Annons:
Etikettridning
Läst 905 ggr
Lona
2018-10-04 17:02

Roliga avramlingar...?

Ok, det kanske inte låter så kul men en del avramlingar är ganska roliga, åtminstone i efterhand.😛

Så, har ni trillat av på något udda eller lustigt sätt?

Min förmodligen knasigaste avramling var när jag hade en av mina tidigare medryttarhästar. Han var lite nervig men gick och betade i lugn och ro med mig på ryggen. Mindre smart då av mig att fisa(!) vilket Noí blev jätteskrämd av och slängde sig iväg.
Inte sjutton var jag beredd på det, så där for jag åt fanders…
Well, mina stallkompisar hade roligt i alla fall!😃


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
MonicaLagerquist
2018-10-04 17:11
#1

Jag gjorde en super vurpa mellan två hinder,

Det var ett dubbelhinder och första tog hästen utan problem.Sen snubblade hästen till Rullade på rygg över in i andra hindret hamnade på rygg mitt i hindret och sadeln knäckes Det blev knäpptyst i hela ridhusaet. Själv hamnade jag på fötterna med glasögoen i ena handen och tyglarna i den andra.

Stolt ägare till fem La permer

tiger tok
2018-10-04 17:17
#2

Måste ha varit första gången jag red på ridskola och var typ sex år. Vi skulle bli longerade medan vi gjorde olika balansövningar, men hon som longerade mig var nog inte medveten om att jag var ny. Så hon bad mig sitta i damsadel och sedan skulle vi trava, självklart vågade jag ju inte säga nåt, så där skumpar jag fram, och såklart glider jag av och landar på knä. Lilla ponnyn vände och kom fram för att kolla till mig, och ja, det var väl från den gången hela resan med hästar egentligen började😝 Har ju knappt ramlat av nån gång, så har inte så mycket att komma med.

MonicaLagerquist
2018-10-04 17:18
#3

Lite senare samma höst skulle jag rida en häst vars ägare inte riktigt klarade av hästen. Hästen hade satt som vana att skena hem med  eller utan ryttare,

Jag och mina kompisar kom överens om att rida på banvallen.Vi tänkte att mellan Enköping och Uppsala så bör ju hästen förr eller senare tröttna på att springa.

Nåväl allt gick bra till en början. Vi galopperade på och hästen försökte sticka men jag fortsatte och drev på och hade väl hyfsat koll på hästen-Mina kompisar var långt bak efter. Efter en stund så ser jag att militären har varit och grävt på banvallen

.Det var en ca 60 cm grusvall tvärs över banvallen. Först tänkte jag driva på och hoppa över men sen kom jag på att jag visste ju inte hur det såg ut på andra siden grusvallen. Jag försökte bromsa men det gick inte så bra. Men straxt innan vallen så tvärnitade hästen men det gjorde inte jag. For av men redan innan mina kompisar hann ikapp oss så satt jag i sadeln igen. Sen red vi runt valen och fortsatte vår ritt.Den hästen stack aldrig med med mig i sadeln.

Stolt ägare till fem La permer

eli1991
2018-10-04 17:35
#4

Jag var väl kanske runt 14år och red min gamla nordsvenska häst. Han var världens lataste, klumpigaste och snällaste häst. Fanns aldrig något ont i honom och jag kunde väl inte värst mycket om ridning egentligen men vi hade det så härligt ihop.
Skulle trava uppför en brant backe i skogen och han sprang under en gren från ett träd, som träffade mig i halsen och gjorde att jag flög av. Självklart kom hästen tillbaka och väntade på att jag skulle hoppa upp igen som han så snällt brukade göra xD Jag gjorde dock knappt illa mig tack och lov :)

ThatPie
2018-10-04 19:32
#5

Har två berättelser :P Kommer inte ihåg när det var, men var innan jag flyttade upp till en häst grupp (så jag var inte allt för erfarne men ridit i några år). Jag hade en ponny där man var tvungen att vara väldigt noga med att luta sig tillbaka något tillbaka i galoppfattningarna, annars tvärnitade han. Så jag red på och lutade mig såklart lite för mycket fram vid galoppfattningen och han tvärstannar. Jag flyger över huvudet på han, drar med mig tränset men har kvar fötterna i stigbyglarna! När jag väl upptäckta vad som hänt kunde jag inte hålla mig för skratt. Ponnyn stod lugnt och fint kvar och väntade på att jag skulle flytta på mig, men ridlärare kom springande för hon trodde att mitt skrattande var gråt. Var 15 och var på ridläger. Vi skulle köra gymkhana barbacka och rida slalom mellan ett par konor i trav. Ponnyn mitt lag hade var väldigt rund om ryggen så när det var min tur att rida så hoppade jag upp och red iväg, men jag började långsamt glida i sidled. Vet inte riktigt hur jag lyckades för det gick inte precis fort (inte den snabbaste hästen) och hade en hel del man att hålla i, men jag gled av och landade med ena foten i backen. Blev uppkastad igen men så fort jag red iväg så började jag känna hur jag började glida igen så jag började skratta (känner att detta börjar bli en trend när det kommer till mig :P), så jag gled av igen men denna gång utan en fot i marken då jag föll ihop av skratt :P

LinneaWik
2018-10-05 20:46
#6

Har typ bara trillat av två gånger på sex år så tycker att det är bra haha! Första gången var då jag skulle galoppera upp för en backe barbacka på min medryttarhäst, islänning på 20 år, och han gjorde VÄRLDENS bocksprång. Jag tappade balansen och typ gled av haha. Andra gången var för typ 3 veckor sedan nu. Klättrade i en brant, stenig backe barbacka på min andra medryttarhäst, Welsh på 14 år, och sen blev han rädd och började gallopera ned för backen supersnabbt. Hade inte så långa tyglar och när jag endå lyckades stanna upp honom lite så i själva mini stoppet så gjorde jag en volt över honom och landade på armen. Den gick av hehe. Har dock börjar rida lite igen nu efter tre veckor för jag kan inte hålla mig :)

Annons:
eeriksson65
2018-10-07 09:48
#7

En knasig onödig avramling hände mig för några veckor sedan. Min häst var rätt så pigg den dagen, och vad som hände var att jag red mot en bom, och satt avslappnad med halv långa tyglar och kom till bommen med bra distans. Vad jag var oberedd på var det jätte skuttet han tog över bommen, kombinerat med bockning efteråt. Han är en rätt tränad häst och brukar aldrig 'hoppa' över bommar, det var därför jag inte förberedde mig för ett hopp. 

Jag tycker att jag brukar kunna hålla mig kvar rätt bra när han får sina ryck, men denna gången så kände jag bara att jag hade inte kunnat få min sits igen, så jag föll framåt och landa på baken. Tur att han inte var så pigg så att han skulle fortsatta att springa iväg efter fallet! Stog och tittade på mig istället och funderade säkert, "vad gör du då?" 

En annan extremt onöding avramling hände för några år sedan, jag red barbacka och galopperade i ridhuset. Jag var intreserad av att se hur hästens ben rörde sig samtidigt som jag ville kolla vad för galopp han hade (vänster/höger), jag hade alltså inte börjat rida för så länge sedan. Iallafall så lutade jag mig framåt och kikade ner och jag han inte enns förstå vad som hände tills jag låg på ryggen och kollade upp mot hästens huvud. Jag hade lutat mig för långt fram så jag inte kunde sitta kvar. :P

❤️

shia
2018-10-07 14:30
#8

Haha… I våras på markarbete/hoppning. Skulle räkna galoppsprång mellan två små språng(typ 50 cm räcke) red väl typ bland de säkraste å snällaste ridskolehästarna. Vilket gör jag fokuserar mer på min sits(men rider bäst när jag tänker på annat å gör saker naturligt, haha min ridlärare som kom på det. (rider för henne på min passhäst nu) att när jag pratar med ex henne samtidigt som jag rid slappnar jag av å gör exakt det hon bett mig göra osv. Men när jag sen koncentrera mig blir det spänt å knasigt. Så inför dressyrtävling en gav hon mig i uppgift att prata med typ domaren,(inombords) tänka på vädret, prata med bokstäverna. Räkna personer i publiken iprincip) Iaf var detta innan hon kom på detta. Så skulle koncentrera mig fullt på min sits, skulle räta upp å allt sådant. Så jag glömde typ rida, och så stannar hästen jag red på det andra hindret, men jag rid på, så han tänk hoppa av men ångrar sig så han typ snubblar till å går typ ned på knä och jag tappar balansen då han står så ett tac(eller ja, kändes så) å kunde ej ta mig tbx så vart typ en kullerbytta å jag höll på skratta så jag vet inte vad. Ridläraren likaså. Hon skrattade å bad om ursäkt hon skrattade men det såg så roligt ut.

Upp till toppen
Annons: