Annons:
Etikettridning
Läst 958 ggr
Nea00
2018-09-10 11:45

Fin avsaktning

När jag ska sakta av från galopp till trav så slänger hon upp huvudet och sedan kommer in i en trav där hon springer fort, det blir verkligen inte en fin avsaktning! Sedan i själva avsaktningen så flyger jag upp i luften och sedan kommer ner med en smäll i sadeln igen. Det är verkligen inte bra, jag vet! Det är just därför jag frågar er om tips nu. Jag rider förresten på ridskola. Och sedan så undrar jag också hur jag ska hålla henne i galopp hela tiden, för i galoppen så kan hon få för sig att sakta av och då så flyger jag upp i luften och dunkar ner med en smäll i sadeln som jag skrev tidigare. Hur ska jag underhålla henne i galoppen? Jättetacksam om ni svarar på alla mina frågor! :D

Annons:
Tyst
2018-09-10 12:56
#1

Din ridlärare skall hjälpa dig med detta, prata med ridläraren och förklara alla de sakerna du har svårt med och be om råd.

Annars:

- Avsaktningar handlar väldigt mycket om planering. Planera planera planera en avsaktning. Lugna din sits men även din hjärna. Du måste vara helt fokuserad på att du vill att hästen skall trava (det hjälper i bland att tänka att hästen skall trava om tre sekunder och räkna ner) och vilken trav du vill att hästen skall gå i när den saktar av. Förbered hästen genom att göra en halvhalt (ta i tygeln som att du skulle göra halt men inte riktigt) sitt lite tyngre och sedan räknar du till tre och håller i huvudet att du vill att hästen skall trava och i vilken trav du vill att den skall trava. Blir det springtrav i alla fall ta bara ett lugnt och mjukt förhållande tygeltag så kommer den in i en behagligare trav.

- Du underhåller galoppen genom att skänkla och/eller smacka på hästen, du måste även tänka efter hur det känns precis innan hästen saktar av. När du lärt dig den känslan kan du veta att det är då du skall korrigera hästen (skänkla/smacka) man kan även när man känner att det är på väg att bli en avsaktning lägga till galoppskänkel igen.

Gronstedt
2018-09-10 13:25
#2

Om hästen slänger upp huvudet och blir stötig i rörelserna, var noga med att ge tydlig eftergift så att den kan sänka nacken. Då kan den röra sig mjukare och det blir lättare för dig att inte studsa omkring och tappa balansen. Om det behövs så förhåller du sedan igen och ger eftergift. 

Öva också på din egen balans och på att sjunka ned djupt i sadeln, så att du lättare kan följa med i hästens rörelser.

Caf_Roy
2018-09-25 12:02
#3

Det viktigaste för båda problemen är sitsen. Sitt djupt i sadeln och se till att du rör dig åt rätt håll. För varje galoppsprång blir det som att din rumpa rör sig i en cirkel på höjden i sadeln och där är det lätt hänt att man gör den cirkeln baklänges. Nedre delen av cirkeln ska vara bakifrån och fram och i övre delen av cirkeln rör du dig tillbaka bakåt för att kunna sitta i bakifrån och fram igen nästa steg. Ju längre bak du börjar den här cirkeln varje gång desto bättre samling och bärighet kan du få. För att hålla igång galoppen, fokusera på din sits och skänka bara till när du känner att hästen är på väg att sakta av. Skänklar du för ofta eller sitter och klämmer med benen slutar hjälpen att betyda något och förstör bara din sits istället vilket gör det svårare för hästen att hålla galoppen. När du ska sakta av, samla galoppen så mycket det går så du får en riktigt kort galopp i ett lägre tempo än gångarten du ska sakta av till. Här är det ännu viktigare med sitsen och att ta små, korta förhållningar och lätta. Blir du hållande i tygeln kommer hästen bryta av. När du fått en riktigt kort och samlad galopp gör du en förhållning, oftast räcker det med att klämma med knäna annars kan du förstärka lite med handen också, så går hästen ner i önskad gångart. Fortsätt sitta djupt i sadeln och ge en eftergift för en mjuk övergång. Själva hemligheten är att tempot inte ändras när man byter gångart så det gäller att ha ett tempo innan man byter gångart som funkar i den nya gångarten.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Upp till toppen
Annons: