Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 867 ggr
RallyAmanda
2018-10-04 13:26

stark, pigg och omusklad häst

Min medryttarhäst är en härligt pigg dam som gillar att springa kan man väl säga… Nu under två uteritter så har hon satt av i sken, första gången helt utan tydlig anledning (mer än en lätt galoppfattning) och andra gången pga en olycka. Får stopp på henne tillslut efter att ha styrt ut henne på närmsta åker och lagt volter tills hon lugnat ner sig men det är inte så kul att rida ut och veta att det kan hända när som i princip. För övrigt är hon extremt snabb i både trav och vanlig galopp och det är inte ovanligt att hon trippar runt i traven när man ska jobba. 

Hon är makalöst hård i munnen, just nu rider vi henne på hack/bettlöst och ett novapesso (som hon inte alls gillar…). På banan går det bra med hack/bettlöst så länge vi håller oss i trav, så fort det är galopp börjar hon "dumma" sig med att bocka osv. tror det är för att hon vanligtvis tar stöd på bettet i galoppen, och de saknas med hack.  

Longeringsarbete med bommar och i galoppfattningar håller vi på med, men jag vet inte hur jag ska få henne att ta det lugnt vid uteritt/galopp med ryttare. Funderat på vanligt tränsbett, men hennes ägare är lite sådär med det… Tar emot alla tips jag kan få!

Annons:
Lona
2018-10-04 13:38
#1

Be ägaren om hjälp? Hen kanske kan låna en annan häst i stallet så ni kan rida ut tillsammans så du får hjälp direkt i situationen. Eftersom hästen krånglar även på ridbanan så kanske ägaren kan ha lektion för dig så att du "hittar knapparna"? Lite läskigt att rida när ägaren ser på kanske, men det är ju hon som känner hästen bäst. Rent generellt annars; skippa galoppen tills du har kontroll över traven. Funkar inte det heller så. back to basic! Skritta och träna samarbete och lyhördhet. Är ni ute så kan du tex göra tempoväxlingar, göra halt, rida i kringelikrokar i skogen. Egentligen är det samma sak på ridbanan, rid olika vägar, olika tempo, sätt kanske ut koner att rida runt. Var NOGA med att hon ska lyssna utan att du behöver "tjafsa" med henne. Sitt inte och slentrianrid, bättre med 15 min aktiv, engagerad ridning än en timme som är lite halvdan. När skritten sitter som den ska, börja stoppa in korta travsekvenser. Ballar hon ur så ta några steg tillbaks.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

RallyAmanda
2018-10-04 14:36
#2

@lonaa både ägaren och jag har samma problem, och hon sticker även om vi är två som rider ut tyvärr. hoppas att vi kan få henne att lugna ner sig men det är inte det enklaste haha! 

men tack för tipsen, får jobba extra med henne :)

shia
2018-10-04 15:16
#3

Tror faktiskt själv inte att det har att göra med att hon är pigg. Då det händer ofta-isf rider ni henne för lite. Ang bett om hon inte gillar bettet hon har, byt. Pröva olika. Trönsbett ksk funkar. (visserligen körning men en i stallet tär otroligt stark osv. Å slet sönder sig i munnen nästan förut. Tränan provade alla möjliga bett å lösningar å så. Allt från gummibett till australiensisk entömsbett till vanligt ridbett(rörliga ringar, två eller tredelat.)Varav Trönsbett funkar bäst av dem samt körs bakom en pullert.) stick hon i galoppen ute-analysera när och varför hon gör det, funkar det att ta galopp i backe? När hon är trött å ni ridit ett tag? Då både du å ägaren har samma problem, kanske ni kan ta dit en tränare? En som kan hjälpa er båda på banan eller ute i skogen. Eller i ridhus om ni far in. Sadeln har ni kollat den? Masserat igenom å kollar ifall hon är spänd? Känningar i ngt ben? Olika i galopper a alltså är det bara i ena eller båda hon blir så? Om det nu är så att varken du eller ägaren klarar av att rida henne kanske det kan vara läge att hitta ngn som kan väldigt mkt å är mer rutinerad att rida den ngn gång i veckan medans ni ser på osv.

RallyAmanda
2018-10-04 16:50
#4

Hon behöver ridas mer absolut, vi försöker ha igång henne minst 6 dagar i veckan på olika vis, men ibland kommer livet i mellan.  Med galoppen ute vet jag faktiskt inte, hon har aldrig gjort så förr, och vi har ridit ut mycket. vet inte om det kan vara så att hon triggas igång av den andra hästen. men ska köpa ett tränsbett och prova, kan ju inte bli värre :) 

vi får helt enkelt köra lite tester, med sadel, bett och känna igenom henne.

Rafflan
2018-10-05 01:27
#5

Om hon sticker med båda ägaren och dig ute har ni ingen kontroll, och hästen har märkt det och kan därför göra som den vill, skaffa ett bett och rid på långa tyglar så ni har bettet för att påminna hästen om den inte lyssnar.
Jag red en häst som var snäll nästan jämnt, men när han bestämde sig för att skita i ryttaren så gjorde han det, jag red honom med pelham och delta (ganska starkt bett) och långa tyglar, så när han inte lyssnade tog jag lätt i tyglarna och påminde honom att man måste lyssna.

Ni kan inte hålla på och rida ut på en häst ni inte har kontroll på, det är farligt för både er, hästen och omgivningen.

Vad är det för häst? ras? ålder?
Vad får den för foder?

MyCola
2018-10-09 10:39
#6

Både Pessoabett och Hackamore är väldigt starka som jag förstår det. Jag tycker inte lösningen är att välja de grövsta redskapen utan snarare att betsla ner till ett skonsammare bett och jobba från grunden, särskilt på kommunikation och lyhördhet.

Annons:
Upp till toppen
Annons: