Annons:
Etikettdressyr
Läst 790 ggr
Nea00
9/10/18, 11:57 AM

Få häst att gå form/gå på tygeln

Hur får man en häst att gå i form? Eller att gå ner på tygeln? Jag vet att det är olika från häst till häst, men vad brukar funka? För att alla hästar kan ju mer eller mindre gå i form eller gå iaf gå ner på tygeln. Uppskattar svar! :D

Annons:
Gronstedt
9/10/18, 12:53 PM
#1

Ingen häst ska gå "ned på tygeln" och vad som är "i form" beror på individen. Hästen ska bära vikt på bakbenen och vara i god balans både framåt/bakåt och i sidled. Den viktigaste grunden för att komma dit är att ofta balansera hästen, det vill säga att med kropp och viss mån hand be den flytta vikt bakåt och att inte ramla fram igen när man ger efter. Det viktiga är vad hästen gör med bakben och rygg, inte vad den gör med huvud och hals. När ryggen är stark och bakbenen väl under hästen hamnar nacken av sig själv i den där snygga krökningen.

Ryttarens hand kan sätta en ram för framänden och ge stöd åt en svag häst, men den ska inte dra ihop eller bära upp hästen framtill.

Man måste också träna upp hästens muskler så att  den orkar bära sig och en eventuell ryttare. En starkare häst går i bättre "form" av sig själv än en som är otränad.

Övergångar i bra balans är stärkande, liksom klättring, att arbeta över bommar och att dra.

Nea00
9/10/18, 1:02 PM
#2

#1, jag var lite otydlig. Inte ”ner på tygeln”. Jag menar att den ska gå i form eller gå på tygeln.

Gronstedt
9/10/18, 1:09 PM
#3

#2: Uttrycket "på tygeln" är missvisande och olyckligt, eftersom man strävar efter att hästen ska bära sig själv utan att behöva tygeln.

Tyst
9/10/18, 1:14 PM
#4

Jag har svarat på dina andra inlägg heller och det verkar inte som att du är jätteerfaren 🙂 Det är superfint att du gärna vill rida hästen i korrekt form, och det kommer du också göra så småning om det är jag säker på. Men just nu är du i stadiet där du behöver arbeta på din egen balans och timing i ridningen. 
Formen kommer att komma när du lär dig bättre 🙂

Nea00
9/10/18, 1:21 PM
#5

#3, jag förstår.  #4, jag har ridit i snart 7 år. Jag håller just nu på att öva med alla gångarterna och att rida henne så fint som det bara går, att jobba henne hela tiden, vara aktiv hela tiden, aktivera bakbenen mycket osv.

Nea00
9/10/18, 1:24 PM
#6

#3, men det kallas ju för att hästen ska gå på tygeln.

Annons:
Gronstedt
9/10/18, 1:26 PM
#7

#6: Det uttrycket går man allt mer ifrån, just för att det är missvisande. Men visst används det fortfarande.

Tyst
9/10/18, 1:30 PM
#8

#5 Jag har själv ridit i 18 år, varav 15 år i den högsta nivån på ridskolan, har även haft medryttarhäst och tävlat. Jag kan inte heller rida alla hästar i form på så sätt att de kröker på nacken. Jag brukar dock alltid lyckas med att få dem att gå i en ok form med aktiva bakben. 

Jag håller fortfarande fast i det jag sade dock, du måste hitta din balans osv för att hästen skall kunna gå i form. Du måste även jobba upp mer styrka i din egen kropp. Speciellt för att till exempel slippa den där dunsen i sadeln i avsaktningar. 

Om du tänker själv att du skall vara med i ett sprinterlopp, och har en löst hängande tung ryggsäck på dig. Det blir svårt att springa i så korrekt form att du kan springa fort.
Tänk sedan att du har en lika tung ryggsäck men som sitter tight och smiter om runt ryggen och inte hindrar ditt rörelsemönster.
Lite så är det med form.

Nea00
9/10/18, 1:36 PM
#9

#8, du skrev att jag inte var "jätteerfaren". Jag är trots allt bara 12 år och har mycket kvar att lära mig av. Det är ju därför jag frågar. Så hur aktiverar man hästens bakben?

Nea00
9/10/18, 1:40 PM
#10

Jag vet inte om detta stämmer. Men jag har hört att om en vuxen ryttare rider på en D-ponny t.ex, så går hästen i fin form väldigt lätt. Det är nog isåfall för att när man är större så har man ju mer kontroll. Stämmer detta uttrycket?

Nea00
9/10/18, 1:44 PM
#11

Okej rätta mig om jag har fel nu. När jag ska försöka få ponnyn jag rider i fin form så brukar jag: göra halvhalter, vara noga med att ställa och böja, alltid tänka framåt, ha ett bra grundtempo och jobba hästen hela tiden. Dock så har hon ett hjälpmedel till tränsen. Just nu kommer jag inte på vad det heter, men det är som lösa tyglar som man spänner fast från tränsen i sadeljorden :).

Tyst
9/10/18, 1:47 PM
#12

#9 Självklart! Det var därför jag skrev att du definitivt kommer att komma till att rida hästar i form - du verkar väldigt angelägen om att lära dig och vilka brister du har.
När jag rider lektion på ridskolan och behöver aktivera hästarnas bakben gör jag mycket tempoväxlingar. Har jag en bra plats kan jag planera in en bra trav-skritt-trav övergång (om vi travar) eller till och med en trav-halt-trav. I övergångar tvingas hästen sätta bakbenen under sig och aktiverar dem.

Gronstedt
9/10/18, 1:52 PM
#13

#10: Det stämmer att det kan vara svårare för en liten person att påverka en stor häst, men en stor person måste fortfarande vara en bra ryttare för att kunna rida en häst i bra form.

#11: Det låter som en bra grund, men tänk inte för mycket framåt och var noga med att ge eftergift när hästen gör rätt. 

Hästen måste ju också balansera sig genom att lägga bak vikt. Inte så att den inte ska bjuda framåt, men den ska inte springa på för mycket.

Jobba inte hela tiden, utan låt hästen slippa din inverkan och bara vara när den gör rätt och till exempel är i bra balans. Det är så kallad negativ förstärkning - du belönar det önskade beteendet genom att sluta påverka och låta hästen vara ifred.

Annons:
Nea00
9/10/18, 1:57 PM
#14

#13, jag tar ju självklart skrittpauser och skrittar hästen med långa tyglar. Tack för svaren! :D

Nea00
9/10/18, 1:57 PM
#15

#13, jag tar ju självklart skrittpauser och skrittar hästen med långa tyglar. Tack för svaren! :D

Gronstedt
9/10/18, 2:20 PM
#16

#14, 15: Det handlar inte om att ta skrittpauser på långa tyglar, utan om att sluta vara aktiv i ridningen en sekund eller två och bara åka häst när det går bra. Din eftergift blir hästens belöning för att göra rätt. Det är så de lär sig förstå vad ryttaren vill att de ska göra.

Nea00
9/10/18, 2:27 PM
#17

#16, missförstod ;). Men nu när du förklarade igen så förstod jag. Tack för era tips!

Upp till toppen
Annons: