Annons:
Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 1387 ggr
Sasha W
8/21/18, 4:53 PM

Hur Klipper Ni Man och Svans?

hej! hur brukar ni klippa era hästar eller ponnyers manar och svansar? Bifoga gärna bilder och berätta hur ni tänker.

Bilder på hela hästens klippning är också välkomna :)

/ Sasha

Annons:
Travis D
8/21/18, 4:59 PM
#1

Karins man är inget att klippa då hon har typ stubb vet inte vad man ska kalla det men den ligger framåt på halsen (högst upp så blir det en del av pannluggen) hennes svans klippte jag alldeles för kort insåg jag när det redan var försent men den klippte jag till hasarna. Nysve har jag klippt till "tävlingsman" (kort klippt med andra ord) men den har växt ut till "normal" längd nu och hans pannlugg klippte jag lite pottfrilla men det var inte med flit, (den irriterar ögonen så det fick vara kort men den har växt ut nu) Hans svans klippte jag till skenan ungefär men den är normalt till marken (ca 1 cm över marken normalt). Har inga bilder på dator tyvärr

Winstona
8/21/18, 5:13 PM
#2

Manen brukar få vara ca en decimeter. Pannluggen brukar jag bara klippa lite lätt och låta vara ganska lång. Svansen brukar jag klippa vid kotorna😁

Vikan
8/21/18, 5:27 PM
#3

Klipper sällan man och svans. Svansen klipps när den blir lite väl lång, och då kapas nån bit. Man klipps när topparna verkar vara lite väl slitna eller ojämna - och då klipps inte mycket. 

När jag klipper försöker jag klippa med saxen vänd lodrät eftersom jag tycker det ger en naturligare look. Ogillar när det syns att det är avklippt och kort, så försöker få det att verka så orört som möjligt

Sasha W
8/21/18, 6:05 PM
#4

aha tack alla! fortsätt bomba med era hästar/ideer/bilder!

[RC1393]
8/21/18, 7:20 PM
#5

Klipper aldrig manen, rycker den istället med ryckkniv, blir mycket snyggare och ser naturligare ut. Håller manen ca 10-15 cm lång på stoet och valacken får ha fri längd då hans är så tjock och därför passar bättre lång. Svansen klipper jag när jag ser att den börjar släpa, då klipper jag den ca 10 cm över marken.

Sasha W
8/22/18, 1:20 PM
#6

#5 ah okei tack!

Annons:
Stallmima
8/26/18, 8:22 AM
#7

Klippa man och pannlugg är biiiig NO NO, svansen klipps för att hästen inte ska trampa på den och inte släpa i marken. Klipper endast en bit bakom öronen (5-10 cm)

Vrilen
8/26/18, 11:16 AM
#8

Klipper aldrig man eller pannlugg, hästarna har den ju av en anledning. Klipper bara svansen när den börjar släpa i marken och klipper dinosauriemanen så grimman ligger bättre.

shia
8/26/18, 9:56 PM
#9

Skulle vilja min passis hade kort man, tänk typ handsbredd lite mer, han har tunn å lång å ojämn man + han mot slutet(har man. Sen en fem cm där det skaft bort pga han sträck huvudet utanför hagen…. Blir så varje sommar suck) Haha, men då skulle han väl bli mobbad inom trav värden XD men den dag han slutat sin trav karriär rycks manen XD. (tar 40 min nu att knopp hans man, tar 10 min för mig å knopp ridhäst kort MAN XD

lillans98
8/31/18, 10:33 AM
#10

jag klipper med en nagelsax och tunnar ut svansen och manen så med en hundborste som jag även använder till min hund

Upp till toppen
Annons: