Annons:
Etikettridning
Läst 1125 ggr
Travis D
2018-10-03 22:10

Medryttare

Hej I helgen kommer förhoppningsvis en tjej som ska provrida Nysve och Karin för att ev. Bli medryttare. Grejen är att hon är 14 år och planerar att åka ut dit ensam. Är lite orolig över att hon då kommer vara ensam i stallet om hon blir medryttare. Hur hade ni sett på det här? Hade ni låtit en tjej på 14 år vara medryttare på eran häst och då vara där ensam 2-3 dagar i veckan?

Annons:
Linn Is The New
2018-10-03 22:17
#1

Absolut. Om hon är erfaren så varför inte?  Ålder har inget med kunskap att göra och en 14 år gammal tjej kan ha samma styrka i kroppen som en tjej som fyllt 18.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Vrilen
2018-10-03 22:35
#2

Har för mig att du är i en liknande ålder och antar att du är i stallet själv ibland? Har ju egen häst så inte riktigt samma sak men började vara ensam i stallet när jag var runt 12. Nu är jag nästan endast i stallet själv. Oftast är det någon i nån av dom andra stalldelarna. Hade definitivt låtit henne vara m,medryttare om hon har tillräckligt mycket erfarandehet.

powerade
2018-10-03 22:39
#3

Om hon visar hon är ordningssam hör av sig om det är något o.s.v så skulle jag låta den vara där ensam. Jag började vara o stallet ensam när jag var runt 10år

Lona
2018-10-03 22:48
#4

Absolut, om hon känns pålitlig och kan ta ansvar. Finns definitivt mer ansvarsfulla och kunniga 14-åringar än vad vissa 30-åringar är…
Jag var 14 när jag började som medryttare, inga problem alls (mer än att mamma fick komma och hämta mig när jag missat sista bussen hem vilket skedde ganska ofta😃).


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

shia
2018-10-03 23:01
#5

tänker att om hon kan så gör det inte så mkt om hon är ensam,men tycker ngn av hennes föräldrar borde vara i kontakt med er också och att ni träffar dem, pratar osv. om något skulle hända osv. se även till att hon är försäkrad via stallet(eller asså, kan inget om försäkringar men vet bara att han som har stallet har en försäkring på mig coh syrran då vi är där så mkt och hanterar hans hästar å rid och kör. 

kunde vara själv med en kompis i samma ålder å köra ponnys på travskolan eller helt själv när jag var ksk 9-10. men samtidigt så är det på travet och finns folk i andra stallar osv. 

även när jag gick över till storhäst hos en travtränare(var 12) kunde jag vara själv i stallet, till en början vattnade jag och fixa mat å stall osv när jag var själv men efterhand även hålla på med hästarna. rida ut själv och utan att ngn var  i stallet, gjorde jag nog inte förrens förra sommaren, mest för att det alltid är ngn i stallet XD men endast ridit de jag känn mig trygga med då, fast i sommar började jag även kunna rida den lite mer speciella själv. (inte ngn i stallet, själv måste jag typ alltid vara då syrran inte rider och lite svårt å rida med ridfolket om man ska rida galoppintervaller :/ deras orkar typ 2 vänder. den jag rid blir aldrig typ trött så rider 8 vänder….

iaf finns det alltid folk i andra stallarna, men jag tänker att är en person ansvarsfull och duktig så klarar den av att vara i stallet själv- om den själv känner sig trygg med det. men tänker att ni inte ska låta henne vara själv pang bom det första utan ta lite i taget. så ni vet det funkar. skriv även ngt slags kontrakt osv. så det inte blir missförstånd

Travis D
2018-10-04 06:36
#6

Det är inte det att jag inte litar på henne bara det att om hon rider ut ensam och så och något händer henne så är hon helt ensam 😮

Annons:
Travis D
2018-10-04 06:48
#7

Själv är jag lite rädd att rida ut ensam då jag nästan alltid råkar ur för något problem (är en oturs människa) så rider alltid med någon. Är rädd att hon är där ensam och råkar ut för något. Båda hästarna ju trafik säkra men Karin blir ju rädd för saker (hon är ganska känslig för ljud och sånt) och hon gillar hundar men skäller dom så springer hon. Tror absolut att en 14 åring kan vara medryttare =) letade efter folk i min ålder som söker medryttar häst men är mest orolig för att något ska hända =/

[134643]
2018-10-04 07:39
#8

Jag var 14 med min första medryttarhäst, jag red i princip alltid ut ensam. Jag skickade ett sms till mina föräldrar när jag red ut och ungefär vart jag skulle rida, och ett när jag kom hem igen. Men självklart måste ni prata med hennes föräldrar också om ni inte gjort det redan! :)

Travis D
2018-10-04 07:53
#9

#8 nu har vi bara pratat med henne men hennes föräldrar skulle följa med till provridningen =)

Tyst
2018-10-04 08:35
#10

Absolut, om hon verkar mogen för det.

Själv är jag dock en liten katastroftänkmänniska, så jag hade nog tyckt att hon skulle, kanske på väg till stallet - skickade mig ett sms vad hon planerar att göra. Absolut inget märkvärdigt utan av typen "Hej, tänkte packa höpåsar först och sedan rida ut svängen bort till granen på vändplan, kanske tar vägen genom skogen hem eller så rider jag raka vägen vi får se. Tänkte ta hackamore idag, och sadel."

Då vet jag åtminstånde typ vilken tid hen rider iväg och ungefär var. Sedan ett litet sms när hen är klar eller är på väg hem typ "hejhej, gick bra!"

Travis D
2018-10-04 08:45
#11

#10 har tänk ha något sorts schema på vad vi ska göra och en liten typ riddagbok =)

Lona
2018-10-04 13:45
#12

Det fanns ju inte mobiltelefoner när jag var tonåring men jag brukade skriva en lapp i stallet vilken väg jag hade ridit och när jag borde vara tillbaks. Såvida man har sunt förnuft och kan ta ansvar är det egentligen inte värre att en fjortonåring rider ensam än en vuxen. Händer det något så tja, då får man reda ut det.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Gronstedt
2018-10-04 14:04
#13

Det viktiga är att dina vuxna pratar med hennes vuxna så att alla är överens om vad som gäller, inte minst beträffande försäkringar.

Annons:
Zadeira
2018-10-04 14:32
#14

Jag har ridit ut ensam från att jag fick min första medryttarhäst som 14-åring. Aldrig haft hästintresserade föräldrar så från att jag började på ridskolan som 10-åring var jag van att sköta mig själv i stallet, tillsammans med kompisar eller ensam. Jag skrev alltid på tavlan i stallet (vi hade en whiteboard för just meddelanden och viktiga saker osv) när man red ut och typ var,  "backarna", "fälten" eller "kyrkan" eller andra ställen vi kallade rundorna. Nu finns ju dessutom mobil, så ett snabbt samtal eller sms om att "nu rider jag ut" och ett när man kommer tillbaka till ex förälder eller annan stallkompis är så lätt.

Alla mina värsta uteritter har varit i sällskap med andra! Hästarna har taggat upp varandra och så har man inte bara en utan flera taggade hästar som stirrar upp varandra. Det är enda uteritterna jag åkt i backen, när man ex galopperat med andra på fältet eller ska gå över en bro över en å och nån häst tycker det är skitläskigt och alla hästar goes bananas. Alla hästar jag haft har varit lugna och stabila ensamma på uteritt, men taggat till tusen med sällskap. Så det beror ju lite på vad man har för häst också, om det är en som behöver sällskap eller en som trivs med att ridas ut själv.

Vikan
2018-10-04 16:27
#15

Så länge hon är ordningssam och sätter hästens bästa först hade jag absolut inte sett några problem eller brytt mig om åldern. Och din oroa att nåt ska hända; om något sker under en tur, finns mobiler för nödfall. Sedan kanske tjejen sitter stabilt och inte bryr sig direkt om spralliga hästar och sköter det snyggt. Då borde de flesta ridolyckorna kunna undvikas ändå

Upp till toppen
Annons: