Annons:
Etikettstallet
Läst 3815 ggr
Kaninlover4life
8/10/18, 9:51 AM

Kostnad för stallplats

I stallplatsen ingår

1 belyst ridbana samt 1 större lite längre bort.

Plats i sadelkammare.

Uppvärmt kök samt toalett.

3fodringar/dag.

Hö+ strö.

Insläpp och utsläpp på vardagar, på helger hjälps vi åt.

Mockningen står jag själv för samt fylla på höpåsar redo för ägaren att ge hästen.

Hur mycket tycker ni en rimlig stallhyra är då?

Annons:
Stallmima
8/10/18, 10:51 AM
#1

#1  Var ligger stallet?

#2 Finns det kommunikation eller måste man ha bil?

#3 Vad är löpande elkostnad?

#4 Hur är hagarna, reparation mm?

Har säker glömt något men det är bra att sätta upp en kalkyl på kostnader först och vad du tar i timpenning etc

Rafflan
8/10/18, 11:32 AM
#2

I mitt område kostar en sån stallplats allt emellan 2,500-4,500 kr/månad beroende på hur fin anläggningen, hagarna och paddocken är.
Bor man nära tex stockholm blir det ännu dyrare :)

Tilde S
9/12/18, 8:47 PM
#3

Bor i Stockholm och betalar 8900/månad/häst för tre ridbanor, ridhus (som vi delar med liten ridskola) och terrängbana. Få men stora hagar. Strö ingår, men allt foder får man köpa till själv. Man har eget skåp i omklädningsrum och stort eget skåp i sadelkammaren. Ingår 4 fordringar per dag och in+utsläpp. Mocka och byta vatten gör man själv. Beror nog väldigt mycket på vart du bor. Bodde i Halmstad förut och där betalade jag 750 kr/månad plus hö, där hade vi ok hagar litet ridhus och en liten ridbana. Blev totalt typ 2000 kr/månad/häst. Men tänk på att det tillkommer kostnader utöver stallplatsen, typ försäkring, skor, vaccinationer osv. Lycka till!😁

shia
9/12/18, 9:57 PM
#4

#3 8900 kr/månad???

Rafflan
9/12/18, 11:43 PM
#5

#4 känns inget dyrt för ett fint stall i Stockholm :)

shia
9/13/18, 7:31 AM
#6

Men asså 8900, och foder ingår inte? Well, bor i Västerbotten. Hästara vi hjälp å ta hand om står på travet, totalt är det typ 13-14 st om alla skulle stå på travet men typ 3-4 st är på lösdrift så är det 11 på travet. Har tillgång till rundbana(travbana) ridbana, står gräsyta man får rida på (alltså inget odlas där osv) med maraton hus. Slinga på en halvmil med massor med stigar. Rakbana. Liten skogsväg på 500 m. Nära till ridhus(10 min m bil) vars manegen kort går på typ 800/år. Där finns två ridhus(ena uppdelat i två sidor så typ 3 st) en paddock, en hoppbana utomhus, terrängbana(uran hinder dock just nu) samt en till ridbana i skogen. Stora sommarhagar i skogen. Många ridvägar å långa. Till nästa ridhus tar det 15ğ20 min från travet å är där ett ridhus, två ridbanor å lite skogsvägar. Ingår spån, Finns ungdomsstall på travet där alla under 25 får ha sin häst för typ 600/må 0 så delar man på höet. Tror han som har hästarna betalar 800 mån? /häst så blir typ 8000 totalt. (för 10 hästar) Då bor jag typ hellre här å har tio än i Stockholm å bara har råd med en =) Dessutom så då de är travhästar kör de in en del (eller alltså är ju 5 st ettåringar så de kör inte in ngt 2 ostartade treåringar. Men en treåring har startat, samt 1 fyraåring 1 femåring(dom har tjänat ca 50-60 00 var senaste året) den en till som står på lösdrift som tjänat en del. Men asså är typ i chock, 8900 för en häst i mån!!

Annons:
Travis D
9/13/18, 7:44 AM
#7

#5 min kompis har sin häst i ett jätte fint stall. 3 stall. Dom går inne på nötterna ute på dagarna. Dom står i Täby. Ridhus och ridbana stora hagar. Dom köper dock eget foder men dom betalar 3600kr i månaden. Man behöver inte betala 8900kr för ett fint stall i Stockholm =) skulle säga att domänerna blir lurade hahah

Rafflan
9/13/18, 12:14 PM
#8

#6 & #7 fast i dem stallet ni beskriver verkar det inte finnas 3 ridbanor, 1 stor ridhus, terräng bana, mm. Många som satsar och vill tävla behöver stå i stall med stort ridhus, spolspilta, skrittmaskin, mm, för att kunna utvecklas och träna korrekt oavsett årstid, väder, mm. Och då kostar det, speciellt i Stockholms området :)
Klart det finns billigare stall, det beror ju på vad man själv som ryttare vill ha i stallet :)

shia
9/13/18, 12:36 PM
#9

#8 det är klart, om man tränar i ridhus varje dag är det ksk fördel att ha på gården. Men upplever det själv inte som problem att fara 10 min å där ha tillgång till 2 ridhus(varav det ena är stort å brett 0 med underlag för hoppning framförallt) å det andra uppdelat i två delar varav båda delarna är typ 20*40 skulle jag tro. Lite större. (så tot är det ksk 20*90 något sånt) en stor paddock, en typ dubbelt så stor hoppbana, en till ridbana som är typ så stort som halva ridhuset. (olika underlag) bra underlag på vägar å skottat på vinter, på travet är det mkt plan mark man kan arbeta(200 m sandbana) stor paddock, å sand i skogen en väg, och backar, självklart spolspiltor (nybyggda spolspiltor på travet, samt finns det på ridhuset också =) Skak finns även i stallet. Hade skrittmaskin men tror det var ngn som köpte den.

powerade
9/14/18, 12:49 PM
#10

Beror ju lite på vart du bor. Jag betalar 1900. I västerbotten. Då har vi sommar och vinterridbanan upplyst. Rundkorall upplyst. Lösdrift på fritillgång på hösilage eller rörflenshö eller halm. Spiltor med sjukboxar där spån ingår. Egna skåp där vi förvarar våra egna saker. Tillgång att låna 2 transporter. Bete på sommaren. 5km utanför stan så man KAN ta sig dit utan fordon också om man vill.

powerade
9/14/18, 12:50 PM
#11

Vi har också toalett och matrum med micro och kylskåp:)

Upp till toppen
Annons: