Annons:
Etikettövrigt
Läst 1183 ggr
Ninja
8/10/18, 9:50 PM

Skaffa häst mitt i foderbristen?

Jag har kommit till en punkt i livet där jag känner att nu har jag möjlighet att skaffa en egen häst. Nu när tiden känns rätt och jag är taggad till tusen, kikar på annonser och drömmer mig bort.. Jag blir tveksam över det här med foderbristen, läser artiklar om att folk kan tvingas nödslakta sina hästar osv. Plötsligt låter det fruktansvärt skrämmande att ens fundera på häst. Jag har ont om hästmänniskor i min närhet att bolla med, så jag skriver av mig lite här. Hur resonerar ni kring att skaffa häst nu? Finns det hö även om det kanske är långt bort, eller är det komplett omöjligt? Är det urbota dumt att ge sig in på hästägande nu?

Annons:
tlover
8/10/18, 10:14 PM
#1

Leta reda på hö i första hand börja tänka på häst först efter. Visst det går att importera hö (det gör en hel del nu) men det är dyrt. Det är brist i princip i hela landet så det kan bli riktigt långt ifrån du får beställa.

l'm back

[RC1393]
8/10/18, 10:16 PM
#2

Jag bor i Västerbotten, där höbristen varit mildare än söderut, men jag letande ändå över en månad, ringde alla bönder jag någonsin haft kontakt med, slog några gamla träda-ängar själv och lyckades till slut rassla ihop de ca 8 ton jag behöver på ett år. Prislappen var dock strax över tre gånger så mycket som jag brukar ge på ett år, och två månadslöner i ett svep svider verkligen hål i plånboken. Nu lär det vara stört omöjligt att få tag på hö inom rikets gränser. Hade jag varit i din situation hade jag hade avstått att skaffa häst nu och hoppats på en bättre sommar nästa år, så hö fanns att tillgå.

Lona
8/10/18, 10:54 PM
#3

Jag hade också avvaktat. Vi har fått tag på (förhoppningsvis) tillräckligt med hö men jag har vänner som söker, mer eller mindre i panik. Vill man vara krass så är det i och för sig ganska många hästar som säljs till lägre pris just nu pga foderbristen så visst kan man göra ett kap. Skulle dock inte våga chansa, i synnerhet om hästen visar sig vara svårfödd/kräsen och man inte kan få ihop foderstaten. Man får ju hålla till godo med det foder man får tag på i år, oavsett om det egentligen passar eller inte.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Stallmima
8/10/18, 11:21 PM
#4

Om du står inhyrd på något stall som har foder är det ju inga problem, se bara till att de har så det räcker. Ska du ha i eget stall och inget foder nu skulle jag avvakta eller söka foder innan du skaffar häst

Caf_Roy
8/11/18, 8:22 PM
#5

Hitta en stallplats där dom har ordnat med foder så behöver du inte oroa dig. Men se till att du har någon stans att stalla upp hästen innan du köper den.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Upp till toppen
Annons: