Annons:
Etikettstallet
Läst 763 ggr
LeaHumlan
8/13/18, 2:52 PM

Bästa strömedlet?

Hej, vad rekommenderar ni för strömedel i boxen? Fördelar/nackdelar? :)


Ni är de bästa som finns, Lea, Jamie, Trix, Humlan, Lilja <3
Medarbetare på Lejonkanin ifokus
www.minkaninblogg.blo.gg

Annons:
misswilma
8/13/18, 4:08 PM
#1

Använder torv blandat med kutterspån. Fördel: det fryser inte jättelätt, det håller sig "fluffigt". Nackdel: lite svårmockat samt att det ändå fryder vid en viss punkt. Halmets fördelar är att det är det sista ströet som fyser fock så tycker vissa att det är jobbigt att mocka i. Pellets som strö är ju positivt då det är jättelätt att mocka i. Dock så fryser ju det även lätt då man vattnar pelletsen så det blir som spån. Pelletsen förvaras i smidiga säckar och är väldigt lätta att hantera. Har även använt spån från sågverk dock inte alla som har tillgång till det. Tyckte det var samma egenskaper som pellets fast att man ej behöver tillsätta vatten Detta är då mina uppfattningar 😊

Gronstedt
8/13/18, 4:42 PM
#2

Det beror på så många faktorer - om hästen är dammkänslig, om den gräver, om den sprider runt skiten eller lägger allting prydligt i ett hörn … 

Det är också viktigt att välja ett strö som fungerar i gödselstaden - hur länge kan du låta det ligga och brytas ned, vad har kommunen för regler för hantering, vad vill bönderna i närheten ha, och så vidare.

Med det sagt så föredrar jag i de flesta fall en grundbädd av torv med pellets ovanpå, eller opressad sågspån om det går att få tag på. Det är lätt att sålla ut skiten ur och hänger ihop bra om man vill få ut en pisskaka.

[RC1393]
8/14/18, 12:03 PM
#3

Stallpellets, alla dar i veckan! Jag är oerhört dammkänslig själv (klarar knappt att mocka i vanligt kutterspån) och har en gammal lagård som inte har direkt bästa ventilationen som finns att tillgå. Stallpelletsen fungerar fint, blir fina bäddar och trots att det är nollgradigt i stallet om vintern så fryser bara ströet närmast betonggolvet. Lägger man tjockt med strö så går det bra med andra ord. Ser även ljust och trevligt ut och är väldigt lättmockat, med liten ströåtgång.

Winstona
8/15/18, 1:36 PM
#4

Mina erfarenheter är:

Pellets, superenkelt att mocka och hålla trevligt. Dock behövs det mycket om man vill göra en ordentlig bädd med det. Kan damma.

Kutterspån, tar lite längre tid att mocka men mjukt och skönt för hästen. Kan damma.

Halm, billigt och mjukt för hästen. Dock tycker jag att det är väldigt svårmockat och tungt. Dammar vad jag har märkt knappt alls. Dock kan vissa hästar äta upp halmen.

Upp till toppen
Annons: