Annons:
Etikettridning
Läst 1504 ggr
Nea00
8/25/18, 10:43 AM

Tar ner huvudet hela tiden!

Hej! Jag rider på en häst som är jobbig ofta. Hon tar ner huvudet så att man får hålla i hennes huvud vilket är jättejobbigt för händerna och för mig då såklart. SÅ hur ska jag göra för att få henne att sluta så att jag får hålla i hennes huvud hela passet? Uppskattar verkligen svar :)

Annons:
misswilma
8/25/18, 6:16 PM
#1

Beror på varför hästen gör så. Kan ju vsra av ovana och då får du berömma hästen varje gång den tar upp huvudet tills den fattar poängen. I vissa fall så kan hästen göra det pga ryttaren, tipset som jag själv har fått är att driva på samt lägga volter och hålla hästen sysselsatt hela tiden. Lycka till😊

Nea00
8/26/18, 3:40 PM
#2

#1, tack för ditt svar!

Tyst
8/27/18, 8:49 AM
#3

En häst som tar ner huvudet blir ofta stark, blir denna häster stark? 
Det är viktigt att själv inte bli stark och "bära runt på hästens huvud" lyft istället upp huvudet lite genom att föra händerna uppåt. När hästen lyfter huvudet, klappa och beröm. Lätta på tygeln och gå tillbaka till utgångsläget. 
Sen är det bara tjata som gäller - och massor beröm 🙂

Tyst
8/27/18, 12:38 PM
#4

Glömde, Driv! En häst som tar ner huvudet behöver drivas på ordentligt, det är jätteviktigt för att komma rätt.

Lona
8/27/18, 7:02 PM
#5

Förutsatt att utrustningen passar, hästen har ok tänder och inte några andra fysiska problem så handlar det till stor del om drivning och (hästens) rumpa. Får du igång bakdelen att jobba ordentligt så får du även upp huvudet på ett korrekt sätt. Om du bara lyfter huvudet eller tar uppresande tygeltag så kommer du inte åt grundproblemet. Det blir lätt att man stöder huvudet mer och mer vilket leder till att hästen lägger ännu mer vikt framtill. Det i sin tur gör att du själv får en framåttippad position och så är ni inne i en ond cirkel. Driv och engagera bakdelen, var noga med att hästen är positiv och framåt hela tiden. Rid inte bara rakt fram utan växla mellan olika vägar, volter och även gångart och tempo. Vad gäller handen så ska du inte ha någon direkt tyngd i den, bara en lätt kontakt med hästens mun. Håll dock gärna handen en aning högre än vanligt (absolut inte lägre) för att hjälpa hästen att hitta rätt. Om det däremot är så att han bara sätter ner huvudet och segdrar för att komma undan och "tjura" så driv och ge inget stöd i handen alls. Ooops, genast betydligt svårare för hästen att hålla balansen och inte trilla framåt. Så fort han ger med sig så belöna och svara med en lätt och tydlig kontakt med handen.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: