Annons:
Etikettridning
Läst 673 ggr
Nea00
9/10/18, 11:42 AM

Era tips inom hoppningen

Hejsan! Har ni något tip till mig inom hoppningen? Jag rider en häst som verkligen RUSAR fram mot hindret. Om jag märker att hon vill börja rusa lägger jag in en volt och lugnar henne, men hon rusar fortfarande mot hindret. Jag försöker sitta så mjukt och tungt som jag kan men hon SPRINGER som attans mot hindret och sedan efter hindret går det knappt att få stopp på henne. HJÄLP!

Annons:
Tyst
9/10/18, 12:43 PM
#1

Ta hjälp av en tränare, det är det bästa du kan göra.

Träna mer dressyr, träna mycket på lydighet och framförallt att halvhalter och broms fungerar i alla lägen.  Träna mycket dressyr med hinder på banan, då kan du dressyra runt och till och med rida MOT hindren men inte hoppa.

Jag hade inte låtit hästen hoppa alls om den inte lyssnade och lugnade sig. Det kan vara direkt farligt att hoppa en häst som inte lyssnar. Fortsätt på volten, gör den mindre tills hästen kommer på att den inte kan rusa i volten och saktar av. Rid an igen men gå in på volten så fort du känner att den drar. Håll på så tills den är lugn och lyssnar på DIG, sedan kan du hoppa. Efter hindret kan du då berömma massor om den fortfarande lyssnar efter hoppet, eller så får du köra volterna där också.

Nea00
9/10/18, 12:58 PM
#2

#1, jag rider på ridskola

Travis D
9/10/18, 1:25 PM
#3

Massa Halvhalter

Tyst
9/10/18, 1:39 PM
#4

#2 Då kan du be ridläraren om hjälp, alternativt tar du ändå de där extra volterna hästen behöver. Så får du diskutera sedan med ridläraren om hur du skall rida hästen över hindret på ett säkert kontrollerat sätt.
Din ridlärare vet bäst hur hästen är och vad hästen behöver för att hoppa korrekt 🙂

Nea00
9/10/18, 1:41 PM
#5

#4, okej tack!

BokDuvan
9/10/18, 2:40 PM
#6

En het häst i hoppningen kan vara lite jobbigt, rider själv en som är likadan. Det jag gör är att jobba mycket med halter i början och att den ska stå helt still och vänta på att du ger skänkeln, och massa beröm så fort hon gör ngt rätt. Sedan tempoväxlingar i skritten och i traven sedan gör jag övergångar till skritt ofta. Var noga med att du bestämmer tempot, många volter är till fördel med. I galoppen där ponnyn jag rider brukar tagga till galopperar jag inte hela tiden utan mest blir det volter och någon avsaktning till trav, eller till och med skritt och halt om hon bara springer och inte lyssnar. Då blir det att stå still och hitta det här att hon ska vänta på mig. För någon vecka sedan hoppade vi två hinder i följd på långsidan och var typ tre samtidigt vilket gjorde min ponny riktigt het, tipset jag fick då var att ta det lugnt, låt henne skritta lite på långa tyglar emellanåt så att hon får coola ner sig, vet inte hur ni gör på din ridskola men om det finns möjlighet, typ när ni hoppar fram flera samtidigt eller så att ta det lie lugnt och backa av. När hon blir sådär het är det viktigt hur du reagerar. Sitt avslappnat och ta och släpp efter i tyglarna mellan hindrena, jag skulle nog säga att det viktiga är att ni håller samma tempo hela tiden så att det inte går snabbare och snabbare, även om tempot blir lite snabbt är rytmen viktigast. Om det är en ban, rid på en stor volt då emellan och lugna ner den utan att bli hård i handen Lycka till, det kommer nog att bli så att ju mer du hittar henne i grundarbetet desto bättre lyssnar den i hoppningen, för mig har det blivit så, ponnyn är till och med lite seg nu!

Annons:
Nea00
9/10/18, 2:43 PM
#7

#6, tack så jättemycket för ditt svar! :)

Upp till toppen
Annons: