Annons:
Etikettövrigt
Läst 928 ggr
Travis D
8/27/18, 8:15 PM

Tvätta hon som inte vill bli tvättad..

Hej!
Karin brunstar igen och som jag skrivit förut så är hon känslig för vatten- vilket gör att vi får problem när vi ska tvätta bort brunsten. Med känslig menar jag att om hon blir blöt så försöker hon fly d.v.s springer iväg. Om svampen liksom är fuktig men inte så den droppar så kan man få bort det värsta men ändå så är hon liksom mörkbrun på bakbenen.. vilket jag läst typ "fräter" på bakbenen så det bör tvättas bort. Har ni något tips på hur man tvättar bort det smidigast utan att man behöver ha en blöt svamp?

Annons:
Stallmima
8/27/18, 8:54 PM
#1

Vattenslang med ljummet vatten eller tvättlappar typ mindre handdukar

Travis D
8/28/18, 10:41 PM
#2

#1 battenslang är omöjligt ci har redan testat hon sticker direkt och rycker och sliter och vill inte tvättlappar och sånt (då tänker jag små?) Kommer ta alldeles föe lång tid att tvätta henne med (bakben, hals, huvud, ev. Framben, kropp o.s.v tyvärr

Rafflan
8/28/18, 11:41 PM
#3

Då är det dags att börja träna, ibland behöver man duscha hästen pga smuts, sår, inför tävling, mm. Så bara att börja träna lugnt och positivt :)

Travis D
8/29/18, 7:09 AM
#4

#3 något tips på Hur man tränar på bästa sätt?

Stallmima
8/29/18, 7:40 AM
#5

#4 Finns det ingen spolspilta i stallet du står i?

shia
8/29/18, 7:47 AM
#6

Oj, låter konstigt om hon inte är van att spolas av! Fast det är klart, lite skillnad på trav å ridhästar på den fronten(blir ju svettig efter jobb, intervaller, tävling så man måste duscha, samt lerig å grusiga. Det vi gjorde i våras när vi skulle börja lära 1 åringarna att bli duschade var ställa upp dem i spolspilta, och sedan slå på vattnet försiktigt och stå framför och börja spola på frambenen och sakta sakta gå uppåt, för att sedan i ansiktet(viktigt att det är en rinnande, och inte typ sprutande så den knappt känner då de ska kunna känna vad det är. Sedan gå på sidan börja likadant framben, upp mot halsen, ryggen, bakbenen och baken. Efter hand lyfta på svansen och spola där Att man stå framför och inte börjar stå bskifrån är att om de tyck det är obehagligt kan dem backa några steg och då komma undan, står man bakifrån!/vid manken så kommer det som typ "påskjut" bakifrån

Annons:
Bjallstal
8/29/18, 11:28 AM
#7

Alla mina unghästar fick köra sig det tidigt. Vilket var tur när en av dem åkte på rejäla skador och var tvungen att tvättas dagligen om benen och flanken. Att klara av att spolas ska vara lika självklart som att lastas, ledas osv. Hästen ska vara hanterbar

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Gronstedt
8/29/18, 11:40 AM
#8

TS, du kan till exempel börja med att ha en fuktig svamp med dig vid ryktningen och dra med den över hennes päls då och då. Börja på ställen där hon inte är lika känslig och bry dig inte om om hon fnattar till - bara återgå till att rykta. När hon blir lugnare använder du svampen mer och borsten mindre. 

Allt eftersom hon lugnar ned sig kan du utöka, men ta det lugnt och låt det ta tid.

Vikan
8/29/18, 4:08 PM
#9

Är det kris att tvätta hade jag tagit hjälp av en till person som kan stå med och hålla i henne medan den andra står med en fuktig svamp. Den som håller kan berömma och distrahera henne. 

Min häst avskyr också vatten och spendera förra sommaren med att lära honom bli avspolad. Började lekfullt visa slangen, få honom intresserad av den och förstå att det inte är farligt. När han frivilligt gick mot slangen eller sträckte sig mot den började jag spola av benen och tog det gradvis. Bli avsvampad och vattenpölar är fortfarande ingen hit, men svampad utan problem överallt blir han

Travis D
8/29/18, 8:42 PM
#10

#5 nej ingen spolspilta tyvärr, dom i vårt stall tar slangen och sköljer av dom direkt utomhus eller så tar dom svamp #6 vet dock många hästar som ogillar vatten men hon sticker direkt 🤔 #7 det är just därför jag ber om hjälp vi har vet inte vad som har hänt med henne i Tjeckien så kan inte svara på varför hon inte gillar vatten. #8 #9 vi brukar göra så att vi blöter en Magic brush och så borstar vi det går helt okej vi har testat att en håller i och den andra tar med svamp där hon är minst känslig men inte äns hovarna får man tvätta. Hon springer direkt och om det blir för mycket så kör hon över än. Hon blir nästan stressad och stressar upp henne och så är hon stressig resten av tiden i "inhägnaden"

Travis D
8/29/18, 8:42 PM
#11

#5 nej ingen spolspilta tyvärr, dom i vårt stall tar slangen och sköljer av dom direkt utomhus eller så tar dom svamp #6 vet dock många hästar som ogillar vatten men hon sticker direkt 🤔 #7 det är just därför jag ber om hjälp vi har vet inte vad som har hänt med henne i Tjeckien så kan inte svara på varför hon inte gillar vatten. #8 #9 vi brukar göra så att vi blöter en Magic brush och så borstar vi det går helt okej vi har testat att en håller i och den andra tar med svamp där hon är minst känslig men inte äns hovarna får man tvätta. Hon springer direkt och om det blir för mycket så kör hon över än. Hon blir nästan stressad och stressar upp henne och så är hon stressig resten av tiden i "inhägnaden"

Travis D
8/29/18, 8:42 PM
#12

#5 nej ingen spolspilta tyvärr, dom i vårt stall tar slangen och sköljer av dom direkt utomhus eller så tar dom svamp #6 vet dock många hästar som ogillar vatten men hon sticker direkt 🤔 #7 det är just därför jag ber om hjälp vi har vet inte vad som har hänt med henne i Tjeckien så kan inte svara på varför hon inte gillar vatten. #8 #9 vi brukar göra så att vi blöter en Magic brush och så borstar vi det går helt okej vi har testat att en håller i och den andra tar med svamp där hon är minst känslig men inte äns hovarna får man tvätta. Hon springer direkt och om det blir för mycket så kör hon över än. Hon blir nästan stressad och stressar upp henne och så är hon stressig resten av tiden i "inhägnaden"

Travis D
8/29/18, 8:43 PM
#13

Oj vad många gånger den skickades O.o

Annons:
Rafflan
8/30/18, 1:32 AM
#14

Börja med att dagligen spola på marken bredvid henne, ingenting på henne. 
När hon är okej att ni spolar bredvid henne börjar ni spola så vattnet rinner vid hennes hovar men inte på henne.
När hon är okej med det spolar ni på hovarna med svag stråle, när hon är okej med det börjar ni spola lite upp på benen.
Och så fortsätter man så, det tar lång tid och många dagar av att spola lite, lite, men det är skönt sen när man har en häst som är van :)

Upp till toppen
Annons: