Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 745 ggr
creepypenne
2018-09-25 21:11

Hänger i tyglarna

Söker tips till en häst som gärna hänger i tyglarna och blir extremt tung. Går just nu på ett rakt kimblewickbett. Vill kunna lösa de så att han blir lätt och mjuk i munnen utan att behöva betsla upp, men har aldrig haft en häst som beter sig så innan. 

Onödig kritik och kommentarer undanbedes, vill bara få tips så ridturer kan bli bättre för både häst och ryttare :)

Annons:
Lona
2018-09-25 22:05
#1

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Rafflan
2018-09-26 02:26
#2

Är det jämnt eller är det när den går i form/jobbar i ridningen? vad är det för ras?
Är det när hästen gör något krävande kan det vara för att få stöd och balans hästen hänger sig i handen då en inte har muskler nog att bära sig själv ännu.

creepypenne
2018-09-26 07:08
#3

#2 mest i jobb, så jag tror oxå att det är för stöd men han blev suuuupertung och stark vid uteritt. Halvblod

eeriksson65
2018-09-26 11:48
#4

Se till så att du har kontakt i munnen och att hästen inte hänger ner med halsen, utan att när du värmer upp ser till så att hästen håller uppe huvudet (menar självklart inte helt hysteriskt) men jag antar att han har en liten lägre form? Det kan nog hjälpa också om du sitter bra i sadeln och inte hänger frammåt (jag vet inte hur du sitter). Jobba mycket med övergångar också, så att din häst kan lättare svara på hjälperna snabbare. Övergångar är sjukt viktigt vilket hjälper nästan vilken häst som helst. En lat häst kan bli piggare, samtidigt som en en pigg häst kan lugna ner sig, eller en häst kan bli lite bättre på att svara på hjälperna du ger hästen. Hoppas det hjälper!

❤️

Tyst
2018-09-26 12:43
#5

Sluta helt enkelt bära hästens huvud, så fort den hänger huvudet i tygeln brukar jag bara släppa tyglarna helt och skänkla på. Då måste den bära huvudet själv. Det signalerar ganska starkt att "nej, jag tänker inte bära ditt huvud det får du göra själv" sedan vara konsekvent.

När det är befäst brukar det räcka med en liten skänkling i kombination med lättning av handen för att påminna. 

Det allra bästa är att ta hjälp av tränare.

Upp till toppen
Annons: