Annons:
Etikettövrigt
Läst 913 ggr
Kaninlover4life
10/3/18, 7:16 PM

Gymnasium- häst?

Hej!

Jag vill gå häst på realgymnasiet. Jag älskar hästar och ridsporten över allt annat och brinner för det, och det känns som en väldigt lärorik chans att utvecklas mer!

Jag vill dock inte "jobba" med hästar om ni förstår, och kommer såklart gå med grundläggande högskolebehörighet.

Jag undrar vad ungefär man kan bli med "grundläggande högskolebehörighet"?

Någon som gått häst på gymnasiet, vad jobbar ni med nu?

Kan tilläga att det är ett byte från annan linje jag funderar på att göra. Till häst med högskolebehörighet och eventuellt gå lärling. 

Vill gå häst, men är det smart när jag inte vet vad jag vill bli?

Annons:
ElisabethB
10/3/18, 7:29 PM
#1

Jag gick häst på naturbruksprogrammet och har sedan dess utöver att jobba med hästar varit pulverlackerare, svetsare, au pair mm. Nu jobbar jag på ett stort lager.. En av mina klasskompisar jobbar idag på ett ålderdomshem.. Det är egentligen bara fantasin som sätter gränser om du ser till att få högskolebehörighet..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Zadeira
10/3/18, 7:33 PM
#2

Kan inte riktigt svara på dina funderingar, mer än säga att jag idag ångrar starkt att jag inte gick nån hästinriktning på gymnasiet. Så om du har möjligheten och intresset så tycker jag du verkligen ska överväga det.

Jag blev sjuk och just nu rider jag inte alls eller håller på med hästar, men ångrar ändå fortfarande att jag inte tog chansen att gå hästinriktning. Det känns som att det hade varit värt erfarenheten, oavsett om jag idag inte jobbar med hästar. Upplevelse och erfarenhet som den hade för mig varit guld värd.

Jag är inte säker, men jag tror att om du får "grundläggande högskolebehörighet" så kan du plugga vidare till vad du vill efter gymnasiet. Du kan säkert få massa jobb ändå, men det menas att du kan läsa vidare till vad du vill sen.

Lona
10/3/18, 7:39 PM
#3

Kör på med det du känner för! Det är nog få som jobbar med det de pluggade i gymnasiet, det tar ofta lite tid att "landa i sitt liv" och hitta det man verkligen vill göra. Får du väl högskolebehörighet så kan du ju byta inriktning sen.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[134643]
10/3/18, 7:51 PM
#4

Alltså jag tänker både ja och nej. Har du någon aning om alls vad du vill göra i framtiden? Någon slags inriktning? Värt att tänka på är att grundläggande behörighet bara är grundläggande - det finns många program som kräver mer! Har inte extremt bra koll på andra linjer och universitet, men för att gå någon av alla de linjer på mitt universitet krävs i princip alltid utökad behörighet. Men då är det på SLU och alla program har en inriktning mot djur, hållbar utveckling, livsmedel, ekonomi eller liknande. Har du ingen aning om vad för typ av jobb du vill ha så har du ju två val. Chansa nu att grundläggande behörighet räcker och eventuellt behöva läsa upp ämnen senare, eller ta ett bredare program redan nu. För mig kändes tanken att behöva läsa ett år extra jättejobbig, men för andra känns det hur lugnt som helst och nästan skönare då man har färre kurser samtidigt! Det kan absolut vara en jättebra idé att läsa något man tycker är kul på gymnasiet, men om man vet ungefär vad man vill göra i framtiden så tycker jag personligen att det kan bli en jobbig omväg. Men vissa väljer ju att aldrig plugga vidare alls och det går ju bra det också. Känner att jag inte är till någon hjälp alls här haha. Min poäng är egentligen att det bara är du som kan veta vilken väg du vill gå och det finns verkligen inget rätt eller fel. Det man går på gymnasiet måste absolut inte vara det man gör resten av livet, men det kan ju hjälpa en att ta sig dit. Eller så lägger man till det efter gymnasiet istället. Oavsett vad du väljer, lycka till ;)

Upp till toppen
Annons: