Annons:
Etikettstallet
Läst 721 ggr
shia
2018-09-26 19:55

stallet brann igår

ja… som rubriken lyder brann stallet vi håller till på igår. (fick veta igår när jag kom hem från skolan)

typ kring halv åtta hade han som är i grannstallet kommit till sitt stall, gått in å så när han gick ut såg han hur det kom rök ur fönstret(fönster med aller på framsidan, öppet på glänt) och ringde brandkåren. (under tiden så kom typ folk från annat stall och försökte ta sig in då de var säkra på det fanns hästar därinne, då de börjat vara kallt nu om nätterna) 

brandkåren kom typ 5-10 min senare, bröt sig in bakvägen och släckte. var typ en kompressor som fattat eld. varav den väggen mot selkammaren brunnit, å krypt uppåt å brunnit igenom den väggen.  

lyckligtvis hade branden inte nått vinden(var just å snosade där typ, och en sa det att brandledaren eller vad man ska kalla det hade sagt att hade de kommit tio min senare hade det inte funnits ngt att rädda… (vinden å allt där uppe är trä, torrt å granstallet har hö på vinden osv.) å då hade det spridits i väldans fart. 

hästarna stod ute. vi hade planer på börjat ha inne dem om nätterna nu, men då det skulle vara bra väder fick de gå ute i måndags/tisdags natt. hur tur man nu kan ha så var det enda som förstördes i sel å materialväg lite av selarna som hängde på den väggen( var trasiga selar som vi plockat bra delar ifrån) samt ett läderbett. 

var bara vitrök(inte svartrök) som hade hunnit komma(några min senare hade det varit svartrök) å den är inte farlig, men stinker hemskt. så hela stallet har vädrats å vi har hett ättika i skålar i selkammrarna å fikarummet…

for till stallet då när jag slutat skolan å var där till typ åtta. bara å tvätta upp selunderläggen å skydden osv… för å börja få bort lukten. 

var typ i chock när mamma berättade, och först på kvällen när jag vattnade hästarna slog det mig återigen hur snabbt allt kan förändras. att om de skulle vara dåligt väder hade hästarna stått inne, å om brandkåren kom 10 -20 min senare så hade allt varit kört. stallet hade varit nedbrunnet. hästarna likaså…. 

tänk om det hade börjat brinna på natten? då hade chansen att ngn sett varit ytterst liten. och…

kan inte föreställa mig om alla nio som står på travet brunnit upp… vart så himla rädd… hade verkligen inte trott detta. kompresson är dessutom inte så gammal. å stallet välskött å allt…. 

stallet å hästarna är verkligen mitt liv…. travbanan likaså…. sprungit på travet sen jag var 5 år. tillbringat varje helg å många mornar å kvällar där. är femton nu. varit i stallet vi är i nu(hos travtränaren) i snart 4 år. gick från shettis till storhäst. utbildat min passhäst från att han var spänd sprinig och inga muskler, till nu när han tar galoppfattning bra, galopperar balanserat, tränar i ridgrupp på ridhuset en gång i veckan. startat en dressyrtävling för lite mer än en månad sedan. lärt mig så sjukt mkt. 

útan stallet å hästarna hade jag aldrig levt idag.  mått dåligt psykiskt flera år (ätsötrning, depression, prestationsångest, självskadebeteende, självmordsförsök osv osv…), men stallet har alltid funnits där för mig.  där har jag haft min comfort zoon. vågar pröva nya saker, utvecklas å försöka. 

känns bara som allt gått nedför senaste halvåret i stallet. (våren var bra, alla hästar var toppen så vi bara myste med dem å väntade till sommaren å de bra loppen) men så vart de sjuka, å var hela sommaren. olyckor i lopp å allt möjligt å så nu detta….

Annons:
Travis D
2018-09-26 23:33
#1

En av anledningarna till att jag inte vill ha hästen uppstallad.

shia
2018-09-27 08:04
#2

Jo det är sant. Vi har ju (eller ja vi å vi, travtränan ha jag å syrran sköter om dem osv) 9 st som står på travet(de som tävlas, samt min passis som drar pullert för några andra) sen en på lösdrift i annat stall, 4 ettåringar på lösdrift i deras stooora sommarhagen, sen tillsammans med hovslagaren osv två ston (fölmärrarna) på lösdrift på landet. Men finns ingen möjlighet just nu att ha alla nio på travet på lösdrift. Vilket jag å syrran tyck är synd men så det är. (de står ute dygnet runt från typ april(?) till jamen typ kring den här tiden. Början på oktober.

Maleficum
2018-09-27 11:24
#3

Riktigt tur i oturen!

Bränder är hemska och det kan verkligen gå fort när det väl får fäste *ryser*

Vilken tur att någon var där och såg röken så inte mer han förstöras och att hästarna fortfarande gick ute!

Vår ridskola har fått nytt stall och då har de även byggt ett speciellt skonings rum till ena hovslagaren då han varmskor hästarna så det är med brandsäkra väggar och grejer, allt för att minska riskerna men helt plötsligt kan det ju hända ändå som fel på elledningar eller självantändande hö och massa läskiga saker.

Hoppas olyckan vänder för er nu och ni får lite mer tur igen!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lona
2018-09-27 15:47
#4

Fy tusan! Vilken tur ändå, tänk om hästarna stått inne… Minns fortfarande när stallet på en ridskola i närheten brann, det är nog 30 år sedan. Ingen av hästarna i det stallet klarade sig, personalen kunde bara stå maktlösa och se på medan brandkåren jobbade. Hoppas att det vänder snart för er!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

shia
2018-09-27 19:23
#5

Ja usch…. Om än vi haft mkt otur kan man väl säga det var tur att de stod ute…. Nä det senaste året har vart allt annat än lätt. Men om man ser såhär, de som väl når stor framgång har ofta haft det tufft innan

Upp till toppen
Annons: