Annons:
Etiketthästjuridik
Läst 1595 ggr
Bjallstal
2018-08-22 22:18

Foderhäst - vad tänka på?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Har haft egen häst i totalt ca 20 år, men sålde min sista ponny 2013. Har idag fått erbjudande om att ta honom på foder då nuvarande ägaren ska gå över till storhäst och är för mån om honom för att sälja honom. Vi har haft kontakt genom åren och har rätt bara koll på varandra. Eftersom jag alltid bara haft egen häst är det här med foder en helt ny grek för mig. Tänker att ett bra avtal med kostnader etc är en bra grund tillsammans med en öppen dialog. Något annat? Ponnyn är bara 14 år(tävlar lb/lb) så han är inte gammal direkt. Jag kommer dela honom med min lillasyster som idag tävlar sin egen ponny samt en ungponny till en bekant, båda kat b.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Annons:
Lona
2018-08-22 22:50
#1

Veterinärbesiktiga hästen/ponnyn innan du tar över och skriv ordentliga kontrakt.
Var noga med vilken utrustning som ingår, om det är något särskilt som fodervärden alt ägaren förbinder sig att göra (tex se till att hästen vaccineras, är försäkrad, får tandkontroll eller om det är något specifikt som just den individen behöver).
Det ska också stå om det är något specifikt som fodervärden inte får göra, som att tävla, flytta hästen till annat stall, avel och så vidare (är det en valack spelar ju den senare punkten ingen roll).
Uppsägningstid är också viktigt att ha med, antingen ett specifikt datum och/eller en viss tid, till exempel tre månader.

Oftast står fodervärden för samtliga kostnader och utgifter, ägaren står dock ofta för försäkringen. Se dock till att det är klart vem som ska betala försäkringen, likaså hur ni löser det om hästen skulle bli allvarligt sjuk eller skadad. Normala veterinärbesök som mindre sår, ngn hälta, lindrig sjukdom står nästan alltid fodervärden för men om det börjar skena iväg med 10 000-tals kronor så bör man ha pratat igenom det.

Ju mer specifikt kontraktet är, desto mindre risk för tjafs om ni har olika åsikter. Tyvärr är det inte ovanligt att även om man är helt överens och har liknande tankar om skötsel och hantering så blir det ändå konflikter om något - har man då villkoren på pränt eller åtminstone har snackat igenom det så brukar det lösa sig betydligt lättare.

Om din syster kommer att tävla på lite högre nivåer kan det vara bra att ha snackat igenom olika scenarion där med. Inte kul om hon klassar upp ponnyn och ägaren bestämmer sig för att sälja den mitt i tävlingssäsongen till exempel.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Bjallstal
2018-08-23 10:06
#2

Troligen kommer hon inte tävla den ponnyn särskilt högt, hon är lite för liten för att kunna rida honom på den nivån. Tack för bra input, har bara varit ägare innan. Men just denna ponnyn ligger mig närmast hjärtat. Köpte honom som ohanterad femåring och har gjort allt med honom själv.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Upp till toppen
Annons: