Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2290 ggr
Sasha W
2018-08-08 20:37

Inköpslista första häst

Vad ska egentligen inköpas från början inför ens första häst?

Svårt å skilja på vad som behövs från början och vad som man kan köpa efter hand….

Annons:
akvarium123
2018-08-08 20:52
#1

Nu har jag ingen häst men det jag skulle behövt ifall jag skulle köpt en häst är dels en transport alternativt hyrt en för att transportera hästen till sitt stall. Täcke, sadel, träns, benskydd, grimma, grimskaft, höpåsar, ifall man har kraftfoder så behöver man kanske en hink med lock att fylla fodret i, foder, borstar med allt vad det kan vara, flughuva/flugspray, första hjälpen kit (ifall olyckan händer), spån. Nu kommer jag inte på mera men detta var vad jag kom på för tillfället. Finns med all säkerhet fler saker.

misswilma
2018-08-08 22:27
#2

Ja det viktigaste är grimma och grimskaft. Så ha gärna några extra. Om du ska köpa täcke beror det på vart i sverige du bor (tänker på kylan), om du ska ha den rakad, om det är en häst med mycket vinterpäls, hur mycket du rider (tänker svettiga pass), lösdrift eller installad på box. När man har bestämt allt det så kan man diskutera täcke. Men ett ylletäcke är alltid bra att ha om hästen får feber eller fryser. Borstar, samt hovkrats är nödvändigt. I stallapoteket så tycket jag själv att det ska finnas följande: kompresser, termometer, gasbinda, självhäftandelinda, silvertejp, sax, helosan eller dyl. Sedan tycker jag även blåspray. Benskydd beror på vad du ska göra i ridningen och hur hästen är med sina ben. För alla hästar behöver inte benskydd. Sadel + träns är nödvändigt om du ska rida, ha även 2 schabrak så du kan byta om det ena är blött. Ha även läderbalsam så du kan smörja upp sadel och träns. Sedan får du ej glömma införskaffa reflexer nu när det börjar bli mörkare på kvällarna. Även flughuva är aktuellt om du ska köpa häst nu (om den behöver det då vill säga). Höpåsar (tips är att ha fler) samt hinkar om du ska ge kraftfoder. En annan sak som jag kan säga är saltsten om den ej får kraftfoder med salthalt i. Detta är det du skulle behöva ganska direkt. Men beror ju helt på vad du ska göra med hästen och när du köper den. Men sedan finns det ju en uppsjö av grejer som du kan köpa vartefter tiden går.

Bjallstal
2018-08-13 22:31
#3

Köp grejer när du behöver det. Visst en bra bas är vettig, men överköp dig inte en massa först. Kolla begagnatgrupper på Facebook, hästnet etc där sparar du in massor med pengar och får bra grejer

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Upp till toppen
Annons: