Annons:
Etikettridning
Läst 885 ggr
BokDuvan
2018-10-03 22:46

Såga?

Hej, Har blivit lite fundersam nu över det här med att såga hästen till att kröka på nacken. Vad räknas egentligen som att såga? Är det när man tar i båda tyglarna efter varandra upprepande gånger? Men hur ställer man då? Rider en ponny som har väldigt svårt för att böja igenom kroppen. Provade idag att använda innertygeln lite mer och liksom leda ut och tillbaka och ut igen upprepande gånger samtidigt som jag använde innerskänkeln. Ytterhanden var helt still. Räknas detta som ”sågning” då t.ex? Ponnyn i fråga böjde på nacken sedan lite, i slutet av passet travade jag av med lite längre tyglar i slutet och där slappnade hon av och sänkte huvudet lite. Min fråga är alltså om jag tänker rätt eller om jag bara sågar i munnen vilket jag absolut inte vill göra!

Annons:
shia
2018-10-03 22:53
#1

att mjukt och lägg ta lite i vardera tygel, halvhalter, ställning är inte att såga. ställa, böja leda

med sågas, de ryttare jag sett, kör de typ händerna som om de sågar men hårt, ryckigt och sliter i munnen. 

tänk ungefär som om du svänger med tygeln. du kan mjukt styra men lätta vickningar med lillfingret. men en del hemska ryttare man ser tar stenhårt å rycker. 

tänk ungefär som att man mjukt använder skänkeln, jämfört med bankar hästen med all kraft gång på gång på gång.

haha känns typ flummigt men försökte dra några liknerser

BokDuvan
2018-10-04 07:17
#2

#1 asså förde ut innerhanden och kramade/ vickade med fingrarna för att få igenom ställningen samtidigt som jag använde skänkeln lite mer. Är detta okej då? Vet att hästen inte går i form bara genom att böja på nacken… Är det okej att vara lite mer hårdhänt i uppvärmningen och sedan mjuka när själva arbetet börjad? Rider med väldigt mjuka händer helt generellt..

Tyst
2018-10-04 08:42
#3

Det du beskriver är inte att såga. 

Det är väl en tolkningsfråga men enligt mig är såga att korta upp tyglarna och sedan sitta och dra hästens mun bakåt och samtidigt röra händerna framåt och bakåt.  Tänk att du har en ståltråd och lägger den runt en stor klump lera och skall såga ståltråden genom leran för att dela på klumpen.

Om det är ok att vara hårdhänt vet jag inte, jag brukar tänka mer att jag visar tydligare (och kanske då lite starkare) om jag sitter på en häst jag känner behöver det.
Även jag har stilla och mjuka händer och får ofta till och med kritik för att de liksom är FÖR stilla och mjuka av både dressyrdomare och ridlärare. Ibland är det ju bra att vara så där stilla och mjuk men i bland sitter man ju på en häst som behöver att du visar vägen med lite större tygeltag och det är då det blir "problem"

Ellen_
2018-10-05 20:01
#4

Enligt mig är såga när folk plockar hästarna fram och tillbaka oavbrutet (kan vara bryskt eller mjukt) men man ser ofta att hästens huvud pendlar från sida till sida om ryttaren sågar. Det är iaf så jag uppfattar det oftast;)

Ellen_
2018-10-05 20:01
#5

Enligt mig är såga när folk plockar hästarna fram och tillbaka oavbrutet (kan vara bryskt eller mjukt) men man ser ofta att hästens huvud pendlar från sida till sida om ryttaren sågar. Det är iaf så jag uppfattar det oftast;)

BokDuvan
2018-10-05 23:33
#6

#5 fast när jag leder med tygeln så ”följer” ju huvudet med, och om jag leder upprepande gånger så blir det ju som om det pendlar?

Annons:
Ellen_
2018-10-09 07:12
#7

#6 vet att de när jag red på ridskola sa att man skulle hålla kvar i ytter så att huvudet inte pendlade sedan är det ju skillnad om du leder på en volt och om du sågar hästen hela tiden även på raksträckor bara för att hästen kommer sluta kröka på nacken när du slutar. Vet även att min tränare brukar säga att om man är osäkerpå om hästen går i form kan man ge den längre tygel några steg och om hästen då är mjukgjord kommer den sänka sig och ta ett lägre stöd. Tror nu inte att du sågar men det är det jag har lärt mig.

BokDuvan
2018-10-09 10:57
#8

#7 nej såklart inte, ställer enbart på böjda spår men efter att jag ”tog i” lite mer med ställningen upplevde jag ett bättre stöd i handen. Det brukar annars kännas ganska tomt där annars. Ska prova länge tyglarna lite på henne, har provat det med en annan ponny jag rider, men det är mest för att han behöver att man släpper efter lite för att inte bli så stark. Då har han följt efter lite med huvudet även om nacken inte är krökt.

Upp till toppen
Annons: