Annons:
Etikettridning
Läst 1052 ggr
Nea00
2018-09-29 22:53

Bär ska man ställa sig upp?!

Hej! Är lite osäker inom hoppningen när man ska ställa sig upp över hindret. Alltså hur vet man när det är dags att ställa sig upp? Ibland kan det ju bli så att hästen hoppar av stort och ibland att den klämmer in ett extra galoppspeång innan hindret. På många rävlingar är det ju så att det är si och så många galoppsprång från ett hinder till ett annat, men så har vi inte på min ridskola. Hjääälp!

Annons:
Vrilen
2018-09-29 23:41
#1

Fråga din ridlärare.

Nea00
2018-09-30 03:09
#2

#1, jo. Hon säger att man ska resa sig upp när hästen hoppar av. Men det är ju enligt mig fortfarande vinter förklarad

Maleficum
2018-09-30 13:31
#3

Man kan stå upp några steg innan hindret om det känns lättare. Annars är det väl mer känsla man får gå på. Brukar sitta väldigt lätt i sadeln innan hindret (står nästan men har kontakt i sadeln fortfarande) och så fort jag känner hästen stampa av så lättar jag mer från sadeln (är numera ganska naturlig invand rörelse).

Började känna och få in rytmen bäst när jag hoppade en gammal hopphäst som fixade allt själv så det ända man behövde göra var att visa hindret och sen bara koncentrera helt på sig själv och sin egna sits och känslan och kan numera ofta känna på hästen om den tänker hoppa av för tidigt eller för sent eller lagom (eller inte tänker hoppa alls :P).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

powerade
2018-09-30 21:11
#4

Bäst är att stå upp lite innan hindret så du hinner få balansen å hästen får balansen. Är lätt att man stör dom om man inte är jätteerfaren. Jag har en nybörjare till hopphäst och jag sjölv ärnju inte jätteerfaren i det området så han behöver galloppera ostört fram mot hindret för att göra det bra:)

Tyst
2018-10-01 08:59
#5

Det bästa är som sagt att fråga ridläraren, men om hon bara säger "när det känns" så är hon kanske inte bästa ridläraren, speciellt med tanke på alla andra frågor du ställt där ridläraren inte verkar reda ut det pedagogiska.

Jag är inte så mycket bättre, är inte ridlärare, och är numer hopprädd, men när jag inte var rädd hoppade jag flitigt. Du kan själv reda ut hur många galoppsprång hästen behöver ta mellan hindren, antingen genom att stega och räkna ut ungefär (vilket jag vet är svårt på lektion) eller fråga ridläraren hur många galoopsprång, eller så får du galoppera på i en bra grundfart, stå upp och hoppa hinder 1, stå upp till hinder 2 och räkna galoppsprången däremellan. Är det då 5 galoppsprång kan du nästa gång ställa dig efter 4 språng, alternativt ställer du dig lite innan hästen kommer fram till hindret. 

Byt ridlärare/ridskola.

Nea00
2018-10-01 21:08
#6

#4, det behöver inte alls vara så. Man sitter ner innan hindret just för att samla ihop hästen och få bra kontakt, endel hästar kan bli okontrollerade Näe man ställer sig upp i sadeln (alltså i lätt sits). T.ex ponnyn jag rider kräver en kunnig ryttare, så för henne är det bäst att ställa sig när hon hoppar av. Har precis tävlat med henne (hopptävling) och det gick väldigt bra. #5, när har jag skrivit att hon har sagt ”när det känns”? Jag frågade henne snabbt innan jag skulle hem från stallet (inte bästa läget att fråga) och då sa hon ”när hästen hoppar av”. Inte det utvecklade svaret precis, men som sagt så hade både hon och jag bråttom eheh. Men hon är en jätteduktig ridlärare och har lärt mig MYCKET under dem 6 åren jag varit hos henne

Annons:
BokDuvan
2018-10-01 22:10
#7

Oj vilken klurig fråga haha! Allt sker per automatik typ så det är svårt att förklara. Har börjat övertänka det lite och har haft lite problem med detta några gånger nu då jag och ponnyn inte har varit helt i synk. Mitt tips är att bara slappna av, rid mot hindret, kolla rakt fram och känn efter, du märker när hästen hoppar av och ställ dig då upp. Allt eftersom kommer du att få in känsla för ungefärliga avstånd och vet då själv när hästen kommer hoppa av (detta är mitt problem haha, tror ibland hon kommer hoppa av tidigt och ställer mig då efter det galoppsprånget elr så tror jag att hon klämmer in ett extra språng och blir inte följsam alls). Vet inte riktigt vad för mer tips jag kan ge dig, som de andra sagt kan du ställa dig upp några steg innan, eller stå i trepunktssits mot. Har fått lära mig att vara lite framåtlutad i sitsen mot hindren för att vara mer följsam

Vrilen
2018-10-01 22:12
#8

Sant att när man är mer erfaren att man ska ställa sig upp när hästen stampar av så man kan rida ihop hästen innan hindret. Men vet man inte när man ska ställa sig upp är det bäst att ställa sig upp språnget innan så man inte stör hästen när den hoppar, om man inte har hunnit ställa sig upp kan man råka rycka hästen i munnen eller dunka i sadeln eftersom man inte följer med i språnget.

shia
2018-10-01 22:40
#9

Jag tror att det är sånt man lär sig efterhand. Ungefär som rida gästen i form osv. På ridskolan jag rid har vi alltid lärt oss ibörjan att stå upp hela tiden mellan å över hindrerna. Tills man kommer upp en bit å rider lite andra olika hästar. När jag red en liten fjording på andra ridskolan, haha han var typ 5-6 år å fick han jämt. (rider ej där längre utan bara på den ena då jag även rid lektion med privathäst) iaf var han lite klurig, bockade ibland, kunde tvärnita när som helst (haha tom i typ studs, kunde hoppa två första jättebra men så i luften mot typ andra tvärnita böja ned huvudet å vända…. Iaf fick jag lära mig att sitta ned å rida fram till hindret. Efter ett tag började jag hitta rytmen där, å känna typ att nä ta gång så hoppar han av osv. Vilket gjorde det lättare sen på andra hästar. Fördelen med att sitta ned inför, å känna språnget å på så sätt veta när man ska hoppa av är att det inte blir lika ryckigt enligt ml ig. Brukar dock försöka ha en typ vet int vad man säg, men typ nästan rida lätt i galoppen långa sträckor mellen hindrerna å några steg innan sitta ned å rida fram och hålla om. Typ

BokDuvan
2018-10-02 07:08
#10

#9 ja håller med dig! Alltid lätt sits på transportsträckor för att spara på hästarnas energi!

shia
2018-10-02 08:12
#11

#10 haha a, om man nu inte har ngn speciell häst vill säga XD

Tyst
2018-10-02 12:28
#12

#6 varför inte fråga igen under lektionen när du skall hoppa? Stanna upp en sekund och säg "jag är osäker på när jag ska ställa mig upp kan du förklara"

Upp till toppen
Annons: