Annons:
Etikettridning
Läst 958 ggr
Anonymamej
2018-09-17 10:10

Frågar åt en vän

Jag frågar åt en vän, hon berätta att när hon rider så får hon svårt o andas, detta har hållit på i ungefär 5 månader kanske. Och inte vart så förut, hon kan skritta o trava flera varv men när hon ska gallopera eller sitta ner i traven får hon svårt o andas, det går att andas in men inte ut, det tar minst 30 min innan det blir normal andning. Hon berätta även att det ibland känns som hon ska svimma, nån som vet vad det kan vara? Jag har inte fått så mycket mer ”info” än detta men hoppas ni förstår.

Annons:
Pyttelite
2018-09-17 10:16
#1

Tipsa henne om att andas genom näsan det hjälper.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Anonymamej
2018-09-17 10:21
#2

#1 det har hon faktiskt gjort tror jag? Eller när hon får svårt o andas andas hon in med näsan o ut med munnen men hon får problem att andas ut ändå. Eller menar du att hon ska andas med näsa hela tiden? Det tror jag inte hon kan, hon har väldigt problem med andas med näsan annars (hon har tjockt i näsan har hon berättar förut) men ska sägandet till henne ändå

koppargaller
2018-09-17 10:33
#3

Astma?

Pyttelite
2018-09-17 10:34
#4

Jag skulle rekommendera henna att gå på en hälsoundersökning. Det kan vara tecken på järnbrist, lågt blodtryck, svullna luftvägar, astma eller bara dålig andningsteknik. 

Har själv varit mycket dålig men det var inga problem med luftvägarna däremot andades jag konstant med öppen mun.

När jag ändrade andningsteknik gick det mycket bättre.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Anonymamej
2018-09-17 10:37
#5

#3 astma? Ja kanske ska höra med henne, men brukar man inte då ha svårt o andas hela tiden från när det börja? Hon har haft ansträngnings astma när hon var liten, så ja det kanske är det hon har nu oxå. #4 okej ska säga de, men är det normalt att det bara kommer från ingenstans?

silverfiisk
2018-09-18 17:59
#6

#5 Har man en gång fått astma så försvinner det inte. Har hon medicin mot astman? Om inte så borde hon kontakta en läkare för undersökning och kanske få medicin om det behövs. Jag har själv ansträngningsastma, och jag kan göra vissa saker utan att det är jobbigt, men inte allt. Vissa dagar är värre än andra. Som sagt, säg åt henne att kontakta en läkare.

Annons:
Anonymamej
2018-09-19 12:38
#7

#6 okej ja de är det jag oxå tycker är konstigt. Men man kan kanske växa ifrån det? Nej hon har ingen medicin för det. Okej hon ska boks upp en tid men gör man det på vårdcentralen då?

koppargaller
2018-09-19 13:03
#8

Ja, börja på VC.

Caf_Roy
2018-09-22 16:30
#9

Jag hade ett liknande problem förut, jag kunde bara sitta ner i traven ett par minuter innan jag fick håll. Min ridlärare kom till slut på att det var för att jag glömde andas eller att andningen kom i otakt med hästens rörelser så jag inte fick luft. För mig hjälpte det att bara sitta i traven några steg i taget och fokusera på att få till ordentliga andetag. Sen när jag kunde det kunde jag börja göra det längre och längre tills det gick automatiskt, numera tänker jag inte ens på det längre.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Rafflan
2018-09-22 16:40
#10

Har hon tidigare ansträngnings astma kan det vara det, att det går bra i skritt och trav då det är lätt, men att galoppen och nedsittande trav är med ansträngande för henne och därför får hon astma problem.

ThatPie
2018-09-25 23:08
#11

Jag upptäckte själv min ansträngnings astma pga ridningen och just traven (speciellt nedsittning) och galoppen är de gångarter som för mig är mest ansträngande och är även då jag känner av min astma som mest. Så kan säkert vara något sådant! Men som sagt så är det något bara en läkare kan avgöra.

Upp till toppen
Annons: