jag en lite mer galnare häst, orutinerad, sprallig, busig, bråkig så håller jag mig lugn. det är just det här när jag har tid att tänka…

Annons:
Upp till toppen
Annons: