Annons:
Etikettridning
Läst 1172 ggr
Nea00
10/2/18, 11:11 PM

Häst i form, hur?!

Hej! Att få en häst att gå i form/gå på tygeln är inte enkelt, och kräver en duktig ryttare. Och min dröm just nu är att kunna rida hästar i form och få ponnyn/hästen att gå ner fint på tygeln. Det är så otroligt snyggt och fint! På min ridskola är det en häst som ingen kan få att gå ner på tygeln, sedan kollade vi när våran ridlärare red den hästen…Ooooj vad fint det var, och det såg så fruktansvärt enkelt ut! Jag vet att det inte finns några genvägar till en fin form, men hur gör ni för att få en häst att gå ner på tygeln? Som sagt så vet jag att det kräva år av ridning och en duktig ryttare. :)

Annons:
shia
10/3/18, 8:11 AM
#1

just det här att lära sig rida hästen i form, är en sak och kan du Lära dig efter ett tag på samma häst. Men för att kunna rida "alla". I form rm måste man förstå hur i ett större sammangrepp, det är bara att kämpa, ju fler hästar man ridit ju mer erfarenhet om hur man får dem att slappna av osv kommer. Jag tänker inte nu ska jag få den att gå i form utan jag tänker hur får jag denna mjuk avslappnad och fram för hjälperna? Då kommer formen sen. Men det är en härlig känsla att kunna rida en äldre snäll ridskolehäst som lunkar runt med småbarn, kvick på hjälperna efter man ridit massor av gånger på den. Och sen en dag funkar det och den känns 10 år yngre och man förstår vad ordet rida betyder. Min fsvvo var så när hon var vid livet på ridskolan. 28 år gammal fick hon somna in för några veckor sedan. Hon gick 23 år på ridskola och tävlade även högre höjder i hoppning och dressyr. När hon vart äldre var hon perfekt för nya, lugn snäll försiktig och lydig. Men många av de äldre hade bara minnen av henne från när de var små å tänkte att hennes bästa dagar är typ förbi. Men de som suttit upp på henne vart typ chockad efteråt att hon var så fin och känslig. Men bara om ryttaren visade respekt ❤️ Minns när jag var yngre ville jag veta hur man red hästen i form, men det har som bara kommit. När det väl kommit är det som naturligt. Haha minns första hästen jag red i form. Ridit han ett tag (typ, något år, en travare) och red för hans ägare. När han började gå i form vart jag som så försiktig och rädd att göra något så han skulle sluta 😂😂, men fick lära mig att jag skulle fortsätta rida Exakt likadant. Att det var vägen dit n gjorde att han gick i form, inte för att jag gjorde något magiskt just då

shia
10/3/18, 8:11 AM
#2
Tyst
10/3/18, 11:41 AM
#3

Det är så många faktorer som spelar in i formen på en häst, exteriör, hur den tränats innan, muskler, dagsform, kondition, bärighet, mjukhet, avslappning vilja att gå framåt, balans. På ryttaren spelar balans, färdighet, mjukhet, styrka, timing, spänningar, liksidighet, känsla, dagsform… Bara för att nämna några få saker som spelar in.

Det är lättare att hitta formen på en häst man rider mycket och ofta då man kan lära sig den enskilda hästens behov och anpassa sig efter det eller upprätta en träningsplan som tillåter att man kommer närmre och närmre en form.

Rider man på ridskola är det svårt då man ofta sitter på olika hästar, och hästarna har lärt sig hur man kan göra för att slippa arbeta. Då måste man lära sig att vara superlyhörd och testa mycket olika saker med hästen man sitter på för dagen för att hitta "knapparna".

Med andra ord, ganska omöjligt att säga. Jag har dock ett system där jag från  början av lektionen går igenom mig själv. Jag vill känna mig avspänd, jag kontrollerar att jag sitter liksidigt på hästen, att alla kroppsdelar är på korrekt plats i en bra lodrät sits och jag inte spänner mig någonstans. Sedan ser jag till att min hjärna är mjukt fokuserad på det jag skall göra och positiv. Jag tolererar inget "gud vad dåligt det går nu" eller "vad skall jag äta till middag" från min hjärna.

Sedan går jag över till hästen. Där kontrollerar jag först bromsen, sedan gasen, sedan vill jag att hästen skall skritta på i pigg alert takt och att jag inte behöver påminna hästen om att stanna i den skritten. Sedan kontrollerar jag styrning höger och vänster. Sedan brukar jag ställa hästen, för att kontrollera vilken sida som är hästens svaga/stela. Jag svänger in på böjda spår och kontrollerar att hästen spårar med bakbenen. Jag skänkelviker för att se att sidoförande hjälper fungerar.

Efter den informationen jag får från hästen anpassar jag sedan min ridning. Framåtbjudningen får aldrig fallera. Gör hästen något bra berömmer jag rejält, gör den något mindre bra gör jag bara om övningen tydligare och rannsakar mig själv eftersom det oftast är jag som gjort fel eller har kommunicerat på fel sätt.  Formen kommer från framåtbjudning, avslappning, och mjukhet i sidorna. Så det är det jag strävar efter. Kommer inte hästen till form har jag gjort något fel och fundera efter lektionen vad jag kunde gjort istället och diskutera med ridläraren. Eller så har hästen ont någonstans, har dålig dagsform, hade behövt längre tid på sig, eller har inte muskler och balans nog att bära sig i form.

Typ så 🙂

Nea00
10/3/18, 10:13 PM
#4

Tack för svaren! Såg en tjej som red och som tog rejält i innertygeln så att hon kunde se halva hästens ansikte uppepå hästryggen, då gick hästen ner i rollkur när hon drog i innertygeln. Rollkur är väl inte bra? Är det sant att om man bara drar i innertygeln (i ytter också) så går hästen i rollkur. Menar verkligen inte att jag vill rida en häst i rollkur så det kan vara väldigt skadande för hästen och ge allvarliga skador

Vrilen
10/3/18, 10:32 PM
#5

Kallas att såga ner hästen. Nej rollkur är definitivt inte bra för hästarna. Enligt mig går en häst fint när den är avslappnad jobbar ordentligt med rygg och bakben  och går i en lite längre och lägre form där den har full balans och bär upp sig själv.

Nea00
10/3/18, 11:01 PM
#6

Okeeeej, så det är alltså olika från häst till häst när det fäller form (enkelhet, känsla osv), och man ska ställa och böja mycket, avslappnad, mjuk i handen, ha koll på bakbenen och…vad mer?! Jag vill verkligen kunna rida en ponny/häst på tygeln! Hjäälp

Annons:
Vrilen
10/3/18, 11:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Vi kan inte förklara exakt för dig hur man ska göra. Man behöver dels vara bra på att lära ut och och förklara plus att känna både hästen och dig och se dig rida för att kunna ge tips som skulle funka för dig, alltså din ridlärare. Finns inga genvägar, bara för att man gör si eller så, så kommer hästen inte gå i form. Att hästen går i form är heller inget nödvändigt, så länge hästen går i en skadlig form från början ( huvudet i taket eller väldigt stel och osv ) så länge hästen är avslappnad. Så prata med din ridlärare.

Tog nästan 3 år för mig att kunna få min egna häst att gå i en bra form enlighet mig, avslappnat, smidig i stegen, bra frambjudning osv, och en nöjd häst.

Rafflan
10/4/18, 12:41 AM
#8

Lättaste sättet att få en häst i form är att 1. hästen ska ha muskler för att kunna och orka, 2. mjukgörande, jag gör mycket volter och liknande för att mjuka upp hästen, 3. formen ska komma ifrån bakbenet, inte halsen, fokusera på att få med och under bakbenen så kommer hästen böja halsen och gå i rätt form igenom hela kroppen, 4. är hästen inte tränad att gå i form kommer den bara orka ett par steg och sen "tappa" formen, det är okej, man måste träna upp en häst för att den ska kunna gå i form flera varv :)

Tyst
10/4/18, 8:23 AM
#9

Du ska absolut inte stirra dig blind på halsen heller. Form är så mycket mer än så.

Som någon annan skrev behöver man en bra ridlärare som kan se hur du och hästen skulle kunna komma till form tillsammans och sedan kan förklara det bra.

Ett tips är att läsa böcker/tidningar om hästar, ridning och form. Det finns även bra videos på youtube. När du läser och tittar skall du dock alltid ha ditt sunda förnuft med dig, plocka ut de delar du ser och läser som du tycker är bra och skulle funka för dig samt inte är skadligt för hästen. Testa sedan på ridlektionerna och se vad som händer.

Nea00
10/4/18, 8:52 AM
#10

tack för alla svar! Ska testa mig fram, och jag rider inte på flera olika hästar på ridskolan utan jag rider på en och samma häst ;). Så när jag lär känna henne bättre kommer det nog med tiden :)

Upp till toppen
Annons: