Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1211 ggr
Kaninlover4life
8/14/18, 10:40 AM

Vilka täcken behöver jag?

Jag får snart hem en D-ponny som jag ska troligen ska ha på lösdrift i ett stall. Min fråga är- vad för täcken ska jag köpa? Hon är van vid att stå på box nattid under det kallare halvåret så planen är att vänja om henne nu till vintern. Om jag har henne helt orakad, vilka täcken behövs då? Men om hon SKULLE stå på box nattid senare när det blir kallt, vilka täcken är det bra att ha då samt för vilket tillfälle? (Första häst)

Annons:
Gronstedt
8/14/18, 10:51 AM
#1

Omöjligt att säga innan du lärt känna hästen! Men ett fleecetäcke för att få blöt päls att torka snabbare och ett ofodrat regntäcke för att hon inte ska bli genomblöt är en bra början. Ofta räcker det bra med det. Och ofta är det mer för människans skull än för hästens de behövs 🙂.

misswilma
8/14/18, 10:59 AM
#2

Beror även på hur tjock vinterpäls ponnyn får. Vissa får mycket päls och då brukar det räcka med ett fleece och ett ofodrat regn. Vissa hästar är ju även kalla av sig, hade en shettis innan och även om den hade världens vinterpäls fick den ha ylle+tjockt vintertäcke. Medans travaren med vinterpäls bara behövde fleece och regntäcke. Så jag skulle rekommendera dig till att prata med ägaren innan och fråga vad den har använt för täcken samt om hästen lätt blir kall

Stallmima
8/14/18, 11:01 AM
#3

Jag skulle inhandla 2 fleecetäcken, 2 vanliga stalltäcken (att ha under utetäcke), 2 regntäcken och 2 tjockare vintertäcken med halvhals. Det är bra att ha 2 stycken av varje om något går sönder eller om det behövs tvättas.

Kaninlover4life
8/14/18, 6:39 PM
#4

Tack för svar! Det ser ut som att jag först endast kommer köpa fleecetäcke samt regntäcke. Kanske ett ländtäcke. Senare i vinter kanske jag införskaffar mig ett vintertäcke samt stalltäcke;)

powerade
8/20/18, 6:55 PM
#5

En orakad häst på lösdrift klarar sig oftast bra utan om dom inte är extremt frusna eller är snö slask som kommer i mängder. Jag har 100g täcke ( bättre än fleece och ofodrst) vid dåligt väder runt 5 till -10 grader. Sen brukar min klara sig utan. Ulltäcke är bra för att torka pälsen. Ska den stå på box utomhus lär den behöva något gosigt täcke över natten då dom ej kan röra sig och kanske äta sig värmen.

Travis D
8/20/18, 9:39 PM
#6

Nysve som är en Nordsvensk med tjock vinterpäls kräver endast svettäcke (och ländtäcke) till svettigapass. Han är ju dock kallblods d.v.s är "anpassad"  för kallt

Annons:
Upp till toppen
Annons: