Annons:
Etikettexteriör
Läst 1415 ggr
Sasha W
8/21/18, 4:50 PM

14 åring på c Ponny?

Om jag som 14 årig liten tjej(väger ca 40kg) skulle köpa en C ponny, Skulle jag då växa ur den lite väl fort?

Annons:
kennelolssinge
8/21/18, 4:52 PM
#1

Jag skulle säga att det beror lite på längden också.

Kennel Olssinge http://nouw.com/kennelolssinge

Allt i allo blogg: https://nouw.com/minfrizon

Sasha W
8/21/18, 4:54 PM
#2

#1 ca 150 lång

Travis D
8/21/18, 4:54 PM
#3

Jag skulle inte rekmmendera det. Det beror på din längd och hästens ras och muskler och sånt också men det är hög risk att du växer ur den. Jag skulle satsa på D-Ponny eller liten Storhäst (under 165cm i mkh tänker jag då)

Sasha W
8/21/18, 4:55 PM
#4

#3 problemet är att jag är rätt kort så om jag hade d ponny eller liten stor häst skulle jag inte nog inte nå upp att sadla,

Travis D
8/21/18, 5:01 PM
#5

Jag är 173 (13 år) jag förstår dig. min kompis är typ 155 och hade en häst på 170-175 hur snäll som helst. Hon använde pall det sliter mindre på ryggen och lättare att lägga sadeln rätt :) är dina föräldrar långa? (d.v.s kommer du växa mycket mer?)

Winstona
8/21/18, 5:10 PM
#6

Som Travis skrev, tror du du kommer växa mycket mer? Jag är oxå 14 och ca 165 lång. Jag rider C-ponny enbart men skulle jag köpa häst så vill jag ha en stor D. Hästen är ju D-ponny upp till 148 cm så om du är 150 så borde du med pall kunna sadla en D-ponny. En kraftig C-ponny borde du kunna rida ett tag till på den men du kommer ju troligtvis att växa ur den. Tycker du att det är värt att ha en C-ponny ca 1 år (ingen aning om tiden, gissar) för att sedan växa ur den och behöva sälja? Sedan beror det på hur bra balans du har och hur bra du rider samt vilken modell av ponny du köper. En häst kan bära längre personer om ryttaren har bra balans. Om ryttaren rider hästen i rätt form och arbetar med att den ska bära med bakbenen och inte ryggen kan den även bära lite mer vikt. En kraftigare ponny kan oxå bära mer vikt än en mer sportmodell. Det beror alltså helt på vad du vill ha för häst och hur du rider😊

Annons:
Sasha W
8/21/18, 6:03 PM
#7

jag kommer trligtvis växa högst 15 cm till, båda mina föräldrar är superkorta och jag har redan växt om min mamma

har bestämt mig för att en liten stor häst(150 cm) skulle passa mig, for nog använda pall men det är bättre än å köpa ponny å ha den 1 år och sedan bye bye nu får du flytta typ

i alla fall tror jag dessutom jag hittat en super första häst på prick 150 som jag ska höra av mig på, läromästare på 18 år :)

[RC1393]
8/21/18, 7:25 PM
#8

Jag tvivlar starkt på att du kommer växa ur en c-ponny. Välj en större c så har du en vän för livet. Jag är 20, 167 cm lång och har ett 140 cm högt connemarasto. Jag förstår själv inte varför folk har så bråttom att skaffa storhästar till sina barn. Ponnyerna är inte skörare nu för tiden och en större c-ponny kan bära 80 kg utan problem, ska man inte hoppa SM så gör det heller inte så mycket att vara närmare 170 cm om man bär sig själv bra uppe på hästryggen.

Sasha W
8/22/18, 10:10 AM
#9

#8 Valde en mindre storhäst, 150 är lagom, då lär jag mig dessutom att rida stor häst och om jag känner mig för att bli min egen motsats när jag blir äldre och vill börja tävla(just nu är jag livrädd och vill hålla mig borta från allt sånt) kan jag det. vilket är en fördel. I alla fall hoppas allt går för sig

Travis D
8/22/18, 1:15 PM
#10

#8 Det är oftare man ser Ponnyer som bockar och busar än storhästar och Ponnyer är "kända" för att vara busiga (hästar kan oxå vara busiga) och många vill ha ett tryggare djur (på ridskolan där jag red var ponnyerna hela tiden busiga och bockade med alla medans hästarna gick hur fint som helst) Jag skulle (om jag skulle ha barn) köpte en storhäst då jag inte vill ha busiga ponnyer och föredrar större hästar. 

Särskilt om Ts är rädd av sig så skulle det nog vara bra att ha en välutbildad genomsnäll läromästare på 150 som inte bockar och håller på särskilt om du ska ut på din första tävling så vill du väl ha en bra upplevelse? :)

Sasha W
8/22/18, 1:19 PM
#11

#10 ja om det blir nått sånt, jag är inte rädd som att jag ska ramla av för sånt ger bara roliga minnen, Men tanken att folk ser på mig när jag rider skrämmer mig sjukt mycket, det är därför jag är nervös inför provridningen då jag är rädd att ägaren tycker jag gör fel eller så :) speciellt som jag inte ridit på ett år

LeaHumlan
8/24/18, 11:08 PM
#12

Jag tror absolut du kan köpa C-ponny, en maxad C lär du inte växa ur på ett par år iaf!


Ni är de bästa som finns, Lea, Jamie, Trix, Humlan, Lilja <3
Medarbetare på Lejonkanin ifokus
www.minkaninblogg.blo.gg

Travis D
8/25/18, 3:45 PM
#13

Jag tycker en D ponny eller en häst under 160 för dig. Det vore verkligen synd ifall du skaffade en C ponny som du sedan växte ur och därför tänker jag att du borde ha en som du inte växer ur så lätt. Jag skulle rekommendera en läromästare särskilt om du då vill ut på din första tävling och du blir nervös av alla som kollar så vore det bra om hästen då kan visa att den hjälper dig och vet hur man gör så den kan ta över lite och hjälpa till när du blir nervös :)

Annons:
Bjallstal
8/25/18, 6:59 PM
#14

Vi sålde vår c-ponny till en tjej som var 15 år. De var en klockren match och hon hade i stort sätt växt färdigt(längst i släkten och hennes mamma hade växt klart i den åldern) Du får ju täcka c-ponny länge, så åldern kan man strunta i, gå på storleken

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Bjallstal
8/25/18, 6:59 PM
#15

Vi sålde vår c-ponny till en tjej som var 15 år. De var en klockren match och hon hade i stort sätt växt färdigt(längst i släkten och hennes mamma hade växt klart i den åldern) Du får ju täcka c-ponny länge, så åldern kan man strunta i, gå på storleken

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

powerade
9/12/18, 12:35 PM
#16

Jag är 167 och red ibland en maxas c ponny som var ganska lagom åt mig. Ridit c ponny på ridskolan som var betydligt mindre. Och köndes inte alls bra att rida. Så det beror på. Sen är det ju ibte säkert att du kommer växa över 170cm så en maxad C ponny eller D ponny skulle förmodligen funka

shia
9/12/18, 5:03 PM
#17

Det här med längd, osv. Jag själv tycker att ska man skaffa häst, ska man skaffa en som känns bra å lagom nu. (men hellre 0t det större hållet än mindre) alltså känns en c ponny lagomt, satsa på en lite större c ponny som ändå känns bra att rida nu-inte allt för stor. För hör allt för många prata om att köpa stor d ponny till ngn på 10-12 år för att den SNART kommer börja växa osv. Visst det kan gå bra, å barnet kanske kan ha sin häst 7-8 år. Men inte för att låta taskig eller så, om man köper en läromästare på ksk 13 år som 12 åring som är lite större d ponny/liten häst för den ska kunna rida den länge. På fem år hinn ryttaren utvecklas mkt, men där kan den sen bli som "fast". Tänk ponnyn/hästen är då 18 år. Ryttaren kanske skulle vilja ha en häst om än i samma storlek att kunna utvecklas mer med. Lära nytt. Men är dels svårt för ryttaren att sälja den hästen bara för den vill utvecklas mer, då man fortfarande kan rida den osv å lärt känna bra. Till skillnad från om du som 12 åring har en som passar dig, och du kan rida ett tag. Säg när du är 15 börjar du bli lite lång eller så för x ponnyn. Den är då ksk 15-16 år, och kan fortfarande lära upp ryttare osv. Kan vara enklare att hitta hem å sälja den, för sen köpa en häst som passar en mer just där å då som man sen kan ha längre osv å som man då kan utveckla lite mer som man själv vill ha den. Man vet heller aldrig vad som händ, du kan ha en häst i 20 år men lika gärna bara 1-2 år pga olika anledningar. Jag började rida storhäst när jag var kring 11-12.. Då var jag förvisso lite lång, men en d ponny hade nog passat mig bättre och det var rätt så mkt svårare då att rida storhäst då jag endast ridit typ ponny innan osv(till travhäst) känn spontant att för min del, hade det ksk varit bättre att först ibörjan på detta år(14 1/2 år) börjat rida storhäst då jag mer mentalt är typ mogen för det(15 ni) men det är bara min åsikt. :)

Linnea0001
9/12/18, 8:24 PM
#18

Kan inget om hästar men Islandshäst skulle kanske vara något? (Liten häst som man kan rida på när man blir vuxen med) kan inget om hästar men Islandshäst skulle kanske vara något? (Liten häst som man kan rida på när man blir vuxen)

Upp till toppen
Annons: