Annons:
Etikettövrigt
Läst 1033 ggr
Travis D
2018-10-03 21:53

Hur många gånger har..

På gamla stallet har det hänt flertal gånger att jag blivit avslängd av Nysve och han har lekt rövare och sprungit runt på gården och sedan stannat vid hagen. En gång så blev han rädd och jag föll av precis när vi var påväg in till paddocken (han blev rädd för grinden mär mamma öppnade) så han började rygga och höll på att typ falla över staketet så då började han springa iväg och halkade på isen och trillades omkull och sedan så sprang han 1 varv runt stannade vid hagen Har era hösta någon gång lekt rövare på gården?

Annons:
Tyst
2018-10-04 08:58
#1

Nu har jag ingen egen häst men är ridskoleelev sedan 16 år och har haft diverse medryttarhästar. Min senaste avramling var extremt korkad 😃

Jag rider en ponny på ridskolan som varit med om riktigt hemska saker som unghäst (fattar inte att människor kan vara så elaka), är lite ängslig i personligheten men ett hjärta av finaste guld. Underbar ponny verkligen, och gör verkligen allt för att vara till lags. 
Vi rider ut och är inne på en galoppsträcka, han galopperar alltid försiktigt så att han inte skall tappa sin ryttare och gjorde det även nu. Hästarna framför blev dock lite taggade och ökade takten runt en sväng varpå min ponny blev ängslig över att inte vara nära sina kompisar och frågade om han fick springa ikapp dem. 
Då jag vet att det endast är för att han var ängslig och ingen olat lättar jag lite på tygeln och mumlade "ja skynda dig då :)" och han ökade försiktigt efter sina kompisar. Problemet är att runt kröken där ligger ett smalt träd över stigen, som en ganska smal cavalettibom. Ponnyn stöter i trädet med höger framhov vilket gör att det rör sig och DET PRASSLAR I BUSKEN TRÄDET SITTER FAST I. Panik! Jag måste rädda mig själv och min människa! Tycker ponnyn och svänger tvärt vänster, jag tappar balansen litegrann och kortar tygeln lite men problemet är att innan jag hunnit korta tygeln och återfå balansen helt tittar jag upp och ser att där hänger ett träd ner på vänster sida, och vi är på väg mot den i full fart. Ojdå! Det här funkar inte måste svänga! Tycker ponnyn (jag med visserligen…) och han svänger tvärt höger. Vilket är nådastöten på mig och jag ramlar av på svanskotan. 😃
Ponnyn springer till sina kompisar som har stannat några meter bort och tittar på mig som att NEEEJ Jag tappade dig! FÖRLÅT 😭 
Måste bara älska honom 😍 Men jäklar vad ont det gjorde och oj vad korkat det var.

Kan tillägga att ingen ramlat av honom på 10 år. Senast var det ett barn på 6 år som gled av i skritt haha.

Zadeira
2018-10-04 14:42
#2

Det roligaste avramlingsminnet jag har var när det kom en ny ponny, en fjording som jag så mycket älskade, till stallet jag red på ridskola i. Jag hade fått förfrågan av stallchefen om jag ville vara del-fodervärd de dagar han inte gick i ridskola och jag skulle prova rida honom. Tillsammans med en kompis red vi ut bara runt hagarna för att jag skulle få känna lite på honom, och hennes ponny bockade av nån anledning av henne och stack. Min häst stack efter och jag gled sakta av, det var liksom inget dramatiskt alls utan jag bara gled ner stående medan han sprang efter sin hästkompis. Vi gick tillbaka till stallet, och då stod de på gården precis utanför stallet och bara tittade som om inget hade hänt. De stod bredvid varandra precis vid uppbindningsringarna helt lugna och stilla. 

Behöver jag säga att jag blev blixtförälskad och hade hästen i över ett år?

Vikan
2018-10-04 16:21
#3

Min förra medryttarponny, en äldre herre, visste precis hur han skulle få av mig när jag var jobbig. Det var mycket på hans villkor, annars ville han inte. Så alltid när han tröttna på mig i paddocken drog han ner huvudet och bockade av mig, haha. Men det var hans sätt att säga nu är det nog, och sen fick man bara anpassa sig. 

Min nuvarande foderhäst är oftast snäll när jag rider, och trots att han hoppar till och håller på för små grejer (superläskiga saker, som får!) så sitter jag kvar rätt bra. Trillat av en gång pga. sadeln gled och inte hans fel alls. Däremot höll jag på att åka i backen när jag och min kompis galoppera en sträcka och där låg en bajshög jag inte såg. Han vill väldigt gärna lukta och kolla in de flesta högarna vi hittar, så mitt i galoppen tvärstanna han och drog ner huvudet för att lukta och jag flög nästan över huvudet på honom

powerade
2018-10-10 21:30
#4

Har bara åkt av 2 gånger. Än. En gång när jag började rida. Hästen snubblade i full galoop på ridbanan så jaf flög. Sen för Någon sommar sen så red vi barbacka så blev hästen rädd för en ko som gjorde utfall i sin hage. Slog huvudet i marken och fattade Ingenting xD Min häst jag har nu har vänt på en 5öribg och galopperat på stallplanet i nörkret för att ägarna gick ut genom deras ytterdörr. Han har stresstrampat och stegrat och kastat huvudet i samband med tåg. Sen brukar han bli livrädd för de mesta över lag xD

Gronstedt
2018-10-11 11:53
#5

När min första häst var alldeles ny i stallet hade jag utsläppet en morgon. Jag tog ut alla hästarna och tog min sist, för jag tänkte hon kunde få beta lite längs gräskanten innan hon hamnade i hagen. Men av någon anledning tappade jag henne och hon vek undan när jag skulle ta henne och fnattade runt lite.

Gödselstacken där har bottenplattan i markhöjd på ena sidan, men på andra är kanten en knapp meter över botten och det var fullt till jämnhöjd med kanten. Jag såg hur hon funderade lite innan hon klev ut - och frambenen sjönk ned. Hon såg ganska häpen ut men klev i alla fall vidare och vadade igenom geggan, medan jag sprang runt och fångade henne när hon kom kavande  … Hon var stor och långbent (drygt 1,70), men det var rätt rejäl gymnastik ändå 😃.

Upp till toppen
Annons: