Annons:
Etikettridning
Läst 1164 ggr
eeriksson65
8/30/18, 7:02 AM

Hur ofta använder ni sporrar

?

❤️

Annons:
Tyst
8/30/18, 8:36 AM
#1

Aldrig. Jag har testat en gång men kände ingen skillnad överhuvudtaget, jag red som vanligt och hästen gick precis som vanligt.

misswilma
8/30/18, 9:34 AM
#2

Använder det ca var 3dje ridpass, samt när jag hoppar, tävlar och har ridlektioner.

BokDuvan
8/30/18, 11:50 AM
#3

Aldrig och kommer nog aldrig att göra det heller

Maleficum
8/30/18, 5:45 PM
#4

Använder det så lite som möjligt. Hade jag haft egen häst hade jag inte använt det alls.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

tiger tok
8/30/18, 6:05 PM
#5

Aldrig gjort, hoppas jag slipper

Caf_Roy
8/30/18, 6:05 PM
#6

I princip bara på tävling (även på träning ibland) när jag inte kan ha spö om jag behöver. Med en korrekt och stadig skänkel vidrör dom inte hästen om man inte väljer att lägga till den. Använder bara sporren när jag känner att jag inte får tillräcklig respons på skänkeln, istället för att behöva sitta och banka eller klämma med skänkeln lägger jag till sporren (/spöt när jag har det) istället. Blir i slutändan trevligare för hästen.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Annons:
Rafflan
8/30/18, 9:17 PM
#7

#4 varför använder du sporrar nu om du hade valt att aldrig använda på din egna häst?

Rafflan
8/30/18, 9:17 PM
#8

Använder aldrig sporrar då jag inte gillar det.

Maleficum
8/30/18, 9:23 PM
#9

#7 För att förhoppningsvis så kan man träna sin egna häst till att svara till riktigt små hjälper vilket tyvärr inte alla ridskolehästar gör, och även om jag föredrar att då ha ett längre spö att peta med som skänkel förstärkning så funkar inte det på alla. Men även om jag har dem på är det sällan jag faktiskt använder dem (hade turen att lära mig rida med sporrar på en häst som hata dem så man lärde sig fort att inte "råka" använda dem i onödan).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Travis D
8/30/18, 10:27 PM
#10

Aldrig, helt onödigt få jag har känsliga hästar

Lona
8/31/18, 11:32 AM
#11

Aldrig, inte sedan jag började rida islandshäst. Vet inte om jag skulle använda det annars heller numera.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Sommarek
8/31/18, 12:53 PM
#12

Nej, varför skulle jag det?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[RC1393]
8/31/18, 1:53 PM
#13

Rider alltid med sporrar. Förstår inte detta hat mot dem, på rätt par fötter gör de ingen skada alls, varesig hästen man rider är känslig eller skänkeldöv.

Annons:
shia
8/31/18, 2:26 PM
#14

Jag är inte i behov av sporrar så därför använder jag det inte, har inget emot de som använder sporrar åå rätt sett, jag anser sporrar är tio för att förfina hjälperna vid behov,

Tyst
8/31/18, 2:33 PM
#15

#13 Det är väl ingen som riktat hat mot dem?
Jag märkte noll och ingen skillnad när jag testade, och har annars aldrig haft ett behov. Jag har verkligen inget emot dem

[RC1393]
8/31/18, 4:18 PM
#16

#15 Läser man så skriver många att de hoppas slippa, aldrig skulle göra det och man inte gillar dem. Någon sorts ovilja mot dem tycks ändå finnas…? Jag ser dock klar fördel att kunna ge ett litet pet med precision mot att trycka diffust med en hel häl. Min häst svarar med millimeters marginal så utan är rätt svårt, ser därför inte hur man kan förfina hjälperna till max utan sporrar.

Rafflan
9/1/18, 3:34 AM
#17

#16 jag anser att ridningen ska ligga i kommunikation emellan häst och ryttare, inte genom hjälpmedel som spö, sporrar, gramantygel, mm. 
Även om det används rätt för att förfina hjälperna så tycker jag det är onödigt, bättre att träna på att få en känslig häst som kan göra det man ber om utan hjälpmedel. Men det är ju min personliga åsikt, alla väljer ju själv vilken utrustning dem vill ha på sin häst, så länge det inte skadar hästen :)

[RC1393]
9/1/18, 7:27 AM
#18

#17 Och min häst är känslig för att jag använder sporrar. Jämför anläggningsytan på häl och sporre så får du se. Sporre kräver minimalt med rörelse framåt eller bakåt om jag vill komma åt bogen respektive bakbenen, men skulle jag göra samma sak utan sporre krävs stora rörelser och hästen blir mindre känslig för hjälperna när man är så ”trubbig” i sin hjälpgivning så att säga. Sporrar är för kommunikationens skull, man blir inte en bättre ryttare genom att ”fuska” (som du tycks tro) och använda sporrar, däremot underlättar man för hästen genom att slippa vara onödigt yvig i sina hjälper för att vara tydlig mellan vad som är fram och bak när man har en stor anläggningsyta med hälen. Att jämföra sporrar med graman är som äpplen och päron, inte speciellt lika.

Rafflan
9/1/18, 2:20 PM
#19

#18 be en kompis ta en sporre och dutta den på din arm på samma ställa 10 ggr på rad, inte speciellt skönt, och då är hästar extremt känslig hud jämfört med oss…

Lona
9/1/18, 4:21 PM
#20

#18, Fast ridning/dressyr är ju så mycket mer än skänkel (och hand), åtminstone om man ser lite längre än traditionell "engelsk ridning".
Du kan åstadkomma samma minimala hjälper bara genom att spänna rätt muskel eller annan liknande påverkan, beroende på vad du vill ha för svar från hästen. Att sen hitta den där muskeln och få till rätt inverkan är en annan femma, men det handlar ju inte om hästen.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
[RC1393]
9/1/18, 5:06 PM
#21

#19 måste du sitta och störa hästen så mycket sporren så används den fel. #20 även om du tittar inom den engelska dressyren så är det så hästarna ska ridas. Knä och överstänkel är vad jag använder mest när jag rider, oavsett häst. Tittar man på vad folk rider med i allmänt är mycket onödigt. Min häst är inga problem att rida självbärig på lång tygel i bosal, vilket jag utan tvivel vet att alla hästar jag någonsin också skulle fixa, ändå ser jag det inte som ett tecken på bristande kommunikation och/eller kunskap när andra ryttare väljer att rida med tränsbett och kort tygel (vilket jag i och för sig också gör). Undrar vari skillnaden ligger? Ett bett gör också rätt ont om man rycker 10 ggr i det (eller en gång för den delen).

Rafflan
9/1/18, 6:17 PM
#22

#21 prova att dutta sporren på sig själv på samma ställe ett par ggr och känn hur det känns och så tänk att hästen är extremt mycket känsligare. Som #20 säger kan man få extremt små hjälper genom att använda olika muskler.

Sommarek
9/3/18, 7:43 AM
#23

#16 Jag vet inte var du får "hat" ifrån, men när ett djur har så pass känslig hud att de känner exakt var en fluga sitter och kan skaka bort den just där, så borde väl logiken ge att hästar är födda känsliga och inte behöver ridas med hjälpmedel?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Tyst
9/3/18, 8:26 AM
#24

#16 ovilja ja, hat nej 🙂 
Jag har full förståelse för de som behöver sporrar för att rida svår dressyr. Jag förstår så klart varför man behöver sporrar och dess funktion.
Att jag inte fick någon respons utöver "vanlig" skänkel när jag testade sporrar är ju för att jag inte riktigt förstått än hur man använder dem. 

Jag använder dock spö för förstärkning av hjälper och där finns ju också någon form av förutfattad mening om att jag sitter och piskar som en tok. Det finns liksom inte på min karta utan för mig handlar det om att dutta framför skänkelläget för att väcka upp och få en bra galoppfattning till exempel. Oftast har jag den bara där dock.

hallonet_
9/4/18, 5:37 PM
#25

Fast VA? Jag ser ingen fel med att använda sporrar om man nu vill ha det, det är till för att förfina hjälperna, inte ett tortyrredskap man använder för att orsaka smärta på hästen. Jag rider med sporrar på min ponny, främst i dressyren men ibland i hoppningen med. Med sporren kan man endast peta lite, och därför ge små och finare hjälper. Förstår inte hur många blir så upprörda av just sporrar, så länge man vet hur man använder de så tycker jag inte att de gör någon skada. Och om man nu inte gillar sporrar, behöver man inte använda de! Men det kan vara ett bra hjälpmedel för att förfina skänkelhjälperna.

shia
9/4/18, 10:50 PM
#26

#25 Tror det är för att någon gång sett ngn använda sporrar på ett inte så fint sätt å därför är emot det 🤗 men ungefär som tyglar-rätt hand bra, fel hand katastrof,

axa
9/9/18, 11:49 PM
#27

Aldrig. Min häst visar på att han inte vill, blir bara bakom skänkeln utav det. Dessutom vill jag ha honom lyhörd utan.

Annons:
powerade
9/11/18, 12:31 PM
#28

Aldrig gjort och kommer förmodligen aldrig att göra det heller.

Upp till toppen
Annons: