Annons:
Etikettislandshästar
Läst 867 ggr
Linnea0001
2018-09-09 20:17

Rädd för att börja rida

Jag har alltid velat rida, men jag är så himla rädd. Jag tror aldrig jag suttit på en häst. Nu är det så att jag har en kompis som har en egen Islandshäst (min favorit häst). Jag började prata om att jag alltid velat rida och då sa hon att jag kunde få rida på hennes häst. Dum som jag är så sa jag ja. Men jag är så extremt rädd. Sedan skrev hon och sa att vi kunde rida på fredag och som om jag inte fattat att jag var rädd för att rida sa jag ja igen. Så nu ska jag på fredag sätta mig på en häst och kommer vara livrädd, och tydligen ska hästen känna att jag är rädd och själv bli nervös. Jag vet inte hur jag ska göra. Jag har ju alltid valt rida men jag är ju jätterädd. Sedan vet jag inte något om hur man rider. Jag skulle bli glad ifall ni kan lungan mig men extra glad ifall du är runt 12 år och har ridit som jag kan prata med.

Annons:
CaptainBunchie
2018-09-09 20:34
#1

Var öppen med att du är rädd även om du vill rida. Fråga/ha med någon vuxen/förälder? Ta det lugnt, det är ju ingen fara att vara lite rädd ibland. Det kan ju till och med bli lite extra belöning om man kommer över den rädslan efter hand.

Mitt största tips är att verkligen säga till de som ska hjälpa dig eller hon som har hästen att du är väldigt ny och lite rädd så vet hon att man kanske ska ta det lite lugnt. :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

misswilma
2018-09-09 20:38
#2

Förstår dig fullständigt! Har själv varit rädd. Men prata med din kompis och säg hur läget är. Min tips till dig är att du kan vara med och pyssla om hästen och om du sen känner dig säker med hästen så kan din kompis leda runt dig. Ett till bra sätt som jag fick chansen till att göra var att rida privatlektion för en ridlärare en gång i vecka. Dagen innan så frågade hon vad jag ville göra så utgick hon från det. Hon pressade mig inte och jag hade alltid samma ponny. Är nu flera år sedan och jag älskar busiga ponnyer och hästar. 😃 Lycka till och pressa dig inte. Allt får ta sin egna tid, börja med att bli bekväm med hästen innan du hoppar upp och rider.

Linnea0001
2018-09-09 21:02
#3

Tack för alla tips! Ja jag får kanske ta mig mod och säga som det är imorgon.

Travis D
2018-09-09 22:13
#4

Jag är 13 år och har 2 hästar och jag ridit i hela mitt liv, efter en olycka blev jag livrädd för att sitta upp och rida och vågade knappt sitta på hästar längre vilket jagfortfarande är väldigt nervös för, har fortfarande aldrig travat honom igen efter den olycka och är också rädd för att göra det med Karin. Har massa tips arr ge men är alldeles för trött just nu men kan skriva en lista på PM /DM (vad det bu kallas) imorrn 😊

Stallmima
2018-09-09 22:23
#5

Prata med din kompis om att du är rädd, det blir inte bättre om den tror att du kan rida. Lycka till!   🌺

Rafflan
2018-09-09 22:28
#6

Vet din kompis om att du aldrig ridit? prata med din kompis om att du är rädd/nervös så hon vet om det och kan anpassa ridningen efter dig :)

Annons:
Linnea0001
2018-09-10 07:10
#7

#4 tack #5 ja jag får väl göra det då.. #6 asså egentligen inte, vi är liksom 3 vänner som älskar hästar och andra djur och dom har ridit hela sitt liv så då har jag inte sagt att jag aldrig ridit. Sen tror jag inte att någon vuxen skulle vara med vilket jag är lite nervös över också.

BokDuvan
2018-09-10 07:43
#8

Säg att det är första gången och du är nervös, tror säkert hon förstår då. Vet inte vad ni har tänkt göra, rida ut eller rida på banan, men hon kan ju gå bredvid i början så du känner dig trygg. Något jag brukar säga till barnen jag leder på knatteridningar när det är de första gångerna är att bara försöka slappna av och gunga med. Och direkt när något känns konstigt säg till! Visst, hästar är känsliga och känner av dig, men det är inte så att den kommer att sticka iväg i full galop pga lite nerver. Tror det kommer att gå skitbra, grattis till dig som ansluter dig till ridskaran

Nea00
2018-09-10 07:57
#9

Om du är rädd så ta mod till dig och säg som det faktiskt är. Men jag kan börja med att säga såhär, jag lovar att du inte kommer dö eller liknande om du sätter dig upp på en häst ;). Jag är 12 år idag och har ridit sedan jag var 6 år. Jag har aldrig ramlat av och skadat mig eller något sånt. Inte ens stukat handleden eller liknande, första gången jag ramlade av var när jag var 8 år. Det första jag sa var: WOOOOW! Alla började skratta, men det kändes verkligen ingenting! Jag kom ju nästan i chock, jag visste verkligen inte då att en avramling skulle vara så mjuk. (Enda gångerna jag har skadat mig är hemma i studsmattan) Haha, så var inte rädd! Det är bara onödigt, men när du väl har börjat rida vilket jag tror att du kommer göra. Så kommer du fastna för det direkt! Det är det roligaste valet jag gjort i hela mitt liv och tänker heller aldrig att släppa det. Du kan ju inte styra över att du är rädd, men om du nu ska rida på fredag så tror jag faktiskt inte att du kommer galoppera på en Stig i skogen i full fart t.ex. Du kommer troligtvis att börja i en lugn och ”seg” gångart. ”Skritt”. Du kommer märka att det faktiskt inte alls var farligt! Du kommer ju vilja galoppera på en gång ;). Haha nejdå, men ta del av det jag sa! :)

Upp till toppen
Annons: