Annons:
Etikettridning
Läst 1124 ggr
Nea00
2018-10-04 21:59

Ge tips!

Hej! I detta inlägget undrar jag två saker. För det första så vill jag ha tips gällande sitsen, hur man kan tänka för att få en fin sits. Min sits är väll ganska bra, men mina händer guppar uppochner ofta. Tips på det? Ge även tips på hela sitsen! Sedan så undrar jag hur man får ner hästen på tygeln, och jag vet att det är jättelika från häst till häst osv. Men jag menar själva grunderna som t.ex mjuka händer och bra grundtempo. En till sak, när jag ska göra skänkelvikning så böjer ponnyn jag rider på halsen och lyssnar inte för skänkeln. Hur ska jag få henne att lyssna och flytta sig undan skänkeln? En sista sak, i dressyr som man ser på tv (t.ex) så går hästarna i jättesvåra rörelser och har en jättefin form. Och det går ju inte med en ridskolehäst liksom, så om hästen är avlad för dressyr så är det väll klart att den är duktig på det? Och kan en utbildad dressyrhäst även vara bra i hoppningen! Uppskattar svar! :DD

Annons:
shia
2018-10-04 22:18
#1

Haha fick det till 4 saker? Tror du får fråga dina ridlärare då du verkar undra en hel del och de är utbildade =) är jättetrött nu pga en hel del. Men kan svara på det sista. Hästatna på tv är för det mesta avlade för just det ändamålet. Utbildade från födseln iprincip under 10 år för att nå dit. Tänk 7 år av ridträning 1 h/dag 6 dagar i veckan av ryttare på elitnivå. Många ridskolehädtar är välutbildade, speciellt de äldre å många har tävlat högre nivåer men skk blivit skadad eller så. Men sätt du upp en världselitryttare kan jag lova att den lite halvlata häst vips tänder till å svävar fram =)

Vrilen
2018-10-04 22:25
#2

Fråga din ridlärare, vi kan inte hjälpa mycket mer än vad vi har gjort. O nått du undrar, googla. Då får du antagligen svar snabbare.

Gronstedt
2018-10-04 22:50
#3

Dressyrhästarna på TV är dels valda så att deras kroppar ska kunna röra sig sådär, alla hästar kan rent fysiskt inte utföra de mest extrema rörelserna. Sedan tränas hästarna i bortåt 10-12  år av extremt duktiga ryttare för att bygga upp sina muskler, sin kondition och sin mentala uthållighet för att klara belastningen. Och ändå är det ett litet fåtal som når ända upp i toppen.

En utbildad dressyrhäst kan vara bra på att hoppa, men dressyrhästen bygger upp andra muskler än hopphästen, så det vore inte lätt att vara världsbäst på båda sakerna. Den perfekta hopphästen har kanske inte heller samma grundkroppsbyggnad som den perfekta dressyrhästen. Och så kanske ingen vill riskera att en miljondollars dressyrhäst ska snubbla över ett hinder …

För att få en häst i form (inte "på tygeln" och definitivt inte "ner på tygeln") är det mest grundläggande att bygga upp den för att orka gå i balans i längsled och tvärled och att vara mjuk och eftergiven i sidorna. När de bitarna sitter kommer formen i stort sett på köpet.

Om hästen böjer halsen och går rakt fram med kroppen, förstärk yttertygeln så att halsen rätas och upprepa skänkelhjälpen, eventuellt lite bakom normalläge.

Angående din sits är det bättre att du får hjälp av någon som ser dig.

Upp till toppen
Annons: