Annons:
Etikettövrigt
Läst 918 ggr
[Kotten123]
9/18/18, 5:01 PM

Första hästen

Nu är det i princip bestämt, vi ska köpa häst. 

Vi håller på att leta efter den "där" hästen. Både jag, min lillasyster och mamma ska kunna rida den. Dock ska hästen vara mestadels min och mitt ansvar, men alltså ingen ren tävlingsponny, ytan snarare något av en läromästare. Jag har nu sett annonser på två stycken olika. De är ganska likgiltiga, förutom att det skiljer TIO år dem emellan. Den ena är 7 och den andra är 17. Båda har hoppat 110 och beskrivs som väldigt stabila hästar. En sådan jag vill ha, en lugn och trygg häst med kapacitet och ridbarhet. Det kanske känns självklart att köpa sjuåringen, men är det det smartaste? Hur länge brukar hästar hålla att hoppa "högre" klasser med (ja, 110-20 är högt), om man nu skulle köpa den äldre? Vad ska man tänka på när man letar/provrider?

De första dagarna, vad gör man då egentligen? Det känns ganska självklart att den inte rids på en gång, men hur länge ska den få bekanta sig? Hur lägger man upp de första veckorna, när man inte riktigt är igång med tränandet? Vad kan man förvänta sig/ vad önskar ni att ni hade vetat när ni fick er första häst? Allmänt saker man behöver, checklista för nödvändigheter som behövs den första tiden? Tillbehör osv. 

Nu låter det kanske som att jag kommer väldigt oförberedd, men jag vill bara dubbelkolla. Som sagt är det första hästen, och man vill ju ge hästen de bästa förutsättningarna man kan ge den😇

Annons:
Gronstedt
9/18/18, 5:08 PM
#1

En sjuårig är närmast en sen tonåring eller en "ung vuxen" till både kropp och knopp. Vid den åldern håller hästen på att sluta växa och ska hitta sin nivå och plats i livet. Den är ofta formbar men också ofta fortfarande känslig och lättpåverkad. Inte riktigt vad man vill ha av en "läromästare" kanske?

Travis D
9/18/18, 8:32 PM
#2

Jag köpte min första häst förra året. Första veckan gick vi runt i skogen och i området och lärde känna varandra sedan lärde vi oss området och började rida. Först efter 5 månader började vi trava och galoppera innan dess red vi mest runt i skogen och lärde känna varandra. Om jag var du skulle jag köpt 17åringen men provridit båda 2-3 ggr och testa hoppning, rida ut ensam och dressyr. Med båda. Testa allt du vill kunna göra med den. 7 åringen kan bli hur som helst medans 17 äringen redan är utvecklad

Lona
9/19/18, 8:27 AM
#3

Instämmer, provrid båda, helst flera gånger. Lås er heller inte bara vid just de här två hästarna, det finns fler därute… ;-) Lite tragiskt men det är till stor del köparens marknad den här hösten på grund av foderbristen. Folk säljer av "onödiga" hästar och reducerar sin flock, eller gör allvar av sina vaga planer att sälja. Ha lite is i magen tills Hästen med stort H dyker upp! Vad gäller ålder så tänker jag att sisådär 10-14 år är perfekt men det finns givetvis undantag. Tyckte att en stallkompis som sökte "en trygg vän" var väldigt osmart som köpte en femåring, islänning dessutom (de rids ju in senare). Det blev klockrent rätt! Med det menar jag inte att ni ska köpa en unghäst men kika på sjuåringen och känn efter!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

shia
9/19/18, 8:36 PM
#4

provrid, känn efter. allt behöver inte vara klockrent, utan ni ska trivas med hästen. känna att ni kan utvecklas tillsammans. själv skulle jag väl kolla mer efter den yngre, men samtidigt så kan 17 åringen vara fräch många år till medans 7 åringen kan skada sig nästa år å aldrig kunna hopp mer, med det menar jag man ska köpa den man tror passar en bäst. 

beroende på vad för häst ni köper å hur den är tränad, så  gör många olika. är det en häst som är van att ridas varje dag är det nog smart att rida den så till en början. då den annars blir överladdad, å ja. hör med ägaren vilket tränigsupplägg som passar bäst, hur den är van att ridas, hur den blir om den vilat, osv.

powerade
9/19/18, 8:40 PM
#5

Känn framförallt efter hur hästen är vid hantering. För mig är det väldigt viktigt: D

Caf_Roy
9/22/18, 4:40 PM
#6

Alla ponnyer vi har haft som inte har haft skador från början har varit i full tävlingskondition vid 25, förutom en som bröt benet vid 24 precis innan han skulle starta msv mot stora hästar. Så en 17-åring kommer med största sannolikhet vara i full tävlingskondition till din lillasyster vuxit ur honom och vara mer färdigutvecklad och stabil i sitt psyke. Så ta den ponny som är roligast att rida och känns bäst i magen att låta din lillasyster rida ut själv på.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Annons:
Upp till toppen
Annons: