Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 1593 ggr
shia
2018-09-15 11:53

Sommarjobba ridstall utomlands?

Hello, fyller 16 nästa år och skulle vilja fara utomlands och jobba/bo helst i ett dressyr stall, men vore även roligt i hopp eller fälttävlansstall. Tänkte höra om ngn här har erfarenhet av det? Känner via min släkt en som bor i Tyskland m familj(de talar flytande sv tyska engelska osv) (hon är även typ sv lärare som lär tyskar svenska) å tror de har ett hotell, så tänkte kolla om det fanns typ dressyr eller hopp eller fälttävlan stall typ där i närheten. Min pappa har en kusin som är (var mer förut hon är typ snart pensionär eller så) insatt i dressyren å tränat ryttare på höga nivåer. Så tänkte be han höra med henne lite osv. Känns som jag skulle lära mig väldigt mkt i ett dressyr/hopp still å utvecklas mkt å kanske kunna få jobb framöver, (haha kan inte bestämma mig om jag vill satsa på travtränare å kusk eller dressyr) men framförallt erfarenhet

Annons:
silverfiisk
2018-09-18 17:55
#1

Jag sommarjobbade på ett stuteri i Lipica, Slovenien när jag var yngre. Dom föder upp lipizzanare och tränar dressyr där. Det är mycket turister där så dom hade även guidade turer i stallen, och så var det dressyruppvisning nästan varje dag. Finns även ett hotell på området.

 Det var väldigt jobbigt och krävande att jobba där, men jag är väldigt glad att jag gjorde det för jag lärde mig otroligt mycket. Eftersom hästarna där tränades på så hög nivå så fick inte jag hjälpa till med det, utan jag fick mest sköta om hästarna (rykta, duscha, göra iordning inför show osv), mocka, gå på promenader med dem osv. Jag fick rida ibland, men inte jättemycket. Jag skulle absolut åka tillbaka om jag fick chansen. Är du intresserad av att åka dit så finns kontaktinformation på http://www.lipica.org/en/

Känner du någon i Tyskland så tycker jag absolut att du ska kolla upp om du kan åka dit. Dom kanske vet något stall i närheten? Lycka till och hoppas att du hittar något och kommer iväg!

shia
2018-09-22 15:41
#2

#1 lät väldigt roligt!! Ungefär hur mkt red du? Typ en gång i veckan eller månaden eller? Fick du möjlighet att se på hur de tränade sina hästar osv? Känns som det vore roligt att pröva på en "annan värld" om man säger så XD är som sagt van trav kulturen om man säger så. Hur fick du jobb där? Hur löste du det med boende? Fick du det? Typ hur mkt tjänade du? Å betalade för mat boende? Betalade du eller de flyg dit ner? (du får gärna pm också om du har mer information)

silverfiisk
2018-09-22 16:11
#3

Jag var där i 3 veckor och fick rida 4 gånger tror jag. Jag fick titta när de tränade hästarna varje dag, och så fick jag gå på uppvisningarna gratis. I min kommun (och vissa andra) så får man möjlighet att åka på feriepraktik utomlands under sommaren när man går i gymnasiet. Det var så jag kom iväg. Jag fick inte betalt för det, men jag lärde mig mycket och det var en upplevelse, så det var värt det ändå. Jag fick gratis boende och flyg tur och retur. Mat ingick på vardagarna.

Upp till toppen
Annons: